sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:220

ב . 'נחלת המשיח' ו ' הארץ המובטחת' של הנוצרים כיבוש ירושלים מעלה את השאלה . האם הועלתה התביעה לבעלות החומרית והפיסית על ירושלים כבר קודם לכיבוש העיר , או שמא היתה תולדה שלו "? למעשה , קיימים רמזים לתביעה לבעלות פיסית על ירושלים כבר קודם למסע , במאות הי' והי"א , אם כי בניסוח ובפרספקטיבה מיוחדים במינם . במאה הי' מועלית תביעה כזו באיצטלה של כורח אסכאטולוגי . כבר נזכר לעיל כי אדסו , בחיבורו 'על אודות האנטיכריסטוס , ' טוען כי יריביו של האנטיכריסטוס בירושלים הם 'ישראל שברוח , ' דהיינו הנוצרים * , ועל כן נוכחותם של הנוצרים בעיר — ואולי אף שליטתם בה — היא תנאי הכרחי לבואו של האנטיכריסטוס ולתחילת מאורעות קץ הימים . אדסו ומחברי נוסחים של נבואתו בני המאה הי"א מתארים דמות של קיסר רומי אגדי אשר יכריע את כל שונאיו , ישלוט בכל האימפריה הרומית . יעלה לירושלים ויניח את כתרו ושרביטו בהר הזיתים ; ' וכל זאת לפני בואו של האנטיכריסטוס לירושלים . כבר במאה הי' באירופה החלו לקשר דמות זו במאבק הנצרות נגד האסלאם . מגמה זו התחזקה ערב מסע הצלב הראשון , ובנוסחים אחדים של החזון של אדסו מצטייר הקיסר כמי שיכניע את המוסלמים ערב בואו לירושלים . רק או יעלה לירושלים , יניח בה את כתרו ובכך יזרז את מלכותו של האנטיכריסטוס . בהתאם להלך רוח זה יעץ 5 נזו מאלבה ( Benzo d'Aiba ) ( כשנת ( 1086 לקיסר היינריך הרביעי שליט גרמניה לעלות על רומא ומשם לפנות לקונסטנטינופול ולירושלים , שם ישתחווה לקבר ישו ושאר המקומות הקדושים ויוכתר לתהילת חיי עולם . זו היתה למעשה תוכניתו של האפיפיור גרגוריוס השביעי אשר בשנת 1074 שקל לעמוד כראש צבא של חמישים אלף איש לשם שחרור כנסיות המזרח וכנסיית הקבר הקדוש . לאחר כיבושה של ירושלים העלו גיבר מנוז'ן ובלדריק מדול טיעון לשליטה נוצרית בירושלים , המעוגן עדיין במסגרת אסכאטולוגית . בהשפעתו של אדסו הצדיק גיבר מנוז'ן את הכיבוש כהכרחי לתחילת מאורעות קץ הימים . בלדריק מדול , לעומתו , יודע לספר כי ערב כיבוש העיר נשאלו מנהיגי המסע מה יקרה אם לא תיכבש העיר אלא תישאר בידי המוסלמים ; ותשובתם היתה : ' עלינו להתיירא פן תינעל העיר השמימית הזו לפנינו ותילקח מאתנו , אם נידחק בשל אזלת ידנו מביתנו על ידי נוכרים ודים . ' על פי בלדריק , אפוא , כיבושה והחזקתה של ירושלים הארצית הם בבחינת שער הכניסה לירושלים של מעלה ו אובדן ירושלים של מטה עלול לקפח את זכות הכניסה של הצלבנים לירושלים של מעלה . אך בלדריק מדול העלה טיעון נוסף , ישיר יותר , לזכותם של הנוצרים לשליטה פוליטית על ירושלים . בגירסתו של נאום האפיפיור בקלרמון הוא משלב את הפסוק האמור מתהילים עט : 'אלהים , באו גוים בנחלתך _, ( haereditas ) טמאו את היכל קדשך . ' . .. ( tempium ) כלומר : ירושלים היא נחלת האל , ( haereditas Dei ) ולפיכך היא נחלת הנוצרים , החייבים בהגנתה ' . גישה דומה מבטאים מחברים אחרים של כרוניקות מסע הצלב הראשון , שכתבו במחצית הראשונה של המאה הי"ב . לדברי רוברט 17 פראוור , ירושלים ( אנג , ( ' עמ' ; 802-800 , 750-741 ושם , עמי 800-797 דבריו נגד בךךרו , שאיננו מביא ראיות של ממש לטענתו שהתביעה הפיסית על ירושלים היתה קיימת קודם למסע הצלב הראשון . _*'• ? ' ראה לעיל , הערה . 21 יי אדסו , עמ' . 72-71 , 53 , 47-46 , 26-25 ; 88-91 B . McGinn , F / 5 / o _/ wo / 7 /! e . £ / _jd , New York 1979 , pp . " אלכסנדר , עמ' . 71-62 _ריילי סמית , ' מסע הצלב הראשון , עמי ' . 78 גיבר מנוז'ן , עמ' 4 : . 139-138 בלדריק מדול , עמ' . 101-100 י 4 שם , עמ' . 15-14

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help