sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:205

האוכלוסייה היהודית בירושלים האיובית את הקבוצות היהודיות שפגש כירושלים — לכל אחת היסטוריה משלה ותולדות עלייה והתיישבות משלה — תיאר אלחריזי במקאמה מפורסמת ( תחכמוני מי . ( שבה הוא מונה שלוש או אולי ארבע קבוצות שעלו והתיישבו בירושלים . שלוש הקבוצות העיקריות הנזכרות באותה מקאמה הן עולי צרפת , עולי אשקלון ועולי המגרב . מקאמה מפורסמת זו נשתמרה בנוסח עברי נוסף ובתרגום ערבי , שניהם פרי עטו של אלחריזי . בנוסח העברי המקוצר אין קהילת ירושלים נזכרת כלל י י לעומת זאת , בנוסח הערבי נזכרות קהילת אלאפרנג , ' קהילת מגרב וקהילת ארץ ישראל ( אלשאמי 51 . ( כאן יש , אפוא , התאמה בין התיאורים , אלא שקהילת האשקלונים התחלפה בשם כולל יותר של 'ארצישראלים , ' ולסברתנו היתה לתואר האחרון הצדקה עניינית . למזלנו , ניתן לנו להתחקות על גורלה של כל קהילה מקהילות ירושלים החדשה . כל אחת כורכת למעשה פרק בתולדות עם ישראל בכלל והיישוב היהודי בירושלים בפרט . נראה שהקהילה הראשונה שהתיישבה בירושלים — והתיישבה שם מלכתחילה כקהילה — היתה זו של יוצאי אשקלון . היווצרותה קשורה כמאורעות חשובים שפקדו כזמן זה את הארץ . צלאח אלדין , בלחימתו נגד מחנות מסע הצלב השלישי בפיקודו של ריצ'רד לב הארי מלך אנגליה ופיליפ השני אוגוסטוס מלך צרפת , שכבשו את עכו מידי המוסלמים , נקט מדיניות של אדמה חרוכה . ההיגיון הצבאי שבשיטה זו היה מבוסס על השיקול ( אשר הוכיח את צדקתו ) שאין בידי הצלבנים אמצעים , אם בכוח אדם ואם בכסף , כדי לקומם את הריסות ביצוריהם , ולכן כפה צלאח אלדין תנאי הריסה בהסכם השלום שסיים את מלחמות מסע הצלב השלישי . בין הערים הראשונות שנפלו קרבן לאסטרטגיה חדשה זו היתה אשקלון , שנכנעה בספטמבר 1187 לצבאות צלאח אלדין ונשארה כארבע שנים בשליטתו . לאחר שהעיר נכנעה לשליט האיובי ניתנה לתושביה הפראנקים שהות של ארבעים יום לפנותה . העיר הפכה למוסלמית , אולם לזמן קצר בלבד . בשנת , 1191 שעה שמחנות מסע הצלב השלישי החלו נעים מעכו דרומה ונראה היה שהם עשויים להשתלט על אשקלון , ציווה צלאח אלדין להרוס את ביצוריה ; מחאות האוכלוסייה המקומית והתארגנותה לא הניעוהו לשנות את החלטתו . אשקלון נידונה למעמד של עיר פרזות כדי למנוע את התבססותו של מאחז צלבני במקום . חומות העיר נהרסו בין 12 ל 23 בספטמבר " . 1191 תוצאה מיידית של הרס זה היתה יציאת האוכלוסין המוסלמים מתוכה ; ואין ספק שגם יהודי אשקלון , שאימת הצלבנים נפלה עליהם , הצטרפו לנוטשי העיר . הפליטים נדדו בחלקם למצרים , ואחרים נדדו לערים מבוצרות בפנים הארץ . בין האחרונים היו יהודי אשקלון , שהניחו את היסוד לקהילת האשקלונים שהוזכרה על ידי אלחריזי בירושלים . זו נוסדה בסתיו . 1191 אפשר שבמקום נמצאו כבר יהודים 51 ראה : . London , 1 . Jerusalem 1964 , pp . 186-201 _\\ - \\ m \ v \\ Papers ofthe instituteof . Jewish Studies , S . M . Stern , 4 An Unpublished Maqama by על הנוסח הערבי ראה : שס , עמ' , 191-190 וכמו כן : י' רצהבי , ' מקאמה ערבית מעטו של אלחריזי , ' ביקורת ופרשנות , טו ( תש"ם , _< עמ' . 19-18 הקטע הנוגע לירושלים שונה בנוסח העברי , ראה : שטרן , שם , עמ' . 205 " על מאורעות אלה ראה : פראוור , תולדות , ב , עמ' ; 79-63 וביתר פירוט : י' פראוור , 'אשקלון ורצועת אשקלון במדיניות הצלבנים , ' _ארץ ישראל , ד ( תשט"ז , ( עמ' ; 248-231 הנ"ל , 'אשקלון העיר ו"רוזנות אשקלון" בתקופה הצלבנית , ' שם , ה ( תשי " ט , ( עמ' . 237-224

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help