sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:203

חידוש היישוב היהודי בעקבות כיבוש צלאח אלדין הפרק הבא בתולדות קהילת ירושלים מתחיל עם חידוש היישוב היהודי בעיר לאחר כיבושה בידי צלאח אלדין 2 ) באוקטובר . ( 1187 התייחסות היהודים לשליטים מבית איוב בכלל , ולצלאח אלדין בפרט , היתה מאז ומתמיד חיובית , ומותר לכנות את רגשותיהם כרגשי חיבה . אמנם אין לטעון שצלאח אלדין או צאצאיו נהגו ביהודים מחוץ לשורת הדין . יחסם תאם את כללי האסלאם אל לא מוסלמים , אולם צלאח אלדין גילה יחס בולט של הגינות בהשוואה לנעשה בזמנו בגלות צפון אפריקה וספרד , ליחס המוחדון , שהטילו את גזירות הלבוש ודאגו להשפלה בפומבי של היהודים , או בהשוואה לשנאה הרוחשת של הצלבנים שליטי _ps ישראל ליהודים , אף על פי שאין אנו יודעים על רדיפות או גירושים ממדינתם במשך מאתיים שנות שלטונם ( מזה רק 88 שנה בירושלים . ( עלייתו לגדולה של צלאח אלדין עוררה הדים חזקים בקהילות ישראל . מסופר שבמצרים חלם מלמד אחד בשם מוהוב ( אלמעלם , ( כבר שנתיים ( 1185 ) לפני כיבוש ירושלים בידי צלאח אלדין , שהמצרים ישפכו דם נוצרי כשנת 1186 וזו תהיה ראשית הגאולה " יתירה מזו , מכתב מזויף שיוחס לרמב"ם , שהגיע כביכול לפאס ביום 20 באוגוסט , 1187 סיפר ש , 'אח אלדין כבר מגן על ירושלים ( כלומר , לאחר שכבשה ) בפני מחנות מסע הצלב . צלאח אלדין מודיע שינצח את הנוצרים , אולם מלך היהודים הוא אשר ישלוט בסופו של דבר בירושלים ואולי ... צלאח אלדין ישא חן בעיניו _> כך י . ( י מאוחר יותר , בתקופת מסע הצלב החמישי , שעה שהצלבנים כבשו את דמיאט ( ךמיטה , בדלתת הנילוס ) ואיימו על מצרים , ירשום יהודה אלחריזי כי בשעה שהצלבנים נחלו מפלה היתה הרגשת יהודי מצרים שאירע להם נס , נס שני של קריעת ים סוף והצלה . י' בהקשר זה מן הדין להזכיר חיבור של חזון אחרית הימים , שאף הוא קשור כמדומה בצלאח אלדין - ועל פיו אפשר להסביר את סיפורו של יהודה אלחריזי , שעלה ממצרים דרך עזה לירושלים n 1886 . no . 295 . p . 59 Manuscripts in ihc Bodleian Library . 1 . _Oxiorci A . D . Neub ; mer . £ 881 ) VI of the Hebrew ?" מאן , טקסטים . א , עמי Um ? pseudo-cpigraphie dc Moisc r . 458 a . Ncubaucr . _' . A 7 : _7 . IV ( IKK _2 ) , esp . pp . 173 IT . " Maimnimk ראה מאמרו של שטרן המצוין להלן , הערה , 51 עמ' , 195-194 ושם העי . 15 " היא האפוקליפסה אשר מפרסמה , לי גינצכורג , ייחסה למצור עכו בשנת . 1104 קרוב יותר לייחסה למצור ימיו , גם היא נראית קשה , מאחר שכבר בשנת 1 ! 63 כתב ר' יעקב מלוניל תוספת לפירוש רש"י על איוב " . כללו של דבר : מדובר בקבוצה קטנה , כנראה של מקובלים הנוהגים מנהג 'אבילי ציון , ' שנאחזה בירושלים באמצע המאה הי"ב . תנאי הקיום בירושלים הנוצרית , שלא סבלה נוכחות מוסלמים או יהודים , היו בוודאי קשים ביותר , אולם יהודים נאחזו בירושלים בכל מאודם , כדי לקיים מה שכתוב : ' כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחננו' ( תהלים קב טו ; וראה ספר הכוזרי ה כז . _< מה עלה בגורלן של אותן משפחות מועטות שנאחזו בירושלים באותן שנים מועטות שבין ביקורו של פתחיה מרגנסבורג ונפילת ירושלים בידי צלאח אלדין — ( 1187-1175 ) אין לדעת . האם הקנאות הנוצרית הגואה עם גיור הסכנה המוסלמית כילתה את חמתה במתי מספר אלה , או האם הצליחו לשרוד בתקופה זו - בתקופת המצור המוסלמי הקצר יחסית על העיר — אף זאת אין לדעת .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help