sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:204

בשנת 12 ) 6 או * . 1217 בבואו לירושלים פגש יהודי , שפירש לו את ישיבת היהודים בעיר : אמר לי : מיום לכדוה ישמעאלים / שכנוה ישראלים . אמרתי : ומדוע לא שבנוה בהיותה בידי הערלים ? אמר : מפני שאמרו כי הרגנו אלהיהם / ועשינו חרפה להם . ואלו בתוכה מצאונו / אזי חיים בלעונו . אמרתי : ואיך _היתה סבת ביאתכם אל המקום הזה ? אמר : כי האל קנא לשמו , / יחמול על עמו / ויאמר : לא טוב היות בני עשו [ הנוצרים ] היכל קדשי יורשים , / ובני יעקב גרושים . / פן יאמרו הגויים בקנאה / 'זנח האל בנו בכורו בשנאה' / ... ויער אלוהים את רוח מלך ישמעאלים בשנת ארבעת אלפים ותשע מאות וחמישים ליצירה / ונחה עליו רוח עצה וגבורה , / ויעל הוא וכל חילו ממצרים / ויצר על ירושלים . / ויתנה ה' בידו , ויצו להעביר קול בכל עיר / אל כל רב וצעיר , / לאמר : 'דברו אל לב ירושלים , / לבוא אליה כל הרוצה מזרע אפרים , / אשר ישאר מאשור וממצרים , / והנדחים כקצה השמים , / ויתקבצו מכל פאה אליה / וחנו בגבוליה . ' ואנחנו עתה יושבים כצל השלוה הנמתקת , / אם לא תהיה נעתקת ונתקה " . קסם הסיפור וכשרון הסופר אינם צריכים להעיב על העובדה שאין בסיס היסטורי לסיפור . הכרזה מעין זו של צלאח אלדין אינה ידועה , לא במקורות היהודיים ולא בנוצריים או המוסלמיים . אף תאריך כיבוש ירושלים משובש : היא נכבשה בשנת 1187 ולא . 1190 ואולם , אף אם לא אירעו הדברים כמסופר על ידי אלחריזי , אין לפקפק בעובדה שאמנם התהוות הקהילה היהודית החדשה בירושלים קשורה במפלת הצלבנים וכיבוש העיר בידי צלאח אלדין . מאורע זה , או ביתר דיוק — שורת מאורעות זו , לבשה צורה ספרותית מיוחדת תחת קולמוסו הזריז של אלחריזי . עצם הסיפור על כיבוש העיר יונק ממה שאפשר לכנות 'ראייה יהודית' של הכיבוש האיובי , שלפיה לא אירע הכיבוש אלא כדי לאפשר קיבוץ גלויות בירושלים . המניע הראשי של המאורעות אינו אלא זה שהניע את כורש ( עזרא א א-ד ; דברי הימים ב , לו כב-כג , ( כאשר העיר ה' את רוח המלך לעשות כן . אין מקום להשערה שצלאח אלדין פרסם קול קורא מעין זה לעם ישראל לבוא להתיישב בירושלים , אולם עם הכיבוש המוסלמי נפלו ההגבלות הצלבניות שנגעו לירושלים . כאופן מודע דאג צלאח _אלדין להקנות לעיר ארשת פנים מוסלמית , על ידי גירוש הנוצרים המערביים , הפראנקים , ועל ידי התיישבות אוכלוסייה מוסלמית בתוכה . בעצם ביטול האיסור הצלבני על ישיבת לא נוצרים בתוכה היה משום פתיחת שערים ליהודים לבוא ולהתיישב בירושלים . מסע הצלב השלישי על עכו , בשנים 1191-11 K 9 בשעה זו שוב נמצאו יהודים בירושלים ( ראה להלן ) ועליהם נאמר כאן כי לא יגורשו עוד מבית המקדש . ראה : לי _גינצבורג , גנזי שעכטער , א , נויארק תרפ"ח , עמ' . 312-310 48 על התיארוך ראה מאמרי : 'תיאורי מסע עבריים בארץ ישראל בתקופה הצלבנית , ' קתדרה , 41 ( תשמ"ז , ( עמ' . 74 49 תחכמוני , מהדורת א' קמינקא , ורשה , 1899 שער כח , עמ' ; 245 יערי , מסעות , עמ' 511 . 68-67 יש לזכור שהחל בימי שלטונו של זנגי , שלאחר כיבוש מערת אלנעמאן בסוריה הכריז על החזרת המצב לקדמותו , כלומר מלפני הכיבוש הצלבני , הוחזרו קרקעות לבעליהן שיכלו להוכיח את בעלותם על פי הארכיונים של חלב . מקרה מעניין וקרוב אירע בימי נור אלדין , אשר לאחר כיבוש אךסה ( בין הפרת והחידקל , כיום דרום מזרח תורכיה ) בשנת 1149 הושיב בתוכה 300 משפחות יהודים . ראה : Tritton & H . A . R . Gibb , The First and Second a . s . JRAS ( 1933 ) . p . 29 1 Crusades from an Anonymous Syrian Chronicle ' , וראה the Jews ' . HUCA , XXVII ( 1956 ) . p . 326 E . Ashtor , 'Saladin and 1

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help