sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:208

בטרם נמשיך לתאר את גורלו של היישוב היהודי בירושלים , יש מקום להתעכב על פרשה מחיי היהודים בעיר , כפי שהיא מזומנת לנו בחליפת מכתבים של משפחה יהודית שמייסדה ושלושה דורות אחריו קשורים בירושלים . ראש המשפחה , הדיין אליהו בן זכריה , היה רופא — אולי בנו של הרופא הידוע בשם אלפרג' 'הרופא האלכסנדרוני . ' האיש התיישב בירושלים סמוך לכיבוש של צלאח אלדין . מתברר שבני המשפחה התקשרו עם נושאי השלטון בעיר וקרוב לוודאי שקשרים אלה תחילתם במקצועו כרופא . אתו השתקעה גם משפחתו , ובשעה שעזב את ירושלים וירד מצרימה , מתוך ציפייה ברורה לחזור לירושלים , נשארו ילדיו במקום . בין אלה נמצא הבכור , אבו זכרי . הבן הלך בעקבות אביו ועסק ברפואה ; אף הוא עשה חייל במקצועו ונעשה לרופא העיקרי של אחת המפוארות בשושלות האסלאם , האיובים . בשעה שעזב את ירושלים כתב האב לבנו מכתב , המרגש אותנו אף היום . הנה הוא חוצה את מדבר סיני , אולם שבת נכנסה , וכדי לא לחללה עוזב היהודי את האורחה שבה הוא נמצא ושוכר שני בדווים אשר יעשו אתו את השבת , ולמחרתה ישמשו לו מורי דרך ובני לוויה למצרים . המכתב , אגב , הועבר מנווה המדבר שבו שבת הנוסע , בתיווכו של שליח הסולטאן שהיה בדרכו לירושלים , ובהגיעו אליה עתיד היה להעבירו לאמיר שבמקום כדי שימסרנו לתעודתו . בשעה שאבי המשפחה עשה את דרכו מצרימה נשארו בירושלים , כאמור , כמה מבני משפחתו . הבנים הידועים לנו הם שלושה י הבכור , אבו זכרי , השני רצי והצעיר בחבורה , שלמה , אשר היה עוד עול ימים והאב שכר מלמד דרדקי , אחר ר' פרחיה , ללמדו תורה . האב הפציר באדיבות במלמד לשקוד על עבודתו . באותו מכתב העביר האב דרישת שלום למיודעיו וחתם 'ושלום ולכלל הרבנים שלומם ירבה , ' ביטוי המכוון במיוחד לעולי צרפת , שיהודי המזרח כינו אותם כאמור 'רבנים . ' איגרת זו אף מגלה לנו היבט מיוחד של מצב היהודים בירושלים . יוצא ממנה , כפי שאפשר היה כבר להניח מהעברת המכתב על ידי שליח הסולטאן , שבני היישוב אף קשרו קשרים עם נושאי השלטון בירושלים , הוואלי ( מושל העיר ) ואף האמאם ונוצרי מזרחי שבני המשפחה קשרו אתו קשרים עסקיים וכספיים * . אבו זכרי נמצא לסירוגין במצרים ובירושלים , ואין עתותיו בידו מאחר שהוא קשור בחצר השליטים האיובים . לפעמים מתלווית אליו אשתו , אולם זמן רב למדי הוא נשאר בגפו . וכך אירע לו שבהיותו בירושלים תינה אהבים עם מוסלמית מקומית . הפרידה מאשתו ומשפחתו ואף קרבת החצר אולי מסבירים את העניין , ואולי אין הוא יוצא דופן . מכל מקום , הקהילה בירושלים רעשה וממנה הועברה הידיעה לאבי המשפחה במצרים . האח הצעיר נשלח ממצרים לירושלים לעמוד על טיב העניין , ואין אנו יודעים אם ההטפה של האח או הזמן עשו את שלהם . מכל מקום , אין אנו שומעים עוד על העניין . אולם לא הכל מצאו את פרנסתם בירושלים ואחד האחים , רצי , עבר לעכו הצלבנית ( ויצוין באיזו קלות יכלו יהודים — ובוודאי גם מוסלמים — לעבור מן החלק המוסלמי לחלק הנוצרי של הארץ . ( הוא השתקע בעכו , כאן נפל למשכב ומצא את מותו הפתאומי . בינתיים חזר לארץ אבי המשפחה , והבן הבכור אבו זכרי נמצא בשירות הנסיכים האיובים במצרים . האבל על מות הבן והאח מתבטא 66 המכתב פורסם שם , עמ' . 331-327 על אליהו בן זכריה ראה : Elijah ben Zachariah , a REJ , _CXXVUI ( 1969 ) , pp . 339-348 , Memberof ' Abraham Maimuni ' s Court , a Genizah A . L . Motzkin , , Portrait A Thirteenth Century Jewish Physician in 019 dm 67 Jerusalem' , _M" // m _!* _Wrf , LX ( 1970 ) , pp . 344-349 idem . היישוב בא"י , עמ' 68 . 330 שם , עמ' , 330 שר ; 5 עמ' , 331 שר . 16-14

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help