sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:206

אחרים שבאו לירושלים מייד עם כיבושה בידי צלאח אלדין , כלומר , בסתיו , 1187 עם ביטול האיסור על ישיבת היהודים בעיר למעשה ולהלכה . כך נוצרה והתבססה הקהילה הנקראת בפי אלחריזי ' האשקלונים , ' ובמקום אחר 'קהילת אנשי אלשאם . ' אולם לא הכל עברו מאשקלון לירושלים ; קבוצה מסוימת של פליטים עשתה את דרכה למצרים והתיישבה , בחלקה לפחות , בבלביס ( במזרח הדלתה של הנילוס . ( אלה שמרו על הקשר עם בני קהילתם הקודמת שהתיישבו בירושלים . במקורות נרשמו חליפת מכתבים , וגם עלייה מבלביס לירושלים וירידה מירושלים לבלביס " . בלביס , 'הסמוכה לארץ גושן , ' כנאמר במקורות , היתה בדרך הטבע התחנה האחרונה כמעט במצרים לפני מעבר מדבר סיני . הודות לכך היתה עיר זו גם תחנת מעבר לא רק לאנשי מצרים , אלא אף לאנשי המגרב שהגיעו למצרים , אם בים ואם ביבשה , והמשיכו משם לארץ ישראל . אין אנו יודעים בוודאות מתי הגיעו יהודים מהמגרב לירושלים . מקובלת הסברה שעלייתם קשורה ב'גזירות הלבוש' שגזרו שליטי המגרב המוחדון כדי להשפיל את הלא מוסלמים , בשנים 54 1189-1180 אולם לא מן הנמנע שהעלייה לירושלים קשורה בהתעוררות דתית במחנה המוסלמי . _, כך או כך , קהילה זו התגבשה ובראשה מצא אלחריזי את ר' אליהו המערבי . בתרגום הערבי של המקאמה ציין אלחריזי שם מלא יותר : ר' אליהו בן עקנין , 56 הנזכר גם כנושא התואר 'ראיס' = ) ראש , מנהיג ) בהתכתבות של התקופה " . האיש היה כנראה דמות שנויה למדי במחלוקת ; בעוד שהקהילה היתה 'חשוכה וטובה' וראשה , כדברי אלחריזי , 'בעל חסדים , ' בכל זאת יצאו נגדו דיבות רעות והמשורר מסיים באופן אניגמאטי , 'האל יודע נסתרות . ' אפשר שהעניין קשור בענייני העברת הכסף לקהל בירושלים ( ראה להלן , ( ואולי מדובר בעניין אחר לחלוטין . במשחק מלים על תואר 'ראיס' ( בלא לפרט את שמו ) כתב אלחריזי במקאמה עוקצנית : 'הפקד בהר ציון אנוש טמא לראש קדש , ולו נגע אשר פשה _? עור / יפער לכל עובר ושב עצמו , לזאת כל יודעיו קראו שמו ראש הפעור . ' הקהילה השלישית שמצא אלחריזי בירושלים היתה קהילת עולי צרפת , ואץ בפי המשורר אלא שבחים עליה : 'חסידי עליון , הבאים מארץ צרפת לשכון בציון ובראשם הרב החסיד רבי יוסף בן הרב רבי ברוך ואחיו החכם רבי מאיר " . ' ייסודה של קהילה זו קשור בביטול האיסור על ישיבת יהודים בירושלים . מכאן תנועת העלייה וההתיישבות של יהודי צרפת , וביניהם גם מבין בעלי התוספות , בארץ ישראל בין השנים . 1214-1209 הכוונה לאותה עלייה שתוארה גם במאה הט"ז על ידי שלמה אבן וירגא כלשון הבאה : 'שנת [ תת ] קע"א ( 1211 ) העיר השם רבני צרפת ורבני אנגלאטירא ללכת לתוך ירושלים , והיו יותר משלוש מאות "" . ' הביטוי 'רבנים , ' כפי שניסינו להוכיח במקום אחר , מכוון י 5 _גויטיין , היישוב בא " י . עמ' 54 . 333 , 299-298 י"מ טולידאנו , נר מערבי — תולדות ישראל במרוקו , ירושלים ת רע"א , עמ' 34 ואילך ; ב' דינור , ישראל בגולה , ב ו , ירושלים-תל אביב , 1965 עמי . 339-329 השווה : qubal-Mansur ' , £ / , 1 , col . Aba YusufYa ff 166 מגייר אלדין אלתנבלי , אלאנס אלג'ליל בתאריח' אלקדס ואלחיליל , כולאק , 1283 עמי " . 397-396 ראה : שטרן ( לעיל , הערה , ( 51 עמ' , 191 ורצהבי ( לעיל , הערה , ( 51 עמ' r . 19 ראה להלן על ההתכתבות עם כלבים , ועוד אולי ( כהשערתו של גויטיין , היישוב בא"י , עמי ( 299 במכתב של אחד אבו אלרצא הכהן מטבריה . * מקאמה נ , מהדורת קמינקא , עמ' . 428 בעל פעור הוא אלוהי מואב , שבפולחנו חטאו בני ישראל בהשפעת בנות מדיין ( ראה במדבר כה א-ט . ( אלחריזי רומז שבגלל חטאו נענש הראש כמחלות מין ( או עור . ( 'י 5 מקאמה מו , מהדורת קמינקא , עמי " . 353 שבט יהודה , מהדורת א' שוחט , ירושלים תש"ז , עמ' קמז . קטע מפורסם זה נוסף בידי יוסף אבן וירגא לכרוניקות שנכתבו על ידי שלמה אביו ויהודה אבן וירגא . מקורו , כך הוא מציין , היה מקור קדום . ראה : י' פראוור , 'מה קרה לעליית 1211 ( _קע"א ) לירושלים ' ? שלם , ב ( תשל"ו , ( עמי , 105 ודברי יי הקר , שם , בהערה . 11

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help