sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:216

כרוניקות קדומות יותר של מסע הצלב הראשון , שנתחברו על ידי משתתפי המסע . היו אלה הכרוניקה האלמונית 'עלילות הפראנקים' , ( Gesta Francorum ) שחוברה בין השנים ! 1103-1098 הכרוניקה של ריימונד מאגילר , ( Raimond d'Aguiiers ) שנכתבה לפני 11105 'ההיסטוריה הירושלמית' ( Hierosoiymitana Historic !) של פולק משארטר , שגירסתה הראשונה הושלמה לפני שנת 1105 וכן 'תולדות המסע הירושלמי' , ( Histoha de Hierosolymitano acirra של פטרוס טוךנודוס Petrus ) , ( Tudebodus שהושלמה לפני שנת - . 1111 י 1 השוואה בין שתי קבוצות הכרוניקות מלמדת כי החשיבות שיוחסה לירושלים בכרוניקות שנתחברו באירופה לאחר כיבושה היתה מרובה ממה שמוצאים באלה שנתחברו על ידי משתתפי המסע ולעתים במהלכו . תמורה זו בהתייחסות לירושלים בולטת בנוסחים של הכרוניסטים השונים לנאום האפיפיור בוועידת קלרמון . פולק משארטר אינו מזכיר בנוסח שלו את ירושלים כלל ו ריימונד מאגילר אף אינו מזכיר את הנאום / ואילו 'עלילות הפראנקים' ופטרוס טודבודוס מציינים בקיצור נמרץ את יעדו של המסע בתורת 'דרך האדון והקבר הקדוש . ' י ' לעומתם כוללים הכרוניסטים האירופיים בגירסותיהם של הנאום התייחסויות מפורטות לירושלים . כך , למשל , רוברט הנזיר , גיכר מנוז'ן ובלדריק מדול , שנכחו כנראה בעצמם — בניגוד לרושמים אחרים של הנאום — בוועידת קלרמון . על פי רוברט הנזיר תיאר האפיפיור את ירושלים במלים טבור העולם , ארץ פוריה מכולן , כעין גן עדן אחר של הנאות . מושיע המין האנושי פירסמה באמצעות לידתו , ייפה אותה באמצעות חייו , קידש אותה בייסוריו , גאל אותה במותו , הביא לה- תהילה בקבורתו ... עיר מלכותית זו . הנמצאת במרכז העולם , מוחזקת עתה שבויה בידי אויביה וכפופה לפולחן הגויים על ידי עם שאינו יודע את האל . על כן מבקשת היא ומתפללת להשתחרר ואיננה פוסקת להתחנן שתבואו לעזרתה . אם לפי רוברט הנזיר תיאר האפיפיור את ירושלים כעיר חייו , ייסוריו וקבורתו של המשיח , ואף כמרכז העולם , הרי גם בלדריק מדול מתארה כעיר סבלו וקברו של ישו , ובנוסף על כך מקום קבורתה של מרים אמו ומקום 'מקדש שלמה . ' בניגוד לכרוניסטים אחרים בני זמנו מדבר בלדריק לא רק על קדושת ירושלים אלא על קדושתה של 'ארץ הקודש' כולה . עצם השימוש כמושג 'ארץ הקודש' ( terra sancta ) יש בו משום חידוש , ולמעשה בלדריק הוא אחד הראשונים שהחילו מונח זה על ארץ ישראל ; בתקופה שקדמה למסע הצלב הראשון , המונח השגור לארץ ישראל היה 'המקומות ו בלדריק מדול , גיבד מנוז'ן ורוברט הנזיר השתמשו כולם ב'עלילות הפראנקים / ויליאם ממלמסברי התבסס בעיקר על הכרוניקה של פולק משארטר ; הכרוניקה של פולק עובדה על ידי ברטול ף _מננגיס . ( Bartuii ' de Nangis ) אורדריק ויטליס נשען על הכרוניקה של בלדריק מדול וכן על 'עלילות הפראנקים . ' ראה : וורד , עמ' ; 165-122 _ריילי סמית , ' מסע הצלב הראשון , עמ' . 137-135 , 61-60 כרוניקות חשובות נוספות של המסע הן זו של אלברט _מאאכן , ( Albert de Aix ) שכתב בשנת 1130 לערך , וכמו כן אב המנזר הגרמני אקהארד מאוךה Ekkehard ) , ( _d'Aura מתכר Hierosoiymita ( כתב בשנת ;( 1117 / 1116 ראה להלן . יי עלילות הפראנקים , עמ' ; 102 פולק משארטר , עמי ; 138-130 ריימונד מאגילר , עמי 4 j . h . & l . l . Hill . Paris 1977 , pp . 31 , 32 Tudebode , /// . 170770 de /// _eroWi'm / _raflo _itinere , ed . Peter ; 36-35 קאודרי ; סומרוויל , ועידת קלרמון , עמ' l 5 redlA ) _, wdx ! 1 ( 1974 ) , pp . 63 . 75-82 the Latin Christian Society ' , Anhivum Hisioriae Somerville , 'The Council of Clermont ( 1095 ) and R . ; 332 רוברט הנזיר , עמ' . 729

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help