sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:231

ד . מ'עיר קבר המשיח' ל ' עיר ה תחייה' ו'המקום שבו דרכו רגליו' במהלך תקופת שלטון הצלבנים בירושלים חל שינוי משמעותי גם באופי קדושתה של העיר . כאמור , במאות שקדמו לכיבוש זוהתה העלייה לרגל לעיר הקודש כעלייה לקבר האדון . אחד מהכינויים השגורים ביותר של מסע הצלב הראשון ומסיסמותיו היה 'הדרך לקבר הקדוש ' , ( Sepuichri iter / via Sancti ) ויעדו של המסע הוגדר על ידי בני התקופה בעיקר כשחרור קבר המשיח "" . משתתפי המסע , כולל מפקדיו , תיארו את עצמם כ'צליינים לקבר הקדוש' . ( peregrinatores Sti . Sepuichri ) כך , למשל , כשכתבו מפקדי המסע מאנטיוכיה לאורכן השני בספטמבר , 1098 הם קראו לו להצטרף אליהם ולעמוד בראשם כדי לסיים את המסע 'למען שחרור הקבר הקדוש "" . ' לדברי המחבר האלמוני של 'עלילות הפראנקים , ' שהשתתף במסע , סבלו הצלבנים במהלך מסעם 'למען שמו של המשיח ולמען שחרור הדרך לקבר הקדוש '" -. ' במהלך המצור על ירושלים ( יולי ( 1099 הוחלט לדבריו להתקיפה במכונות מלחמה , כדי שהצלבנים יוכלו 'להיכנס אליה ולהתפלל במקום הקבר של משיחנו . ' את כיבוש העיר הוא מתאר ככיבוש הקבר הקדוש "" . לדברי משתתף אחר , ריימונד מאגילר , עצם מראה הכובשים הצלבנים המעריצים את הקבר הקדוש הצדיק את כל התלאות והסבל של המסע . " 14 מרכזיות זו של הקבר בתקופת מסע הצלב באה לידי ביטוי גם בנוסחים השונים של השבועה הצלבנית . על פי נוסח אחד , הצלבן הנוטל את הצלב היה נשבע 'ללכת ולבקר את קבר האדון הקדוש בירושלים ... כאשר יוכרז מסע כללי לארץ הקודש על ידי כנסיית רומא הקדושה "' . ' אך כאמור , משהשתלטו הצלבנים על ירושלים החלה משתנה מהות זו של קדושת העיר כנובעת כולה מקבר ישו . ראשית , התפתחה גישה חדשה שהעדיפה את התחייה על פני מאורע הקבורה ; כלומר , מקום קבר ישו זוהה עתה יותר כמקום התחייה מאשר כמקום קבורתו של המשיח . שנית , התגבשה תפיסה חדשה , מקבילה , של קדושת ירושלים בתורת 'עיר חייו של ישו , ' ובכלל זה ימי ילדותו ונעוריו . לכך מתלווה תופעה שלישית , חדשה אף היא . כעוד שבתקופה הקודמת היתה ירושלים בבחינת 'עיר הברית החדשה , ' שקדושתה נובעת בעיקר מסיפורי 'הברית החדשה , ' הרי " יי תיאודוריך . עמי S . _Ansclmus _Canniuricnsis , Opera ( supni . 11 . 29 ) . "" . 10 255 ""' ep . 324 , p . 255 ראה לעיל , סעי ף א . הערה . 29 " ) : עלילות הפראנקים , עמי "" . 62 , עמי I ( M . 92-89 ריימונד מאגילר , עמ' J . A . Brundage . Medieval Canon Law and the " ) 5 . 151 2 Crusader . Madison 1969 . pp . I 16-IIK n . ירושלים כעשר שנים מאוחר יותר , יודע לספר כי , כעדותם של יוסף בן מתתיהו והיירונימוס , ירושלים היא הקדושה שבכל ערי העולם י ולא מעצמה היא קדושה אלא מכוח נוכחותם בה של אלוהים האב , ישו המשיח ואמו מרים , ואף של האבות , הנביאים , השליחים וקדושים אחרים ששהו בה , הטיפו וסבלו בה מות קדושים "" . דעות מסוג זה ניתן למצוא לא רק אצל הצליינים אלא אף בקרב תיאולוגים . אנסלם מקנטרברי , במכתב לבאלדוין הראשון ( בשנת 1102 לערך , ( מציין את קדושת ירושלים כנובעת מכך שהאל בחר בה מכל ערי העולם , עוד לפני בואו של המשיח , לשמש משכן למלכים שבהם בחר וכן לנביאים i שם היה מקדשו ( sanctuarium ) הראשון של אלוהים , הוא בית האלוהים ; ( domus dei ) בירושלים התרחשה הישועה ומשם הופץ בכל רחבי העולם דבר ישועת המין האנושי "" .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help