sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:217

הקדושים' 16 . ( locasancta ) אה מצבן של ירושלים וארץ הקודש מתאר בלדריק על פי תהלים עט א '-. באו גוים בנחלתך , טמאו את היכל קדשך , שמו את ירושלם לעיים . ' לדבריו התקיימה נבואה זו עתה וראוי להתאבל על ארץ הקודש , שאין בה אף חלקת אדמה אחת שלא יופתה על ידי המשיח , על ידי הנוכחות המזהירה של אם האלוהים או על ידי החבורה הנערצת של השליחים , או על ידי דם המרטירים , וביניהם סטפאן , הראשון שבהם , ויוחנן המטביל , שהטביל את ישו בנהר הירדן . ' גיבר מנוז'ן מתאר אף הוא בנוסח קריאתו של האפיפיור למסע הצלב הראשון את ירושלים כעיר חייו , סבלו וקבורתו של ישו . ואולם הוא מעלה שני נושאים נוספים . לדעתו חורגת קדושת ירושלים מהיותה עיר המשיח : קדושה זו יונקת מעברה מחד גיסא ומעתידה מאידך גיסא ו . .. ' קוראים [ אנו ] בכתבי הקודש כי ארץ זו היתה ירושתו של אלוהים ומקדשו הקדוש לפני שהאדון הופיע והתהלך בה : על אחת כמה וכמה היא קדושה יותר וראויה יותר לכבוד משום שהאלוהים נברא שם ברוח , וכך גדל , התהלך בטבעו האנושי ועבר ממקום למקום " . ' והוא מוסיף : 'נניח נא לרגע כי המשיח לא מת בירושלים , לא נקבר כה ולא חי בה אף פעם . לבטח , לו חסרו כל אלה , הרי עובדה אחת חייבת היתה לעורר אתכם לצאת לסיועה של הארץ והעיר — העובדה כי "מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" ' ( ישעיה ב ג . ( קדושתה של ירושלים נובעת , אפוא , לפי גיבר מנוז'ן מעברה כעירם של בני ישראל . ועוד נועד לירושלים תפקיד מיוחד בעתיד , באחרית הימים . לדבריו טען האפיפיור בנאומו : רוצה האל כי אזורים מסוימים במזרח יוחזרו אל האמונה [ הנוצרית ] לנוכח הזמנים הממשמשים ובאים של האנטיכריסטוס . היות שברור כי _האנטיכריסטוס אינו עתיד להילחם לא כיהודים ולא כגויים , אלא בהתאם לגזרון שמו עתיד הוא לתקוף את הנוצרים , הרי שאם האנטיכריסטוס לא ימצא שם [ כלומר , בירושלים ] שום נוצרי , כמו היום , שאי ן שם כמעט איש , לא יהיה שם מי שיתנגד לו או שיוכל לתוקפו כחוק , שהרי על פי דניאל והיירונימוס , '" פרשנו של דניאל , עתיד הוא להציב את אהליו בהר הזיתים ... סוף העולם קרב , אם כי הבלתי מאמינים טרם התנצרו . הכרחי בראש ובראשונה , בהתאם לנבואות , לחדש את הקיסרות הנוצרית כאזורים ההם , באמצעותכם או באמצעות אחרים שהאל יחפוץ בהם , [ וזאת ] לפני בואו של האנטיכריסטוס , כך שראש כל הרעות , העומד לתפוס שם את כס המלכות , ימצא טרף של אמונה שבו יילחם " . _יכאן מסתמך גיבר על חיבורו רב התפוצה של ארסו , ( Adso ) ראש מנזר מונטיה אן ךר Monticr cn ) , ( Der 'חיבור על אודות האנטיכריסטוס' . ( Tnuiatusde Antichhsw ) כמו אדסו , הוא מדגיש כי נוכחותם של הנוצרים היא תנאי קודם והכרחי לתחילתם של מאורעות קץ הימים , לבואו של האנטיכריסטוס . "' על מושג 'המקומות הקדושים' , ( loca sancta ) ראה . ( supra , n . 5 ) , pp . 1 K 3 , 203 ; Bedae , / _Js r _^/ i Anton inus Placentinii s ( supra , n . 5 ) , pp . 129 , ! 74 ; / re 254 Sanclis ( 702-70 . 1 ) . ed I . Fraipont . CCSL . _Arcull כבר : 17 Cnisude , New 1977 . York pp . 3 () 0-3 () 1 C . Erdmann , The Origins of the Idea of בלדריק מדול _, עמ' ; 15-12 על מושג 'ארץ הקודש' ראה ; שם עמ' . 14 , IS גיבר מנוז'ן , עמי " 571 larionim inIhmicleml . iber _. _c . X \ . ibid . XXW , _co \ . 25 , v . _6-K , / ' / ., XXIV , col . 291 ; idem , Common- Hieronymus , C 0 m /? j < 71 /< w 70 / 1 / _w / n / mho /;; , I . VI 1 I . 1 . / v . 13 « - 137 גיבר מנוז'ן , עמ' : 1 . 140-138 מדובר בחזון _סיביליני שחובר בארם נהריים בין השנים 678-644 ומשם הועבר לביזאנטיון ; במאה הז' או תחילת הח' חדר למערב ועובד בשנת 950 לערך על ידי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help