sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:230

נטיות מובהקות של תמיכה בשלטון הדתי של המלכים והתנגדות לאפיפיורות כותב האלמוני כי אין רומא , כמקום , רשאית לטעון לעליונות כל שהיא . פטרוס לא העניק לרומא כבוד רם מזה של ירושלים או אנטיוכיה . כמו כן לא ייתכן שהעניק את מעמד העליונות שלו מעל כל השליחים האחרים לבישוף רומא בתורת יורשו . לפני קבלת הדת הנכונה מירושלים היתה רומא עיר רשעה . עליונותה של רומא נובעת למעשה מעוצמתה הפוליטית והצבאית , ובעובדה זו שום נוצרי אינו יכול להתפאר . לירושלים , מכל הכנסיות הארציות , מגיעים מעמד העליונות ומעמד 'אם כל הכנסיות . ' אף על פי שפטרוס כינה את עצמו 'נסיך השליחים , ' הרי הוא קיבל משרה ( magisterium ) זר מנסיך רם מעלה ממנו , הוא יעקב , שאותו הוקיר ככישוף ירושלים . יתר על כן , ישו המשיח , הוא ראש הכנסייה , שהה בירושלים ולא ברומא , ושם אף קבע את עיקרי האמונה . שם גם פעלו לראשונה סטפאן הקדוש , המרטיר הראשון , והשליחים , ומשם העבירו לכל שאר חלקי העולם את חוקי האל . מעמדה של ירושלים הוא של 'אם כל הכנסיות ' , ( mater omnium ecciesiarum ) שכן בעוד שכנסיית רומא נוסדה על ידי בני אנוש , ירושלים נוסדה על ידי ישו והשליחים . רערד : ירושלים בלבד זכתה לקשר עם השמיים , ומשום כך כינה אותה פאולוס 'אם כולנו' ( איגרת אל הגלטיים ב , ( 26 ואילו יוחנן בחזונו כינה אותה 'כלת השה' ( חזון יוחנן כא . ( 2 נאמר עליה -ולציון יאמר איש ואיש ילד בה והוא יכוננה עליון' ( תהלים פז ה , ( וגם 'כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים ושפט בין הגוים והוכיח לעמים רבים' ( ישעיה ב ט יזז לפיכך 'אם ציון הקדושה' היא ראשה וגבירה ( domina ) לכל הכנסיות ; בה דיברו הפסוקים הללו ולא ברומא . ועתה , מששרחררה ירושלים על ידי בני עמו הנורמנים , מסכם האלמוני , חייב מעמד הראשוניות בכנסייה הנוצרית לעבור לפטריארך שלה . " הפולמוס נמשך במהלך המאה הי"ב והחריף ערב כיבושה של פטריארכיה אחרת , היא קונסטנטינופול , במסע הצלב הרביעי , ( 1204 ) בזיקה למעמדה של זו מול רומא . בכותבו _לאינוקנטיוס השלישי ( כשנת ( 1199 שלל יוחנן קמ _1 ? רוס , ( Kamatcros ) פטריארך קונסטנטינופול , בתוקף את תביעתה של רומא לעליונות וקבע כי על פי כתבי הקודש קודמת ירושלים לרומא ועולה עליה בקדושתה , בזכותה ההיסטורית ( כלומר , ראשוניותה , ( ובסמכותה "' . אם כאופן כללי הוכר עקרון עליונותה של רומא על ירושלים , הרי הניסיון האפיפיורי לקבוע זיהוי של ירושלים עם יעקב , ככישוף הראשון שלה , נכשל . בתקופת הצלבנים זוהתה ירושלים בתודעה הנוצרית בראש ובראשונה עם ישו . " כאשר קבעו בני התקופה את קדושתה של ירושלים במושגים היירארכיים , הם התייחסו קודם כל לישו , אחריו לאמו ורק אחריהם לחבר השליחים ולקדושים . אלה מילאו גם בתקופה הצלבנית תפקיד משני — אם לא שולי — בתפיסת קדושתה של ירושלים . על כך מעידים בין השאר הצליינים . יוחנן מווירצבורג , שעלה לרגל לירושלים בשנת 1165 לערך , מתאר את עלייתו כמונעת על ידי אהבת המשיח והכמיהה לבקר במקומות הנערצים שנתקדשו בנוכחותם הפיסית של ישו , מרים אמו וחבר תלמידיו , השליחים . " הצליין תיאודוריך , בהתייחסו לקדושת 27 _: ו-ו inEngland [ 0 X 9-1135 , Princeton 1958 , pp . 91-101 ; _'H . V . _CanXox . Church , Kingship andLay Investiture ( Harvard _Theological studies . xviin . pp . . R . Nineham , The So-called Anonymous of York . 31-45 . / _ournalof Ecclesiastical History . XIV ( 1963 ) . pp Traciatus iihoraccnses . u . MGHLibemde liie _. _wx , 94 . pp . 659-660 וראה גם : ויליאמס ( בהערה הקודמת , ( עמי Papal ( _lovernment in the Middle Ages , London W . Ullmann . The Crowth of ; 142-141 , 139 1955 . pp . 394-397 ( 208 ) . pp . 380-3 x 1 Innocent III . Register ( supra . n . 91 ) . II . no . 199 ' ' "י" ראה להלן , סעיף ר . ר יוחנן מווירצבורג , עמ' . 109

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help