sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:211

לא בוששה לבוא ממצרים . אולם צרות אחרות בולטות במחלוקת ודברי ריב בקהילה . אמנם גם כאן מודגש העניין החומרי , כנוגע לחלוקת התמיכה שבאה _מבחק . וכך גרמו כספים , שנגבו ממצרים לבניין מקווה , מחלוקת . ר' יחיאל ביקש את הנדבן לשנות ממטרות ההקדש , ונימוקו , כפי שהוא כותב : 'כבר עשיתי להם בביתי מקוה ואין להם אלא זה שלי . ' יתר על כן , אשת ר' יחיאל , הרבנית , מדריכה את הנשים בדיני הטבילה " . הכספים הועברו בירושלים לשני יהודים , ששמותיהם ר' שלמה ור' יצחק , ומכתב ההקדש הובא לפני בית דין , אולם משהו השתבש בדרך והכספים נעלמו . אחד מהנאמנים טען ; 'הכסף אכלה אשתו . ' במחאה על כך השבית ר' יחיאל את עבודתו . בצורה דרמאטית הוא כותב : 'אנחנו יושבים ולומדים בביתנו והם יושבים ללא תורה וללא כהן מורה . ' הקהילה התפלגה ועד למריבות בתוך בית הכנסת הגיעו הדברים , אף כי הוחלט להחרים כל מי שמעורר מריבה . לדברי ר' יחיאל , מעורר המהומות היה אותו שלמה , שהיה מעורב בענייני הקדש , ובתארו את שלמה מתגלה כאן חידוש של הבעיה . את מעורר המהומה מכנה ר' יחיאל : 'שלמה ממשרקה' ( שמו של אחד ממלכי אדום , בראשית לולו . ( לכינוי זה היה כנראה גוון אקטואלי , ו'משרקה' רמז ל'משרק , ' הוא המזרח בערבית , כלומר : שלמה המזרחי ; ואמנם , מתיחות שניזונה מרקע עדתי היתה נפוצה למדי , ולשנות השלושים של המאה הי"ג יש בידנו עדות ברורה בעניין זה מר' אברהם בן הרמב"ם '' . המריבות נמשכו עד שהתערבו השלטונות , והמעורבים במחלוקת אף נענשו במלקות . פרשה זו , שבוודאי לא חסרו לה מקבילות , היא האחרונה בתולדות הקהילה היהודית בירושלים '"' , ויש משהו עצוב בצליל אחרון זה של קיום יהודי בירושלים . התחדשותו בעוד כדור ( _הרמב"ן ) אינה בחינת המשך למאורעות שתיארנו . ושוב תעתע הגורל בתולדות היישוב . מסע הצלב של פרידריך השני בשנת , 1229 מסע צלב ללא לחימה אלא במשא ומתן דיפלומאטי , הביא הצלחה בלתי צפויה לצלבנים . שטחי ארץ חשובים הועברו להם בחוזה השלום ( פברואר , ( 1229 וגולת הכותרת של הצלחתם היה ויתור שליט מצרים אלמלך אלכאמל על ירושלים . מלבד שטח הר הבית , שנשאר בידי המוסלמים , עברה העיר לידי הצלבנים . אין נזקקים אנו כאן למסיבות חתימתו של חוזה חשוב זה ' ' . התגובה בעולם המוסלמי בכלל , ובאוכלוסייה המוסלמית של ירושלים בפרט , היתה נזעמת ביותר . קללות וגידופים הוטחו נגד שליט מצרים . האוכלוסייה המוסלמית עזבה את העיר בדרכה לשטחים שבשלטון האסלאם . אין אנו שומעים על חידוש האיסור על יישוב מוסלמי בעיר , אולם ברור ששום מוסלמי לא רצה לחיות תחת שלטון הנוצרים בעיר , ואל האוכלוסייה המוסלמית הצטרפו ללא ספק בני הקהילה היהודית . אף במקרה זה , כמו במקרה המוסלמים , אין בידנו הוכחה לחידושו הפורמאלי של האיסור , אולם יש ברשותנו עדות נסיבתית שאינה מניחה מקום לפקפוק . המקרר הנרגע לעניין הרא מכתבר של יהרדי מבלביס שנמצא לרגל עסקיו בטבריה , ומשם עלה לרגל לירושלים . 82 שם נפגש הנוסע עם נושאי 77 שם , עמ' , 304 מס' 78 . 3 מאן , שם , , ( HUCA ) עמי 300-299 _> הנ"ל , היהודים , ב , עמ' . ( 474-473 י תשובות רבנו אברהם בן הרמב"ם , מהדורת ש"ד גויטיין , ירושלים תרצ"ח . יושם לב לעובדה שההתכתכות נעשית בעברית ולא בערבית , כמו בתקופה הקודמת . 80 ידיעה בלתי ברורה ( ומכל מקום אין תאריכה ברור ) מביא גויטיין , היישוב _בא"י , עמי ; 336 וכן שם , עמי , 230 הערה * ' . 2 ראה : פראוור , תולדות , כ , עמי ; 195 וראה לעיל , בפרק 'כין נוצרים , מוסלמים ומונגולים . ' : א גויטיין , היישוב בא"י , עמי . 300 וראהב"זקדר ' , יהודי ירושלים 1267-1187 וחלקו של הרמב"ן בשקום קהילתם , ' _קדר ברס , פרקים , עמי . 137-122

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help