sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:229

מקלרוו . בהתמודדותו עם בעיית מעמדה של ירושלים מול רומא מציין ברנרד . על פי פסודו איזידור . כי יעקב אחי ישו , 'אחד מעמודי התווך של הכנסייה / הסתפק בירושלים בלבד ומסר את הכנסייה כולה לפטרוס . כך מזוהה ירושלים עם יעקב , ואילו רומא מזוהה עם פטרוס , ראש השליחים *" . ברנרד אף מזהה בין פרימאטים לפטריארכים , ומתחתם הוא מעמיד את הארכיבישופים וכישופים סתם . בסוף המאה הי"ב סוכמה העמדה הרשמית של הכנסייה על ידי אינוקנטיוס השלישי , שהיה בקי יותר מכל אפיפיור אחר ברזי החוק הקאנוני והפיאודאלי גם יחד . בניגוד לקביעה המקובלת של היירארכיה בין הפטריארכיות , על פי יוקרת מייסדיהן , כנזכר על ידי גרטיאנוס , קובע אינוקנטיוס השלישי כי שלוש מן הפטריארכיות נוסדו על ידי פטרוס ? אנטיוכיה ורומא ישירות ואלכסנדריה בעקיפין , על ידי מארקוס תלמידו של פטרוס . קונסטנטינופול נוסדה על ידי השליח יוחנן וירושלים — על ידי השליח יעקב , שקידשה במות הקדושים ( martyrium ) שלו , או על ידי יעקב אחי ישו , הבישוף הראשון שלה . לעיני שלושת השליחים הללו , פטרוס , יוחנן ויעקב , 'השתנה' ( transfiguratio ) המשיח 'ויזהירו פניו כשמש ובגדיו כאור הלבינו' ( מתי כז ! 2 מארקוס ט , ( 3-2 מה שמורה כנראה לדעת אינוקנטיוס ( אם כי אין הוא מציין זאת במפורש ) כי יוקרתו ( dignitas ) רבה משל שאר השליחים "" . אינרקנטיוס מעניק לירושלים את המעמד של 'אם האמונה' , ( mater fidei ) מכיוון שממנה הפיצו השליחים את הסקךמנטים של האמונה האמיתית . את המעמד של 'אם המאמינים' ( mater fideiibus ) הוא שומר לכנסיית רומא , לא מתוקף קדמות ייסודה כי אם מתוקף יוקרתה הרמה יותר : שכן גם לפי האוונגליון ( מתי י ; 2 מארקוס ג ; 16 לוקאס ו ? , 14 מעשי השליחים , א , ( 13 אף על פי שאנדריאס קיבל את האמונה הנוצרית לפני פטרוס , הרי פטרוס עולה בדרגתו על השליחים כולם , לא מתוקף קדמותו אלא מתוקף יוקרתו '" . בתפיסתו את מעמדה של כנסיית ירושלים מאמץ אינוקנטיוס השלישי , אפוא , את עמדת ברנרד מקלרוו . רומא כ'אם המאמינים' מופקדת על כל הכנסיות כולן . ירושלים היא 'אם האמונה , ' כי ממנה הפיצו השליחים את תורת החסד האלוהי ; כנסייתה נוסדה כאמור על ידי יעקב , בעוד שרומא נוסדה על ידי פטרוס , שזכה בתואר 'נסיך השליחים . ' ואולם קביעה אפיפיורית זו לא מצאה את ביטויה בקאנון החמישי של ועידת לאטראן הרביעית , ( 1215 ) שעניינו יוקרת הפטריארכיות . בהתאם לךקךטום של גרטיאנוס , ירושלים זכתה למקום האחרון בין הפטריארכיות ; קונסטנטינופול ( שהוחזרה לחיק הכנסייה הקתולית זמן קצר לפני הוועידה , ( אלכסנדריה ואנטיוכיה קדמו לה , לאחר רומא , שהיתה ראשונה . _" עקרון עליונותה של רומא על ירושלים נתקל בהתנגדות , בעיקר מצד אויבי האפיפיורות . בעיצומו של מאבק האינוסטיטוךה , כשנה לאחר כיבוש ירושלים ( בשנת 1100 לערך , ( טוען 'הנורמני האלמוני' ( מרואן , [ Rouen ] כנראה "( לזכות עליונותה של כנסיית ירושלים על כנסיית רומא . בחיבור ששיקף 1963 . pp . 114- I 16 liphcopat selon Suinl Bernard ile Cluirvaux . Paris 182 , cols . 752 , 769 ; B . Jacqueline . Papaute el Bcmurdus Claraevalensis , De Co _« . wY / m 7 // o / M > , PL , m dum Codicem . Juris Cunoniri Oriemulis . I ' ontes ) , Vatican 1949 { Punlificia Commissio ad Redigen- Innocent III . Ada , ed . P . Th . Haluseynskyj , m _אאי p . , א ; no . 6 וראה גם : שם , מסי , 9 עמי ; 193-192 מס' , 86 עמ' ., ? 10 cd . VJ , 200 ( 209 ) , pp . 383-385 O . Hageneder el a / ., II . Rome-Vienna 1 979 . no . Ibid ., no . 9 , pp . 192-193 ; Innocent III , /?< ' _# / . _v /« ( 11 . . Bologna . 1972 . no . 5 , p . 236 liorum OeivmenicorumDecreta , ed . . i . A _\ bcritio ct Concilium I . aleranense IV : Consliniliones . Conci- VJ '" לבעיית זהותו של האלמוני המכונה גם , בטעות , 'האלמוני מיורק' ראה : Anonymousof // 00 A . D ., Cambridge , Mass ., / 95 / g . h . _v 1 \\\ h \ _ms , The Norman

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help