sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:210

נמשכה פעולת ההרס , ובתום תקופה זו לא היתה עוד ירושלים אלא עיר פרזות — פרט למצודת העיר , שבה נמצא כנראה חיל מצב קטן שלא התכוון , ולא היה מסוגל , להגן על העיר . התושבים המוסלמיים עזבו את העיר ולא נשארו בה עוד אלא הנוצרים המזרחיים ™ . זמן מה לאחר מכן נהרסו הביצורים האחרונים של העיר . אם נפל פחד הצלבנים על _האוכלוסייה המוסלמית , קל וחומר שנפל על היהודים , שעדיין זכרו את האיסור על ישיבתם בירושלים בתקופת השלטון הצלבני . אולם הפחד נעלם כנראה עם חלוף הזמן ועם מפלת הצבאות הצלבניים במסע מצרים , והחלה תקופה שלא נמשכה אלא זמן קצר למדי , מן השנה , 1221 שנת המפלה הצלבנית , ועד , 1229 שנת ההסכם המצרי הצלבני שהחזיר לאחרונים את השליטה בעיר . לתקופה זו יש לייחס , כנראה , ידיעות מעניינות על התגבשותה מחדש של קהילה יהודית בירושלים . ההתכתבות שנשתמרה באוצרות הגניזה מתרכזת סביב ר' יחיאל , החותם את שמו : 'יחיאל ב"ר יצחק זל"ה הצרפתי ירושלם 7 : . ' ידיעה ברורה על אודותיו נשתמרה במכתב שהריץ ( אולי למצרים ) עם בואו לירושלים , וכן דבריו : 'באנו שלמים בשלם עיר הקדש ירושלם ושלום לך ולתורתך ולביתך ולכל אשר לך שלום , כנפש החתום יחיאל בר' יצחק ז'ל'ה'ה' הצרפתי ירושלם . ' על משפחתו וחינוכו ידועים לנו פרטים מסוימים . ר' יחיאל שיגר מכתב לבלביס , שבחתימתו אנו קוראים : 'יוסף בר' גרשון נ"ע אשכנזי , תלמידו הר' יחיאל צרפתי הנה בירושלים . ' נראה אפוא שר' יחיאל , תלמידו של ר' יוסף בן גרשום , היה אישיות המוכרת לנו ממצרים . ר' יוסף ור' גרשום השתייכו לקבוצת עולי צרפת שעלתה ארצה בשנת 1209 בקירוב , והם כנראה הנזכרים בדברי ר' אברהם בן הרמב"ם , המספר על פגישתו אתם . עלייתו של ר' יחיאל , כשל רבים אחרים , היתה דרך מצרים . פה גם למד כנראה אצל ר' יוסף בן גרשום וכאן גם בנה משפחה מיוחדת , שהיתה — אם אנו מבינים נכונה — מקורבת לר' אנטולי בן יוסף . בזמן הקרוב לפי השערתנו לשנת 1221 הוזמן ר' יחיאל על ידי איש , בלתי ידוע ממקום אחר , המדבר בשם קהילת ( קהילות (? ירושלים . מן ההזמנה של אותו ר' חנניה ב"ר יהודה עולה שפילוגים מעיבים על הקהילה . הוא פנה אל יחיאל בכל מלות הכבוד , 'לבקש ממנו עד יתרצה לכונן פעמיו עיר הקודש ירושלים . ' ואמנם היה מצבה של הקהילה קשה למדי . ברור שהיא נזקקה לעזרה מבחוץ , וזו 70 ראה : פראוור , תולדות , ב , עמ' , 156 , 146 ושם גם המקורות . פרטים נוספים ראה : י' פראוור , 'פרקים בתולדות היהודים בממלכת הצלבנים , ' שלם , ב ( תשל"ו , ( עמ' . 112-103 וראה לעיל , בפרק 'שלטון האיובים . ' 1229-1187 71 בקטעי הגניזה שעליהם מבוססים הדברים הבאים אין רמז ברור לתאריך . בכל זאת יש סימוכין מסוימים לקביעת התאריכים . התמונה היוצאת מקטעי הגניזה אינה תואמת לחלוטין את תיאורי אלחריזי , ומאחר שהוא כיקר בירושלים בשנים 1217-1216 _וביצורי העיר נחרבו כשנתיים מאוחר יותר , אין כל אפשרות לייחס לתקופה זו את השתלשלות העניינים המתוארת במקורותינו והנמשכת שנים מספר . לפיכך יש לייחס מאורעות אלה לשנים המצוינות לעיל . 1229-1221 — 72 מאן , היהודים , א , עמ ; 241-240 ' ב , 304 , וכן במאמרי huca . 111 ( 1920 ) . p . 299 ff . : ( נדפס מחדש במהדורה השנייה של מאן , היהודים , ב , ניו יורק , 1970 עמי . ( 475-472 החתימה המלאה של הכותב בעמ' . 299 מקורות נוספים פרסם י' ברסלבי , 'קטעי גניזה על חכמים מצרפת ואשכנז בארץ ישראל בתקופת הרמכ"ם ובנו , ' ארץ ישראל , ד ( תשט"ז , ( עמ' . 156 י מאן , שם , _( HUCA ) עמ' 299 ( היהודים , ב , עמ 74 . ( 473 ' 'רבי אברהם הרב הזקן , אביו של ר' גרשום , ור' יוסף ור' דוד הזקן הרב הנכבד וחכמים אחרים ז"ל , ' אברהם בן הרמב"ם , מלחמות השם , מהדורת ר' מרגליות , ירושלים _תשי"ג , עמ' נג . במהדורות אחרות נמצאים השמות והתארים מסורסים . 75 ראה : ברסלכי ( לעיל , הערה , ( 72 עמ' . 159 76 מאן , היהודים , ב , עמ' , 304 שוי . 6-5

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help