sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:224

יחד . בבולה 29-19 ) Quia major באפריל . ( 1213 שבה הכריז על מסע הצלב החמישי , הורה האפיפיור כי בכל יום בשעת המיסה , מיד לאחר נשיקת השלום , כאשר מוצע הקורבן המושיע על החטאים של העולם והוא נאכל , חייבים הכל , גברים ונשים כאחד , להשליך את עצמם בענווה ארצה , שעה שהמזמור 'אלהים באו גוים בנחלתך' מושר בקול רם בפי הכמרים . משסיימו פולחן זה כדבקות בשירת המזמור 'יקום אלהים , יפוצו אויביו וינוסו משנאיו מפניו' ( תהלים סח ב , ( ישיר הכומר שחגג [ את המיסה ] את התפילה הבאה מעל למזבח : 'אלוהים המסדיר הכל בהשגחתו המופלאה , מתחננים אנו בפניך בהכנעה להוציא מידי אויבי הצלב את הארץ אשר קידש בנך יחידך בדמו , ולהחזיר אליה את הפולחן הנוצרי ' . ' אותו אינוקנטיוס השלישי ניסח את היחסים בין הנצרות לבין ירושלים וארץ הקודש כנחלת המשיח במונחים הלקוחים מהחוק הפיאודאלי ; הזיקה בין המשיח לבין המאמינים הוגדרה כזיקה שבין האדון הפיאודאלי , ה'סניור , ' לבין הווסאלים שלו . כיבושה מחדש של ירושלים וארץ הקודש הם בבחינת חובת הווסאלים לסייע לאדונם להחזיר את נחלתו , שנגזלה על ידי אויביו שלא בצדק . ישו מופיע , אפוא , כסניור פיאודאלי , שכל נוצרי הוא ווסאל שלו ולפיכך חייב לו את חייו ורכושו ואף חייב להילחם בעדו , כחובת הווסאל לאדונו . במכתבו מדצמבר 1208 למאמינים בלומבארדיה כתב האפיפיור : מה יעשה מלך לנתיניו חסרי אימון ונאמנות , אשר לא זו בלבד שהם אחראים לאובדן ממלכתו , אלא שאף מסרבים הם לסייע במאמציו לכיבושה מחדש ? היתואר מעשה פשע גדול מזה , שהמשיח גורש מהארץ אשר הבטיח לעצמו במחיר דמו , שלא באשמתו אלא באשמתם , והם לא קמו לסייע לו להחזירה לו ? הרי האדון עצמו לא נתן לאדמתו ליפול בידי הבלתי מאמינים אלא כדי לתת לנוצרים הזדמנות לשרתו במאמציהם להחזירה לו . ' אינוקנטיוס מתרץ , אפוא , את זכותה הפוליטית של הנצרות לירושלים ולארץ ישראל בטענה שהן ארץ הקודש ונחלת האל . לכך הוא מצרף טענה חדשה , והיא כי הכיבוש — ולפיכך גם החזקת ארץ הקודש בשלטון נוצרי — הוא חובת המאמינים כלפי המשיח , אדונם ומלכם . באיזו מידה תאמה העמדה האפיפיורית את עמדת המאמינים ? כאמור , בעקבות מסע הצלב הראשון השתיתו הכרוניסטים של המסע את הזכות הנוצרית לשליטה על ירושלים על תפיסת העיר _כ'נחלת המשיח' ו'הארץ המובטחת . ' כמחצית השנייה של המאה הי"ב חזר ויליאם מצור על עמדה זו בגירסתו לנאום קלרמון . לדבריו ירושלים היא 'הארץ המובטחת' ש'הובטחה לאבותינו , ' כפי שניתן ללמוד מספרי המקרא ו'הברית החדשה' גם יחד ; זו הארץ שבה בחר האל בירושתו אף על פי ש'לה' הארץ ומלואה , תבל וישבי בה' ( תהלים כד א ; מובא ב'ברית החדשה , ' באיגרת הראשונה אל הקורינתיים י , ( 26 ככתוב בספר ישעיה : 'כי כרם ה' צבאות בית ישראל' ( ישעיה ה ז . _< אם כי מתחילה הקדיש לו האל את כל הארץ המובטחת , הרי אימץ במיוחד את עיר הקודש ? . 'אהב ה' שערי ציון מכל משכנות יעקב' ( תהלים פז ב . ( ירושלים היא הנבחרת , כפי שמעיד האל עצמו : 'לירושלים העיר אשר בחרתי בה יבוא לך צדיק ומושיע' ( על פי מלכים א , יא לב ; זכריה ט ט ' * . ( לדברי ויליאם מצור , אמר 4 I'L , 216 . L 1 >/ . 821 [ , שם . כרך , 215 טורים . 1501-1500 לגבי תפיסה זו ראה / r גם : 2 ו Innocent III , Register , II , no . 241 , pp . 46 () _-41 ויליאם מצור א , 15 _ןעמ' . ( 132-131

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help