sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:207

בפי יהודי המזרח לחכמי אשכנז ולאו דווקא למשמשים ברבנות או במשרה דומה כלשהי . במסגרת תנועה זו עלו גם ר' יוסף ור' מאיר , בני ר' ברוך מקליסון ( Clisson ) אשר כבריטאן שבצפון מערב צרפת . מגמת פניהם של אלה , ואולי של כולם , _היתה ירושלים , אולם מעטים נקלטו בתוכה . ואף שני בעלי התוספות הנזכרים כאן , אשר זכרם נשמר באוספי התוספות כעולי _pK ישראל או עולי ירושלים , עקרו במשך הזמן מן העיר ; אחד מהם , ר' מאיר מקליסון ' ) קלצון' במקורותינו , ( נקבר בדמשק ולא היה בין החיים בשנת " . 1221 גורלם היה דומה , כנראה , לגורלו של בעל תוספות מפורסם אחר , הוא ר' שמשון משאנץ , אשר בוודאי התכוון להתיישב בירושלים אולם השתקע לבסוף בעכו , שבה אנו מוצאים מאוחר יותר את בנו ואת בני משפחתו . לשלוש קבוצות אלה יש להוסיף עוד את עולי תימן . אמנם נזכר במקאמה של אלחריזי שמו של ראש קהילת האשקלונים , ר' סעדיה 'איש ימיני , ' ואולם אין ללמוד מכאן בבטחה על איש ממוצא תימני , שהרי 'איש ימיני' יכול להתפרש גם בדרך אחרת , כאיש ישר ובעל מעמד ( השווה אסתר ב ה . ( נוסף גם הקושי לראות תימני בראש קהילה אשקלונית _' . אולם אף אם אין לקשור סעדיה זה שבחיבורו של אלחריזי עם קהילה תימנית , הרי אין ספק שקהילה תימנית נוסדה בירושלים בין השנים . 1196-1187 בשנה אחרונה זו נזכר בירושלים בית כנסת של קהילה תימנית , ואנו יודעים פרטים מסוימים על נדידת יהודים בודדים מתימן ועלייתם לארץ ישראל או לירושלים . עצם סיפור המעשה מעניין , ואולי דומים לו התרחשו גם במשפחות אחרות מתימן . כרבע האחרון של המאה הי"ב היגר אחד ר' שלמה התימני מתימן לפסטאט אשר במצרים . בנו אברהם עלה ממצרים לירושלים לאחר שכבשה צלאח אלדין מידי הצלבנים . ר' אברהם הוא שייסד כנראה את 'כניסה בן אלימני' הנזכרת במכתב של קהילת בלביס לקהילות ירושלים . חיי משפחתו של אברהם היו מסובכים למדי . בזמן שהותו במצרים נשא אשה , אולם מתברר שהשאיר אשה ראשונה בתימן . אשתו השנייה הגיעה לירושלים , אך בינתיים הגיעה ידיעה שבניו מהנישואים הראשונים עושים את דרכם בים סוף למצרים או לירושלים . ידיעה זו מתוארכת לשנת , 1196 מה שמאפשר לנו לצמצם את בעיית זמני המאורעות . יתרה מזו , אם נקשור את הקמת בית הכנסת אבן אלימני באותו ר' אברהם , הרי יש להניח שככר נמצאה קהילה תימנית כלשהי בתאריך זה ובית הכנסת נבנה למענה , דבר המקרב את עליית התימנים לירושלים קרוב מאוד לכיבוש העיר בידי צלאח אלדין . ואמנם עלו יהודים לירושלים וחנו על מחנותיהם ועל דגלם , אך הפרנסה לא היתה מצויה במקום , וכבר היו דברים'מעולם . הקהילות פנו לאחיהם שבמצרים בבקשת עזרה . נשתמר לנו מכתב , בוודאי אחד מרבים , המספר על התארגנות לעזרת היישוב בירושלים . מכתב זה נשלח מאלכסנדריה בשנת 1211 ומספר על גיוס תרומות למשלוח לירושלים . מתברר שהקהילה לוותה כסף משליט ( ואלי ) של העיר וצריך היה לעמוד בהתחייבות , וכן . כפי שכבר ראינו , נזקקה הקהילה לעזרה לשם שיפוצו של אולם בית כנסת 'תימני' שבירושלים . 61 הנפטר בדמשק נזכר על ידי אלחריזי בזמן שהותו במצרים בשנת . 1221 ראה : שטרן ( לעיל , הערה , ( 51 עמי . 195-194 62 ראה ; תוצאות ארץ ישראל , מהדורת ש' אסף , מקורות ומחקרים , עמ' . 76 י גויטיין , היישוב בא"י , עמ' , 334-332 , 299-298 מייחס מוצא תימני לאותו סעדיה ומעלה השערה שהאיש אמנם היה תימני אלא שנולד באשקלון . 64 הפרטים נמצאים במכתבו של ר' אברהם שפרסמו גויטיין , היישוב בא"י , עמ' . 325 על התאריך ראה שם את הסבריו המפורטים של גויטיין . י שם , עמ' . 335-332

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help