sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:225

עוד האפיפיור בקלרמון ; 'אבוי לנו על שנפלו עלינו האסונות אשר חזה ברוחו המלך דויד , בחיר האלוהים , והזהיר עליהם : _'אלהים באו גוים בנחלתך , ' ועוד 'עמך ה' יךכאו ונחלתך יענו' ( תהלים צד ה ;( 'עד מה ה' תאנף לנצח תבער כמו אש קנאתך' ( שם , עט ה . ( לעומת _הכרוניסטים והתיאולוגים נזקקו הקאנוניסטים למושג האוגוסטיני 'מלחמת הצדק , ' כלומר , האי חוקיות של שליטה מוסלמית בשטחים שהיו נתונים קודם לכן תחת שלטון נוצרי . גךטיאנוס טוען כי 'מלחמת צדק' היא זו המכוונת נגד אויבי המשיח והנצרות . על יסוד דברי אוגוסטינוס מהיפ 1 הוא גורס כי מלחמה כזאת מעניקה ללוחמיה את מלכות השמים . 67 טיעונו של גרטיאנוס פותח לאחר מסע הצלב השני על ידי פטרוס _'קומסטו ר' מקריאה . ( Troyes ) במכתב לפטריארך ירושלים ( פולק או אמרי ) טוען פטרוס : ארצך מגלמת את הזיכרונות הנראים לעין והמעידים על חייו ומותו של האדון ישו והמקומות הקדושים ביותר . אותם בחר אלוהים ל'נועם היכלו' ( על פי תהלים כז ד _< ולמקדשו אשר טיהר מטומאתו ( מתי כא . ( 13-12 לפיכך , היות שהפגאנים מנסים עתה לשתול את טומאתם במקומות הקדושים , ולמחוק את זכר המשיח והנצרות מהמקומות הקדושים , שהם של ישו המשיח _> אל הפיליפיים ב ,... ( 21 הרי מי שנוטלים חלק במאבק זה ייחשבו למארטירים של זמננו .... פטרוס מרחיב , אפוא , את מושג מלחמת הצדק ומחיל אותו על הגנת ירושלים וארץ הקודש כולה מפני טומאת הבלתי מאמינים . כך מצדיק גם הךקךטיסט הוגוצ'יו ( ערב מסע הצלב השלישי , ( את המלחמות נגד אויבי הכנסייה , על יסוד הטענה כי הם פוגעים באל בשל חוסר האמונה שלהם ו וכמו כן תפסו שלא בצדק שטחים השייכים באופן חוקי לנוצרים , בין לפי החוק האלוהי ובין לפי חוק העמים . היות שהחוק האלוהי עליון על חוק העמים , זכאים המאמינים לגרש את הבלתי מאמינים ולהחזיק בשטחיהם . כפי שהיהודים גירשו את אויבי האל מ'הארץ המובטחת , ' כך עתה תופסים הנוצרים בצדק את שטחיהם של אלה שפגעו באל . ארץ הקודש כשטח שייכת כחוק לנוצרים , ולכן יש להם הזכות המוחלטת להילחם בכל מי שמנסה לגרשם ממנה . ועוד גורס הוגוצ'יו כי אין למוסלמים זכות להימצא בארץ הקודש , לא רק משום שהם בלתי מאמינים , אלא בעיקר מכיוון שמשום קדושתה חייבת היא להיות בידי נוצרים , המאמינים "' ' . לפיכך , עצם השליטה המוסלמית בארץ הקודש יש בה משום פגיעה במשיח ובנצרות כולה , פגיעה ב'חפץ של קדושה _zrrn _crfn _, ' לנצרות ; הארץ מקודשת מכוח חייו ומותו של המשיח לישו בלבד , ואין למחמד הזכות להיות נערץ בה . נפילת ירושלים בידי צלאח אלדין 2 ) באוקטובר ( 1187 נתפסה אצל בני התקופה כאובדן 'נחלת המשיח' ו'הארץ המובטחת' שלהם . בתגובותיהם הם חוזרים ומתארים את המאורע באמצעות הפסוק המוכר 'אלהים באו גויים בנחלתך " . ' הם משווים את נפילת ירושלים לתהפוכות שפגעו בה בעבר ובכללן חורבן הבית הראשון והשני , ומתארים את עצמם כבני ישראל שגורשו מארצם בעת החורבן ; M שם , עמ' Gralien , Pierre de Troyes et hi M a . Fiiedberg , Leipzig 1879- 1 _shi , c . xxiii . q . ! Gratianus , Decretum , Corpus Juris Canonici , ed . 117 . 133 _ 592 Seconde Croisade _" . Sluclia ( iratiaiHi . ( I ( _1954 ) , p . . 1 . Leelereq . " Cambridge 1975 , pp . 1 14-122 . 195-212 F . H . Russel , The . / us / War in ihe Middle Arcs , _w גרגוריוס השמיני , שמועה נוראה , עמ' ; 6 בנדיקט _l-riderici . p . 5 111 . no . 149 , pp . 326-327 ; Historic ! tie Expetlitione Her & cWus , _OriensPontificius , \ 2 Q _"DV , _?\ - \ _- \ _Z- \ W _5 n

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help