sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:198

מדובר בהובלתם לדרום איטליה — אפוליה — שטח שליטתו או השפעתו של טאנקרד הנורמני , ואין ספק שכאן פעלו קהילות ישראל לשם פדיונם . באשר למחיר , ברור שלפנינו נימה פולמוסית מובהקת , בחינת 'נקמה ספרותית' על בגידת יהודה איש קריות , אשר בגד בישו תמורת שלושים מטבעות כסף ( מתי כו יד-טז , ומקורות מקבילים , ( כנראה מחירו של עבד בתקופה ההיא . מחבר התוספת לספרו של בלדריך מדול ניצל עתה , אפוא , הזדמנות זו של כיבוש ירושלים ומציאות שבויים יהודים כדי 'לנקום' ביהודים . 'נקמה' זו יש לה מקורות עתיקים , ובגלגולים השונים תופיע עד המאה הט"ו . ' _כאמורץהודים אחרים הצליחו לברוח מן הטבח , אולם לא כולם הצליחו להישאר בחיים . אף נשארו עוד יהודים בידי הצלבנים שלא נמכרו מעבר לים , אלא שהצלבנים החזיקו בהם כדי לזכות בפדיון שבויים . ואמנם , זה לא איחר לבוא . עיקר המעמסה נפל על קהילת אשקלון . תחילה באו הניצולים ממצודת העיר עם המפקד המצרי , וצריך היה לטפל בהם . עוד רבים נשארו בידי הצלבנים , ואנשי אשקלון התחילו בגיוס כספים , בפנותם בבקשות עזרה דחופה לקהילות מצרים , בראש ובראשונה לפסטאט ולאלכסנדריה . מסופר שהנגיד מבורך קרע את בגדיו לאבל על הקרכנות ועל חילול כתבי הקודש . למרות המגיפה שממנה סבלו קהילות אלה במשך ארבע השנים האחרונות , מגיפה שהפילה חללים רבים , נאספו הכספים 123 — דינרים של זהב — ונשלחו בידי שליח מיוחד שבא מאשקלון להציל את פליטי ירושלים . פעולת הצלה ראשונה זו לא היתה בודדת . המטפלים בפדיון שבויים אף רומזים לפעולה קודמת , והדבר מתקבל על הדעת , מאחר שהמכתב שלפנינו נשלח לאחר פסח של שנת , 1100 כלומר , כשלושת רבעי השנה לאחר כיבוש ירושלים . באשר למחברי המכתב , יש יסוד להניח שהוא היה תוצאה של פעולה משותפת מצד קהילות הרבניים והקראים במצרים , שמקום מוצאן היה אשקלון ' ' . בשעה שנכתב מכתב זה עמדו מחבריו על מצב הפליטים שהגיעו לאשקלון , ותיאורם הקצר מצביע על חומרת המצב : ואין פוסקות הידיעות להגיע זו אחר זו , שהולכים למות מספר מאותם שנפדו מן הפרנקים ונשארו באשקלון ברעב , בערום ובמחסור י ונשארו אנשים אסורים ונהרגו מהם מקצתם , לעיני אחרים שנהרגו אחריהם בכל מיני עינויים שרצחום האויבים כדי להפיג חמתם ( של הרוצחים ) בהם . אשקלון , שנשלטה עדיין על ידי הפאטמים , הגישה את העזרה הראשונה לפליטים . פעולת ההצלה quondam etiam in mare submerserunt allios emptos citra marc in Apuliam adduxerunt dederunt . et iiios maxime deluxerunt , multosque Tancredo jubente XXXta pro aureo nummo decoiiaverum לעניין זה שם לב לראשונה יוחנן לוי . ראה פרטים כמאמרי ; היהודים , עמי 44-43 וההערות . וראה עתה Kingdomof Jerusalem , Oxford 1988 , pp . 24-50 . 1 . Prawer , The History ofthe Jewsinthe Latin .- גויטיין , היישוב בא"י , עמ' , 256-255 שר 11-9 י שו' ? 16-15 " אין ודאות באשר לקהילה שממנה נשלח המכתב , אולם הכותב מסיימו בתואר 'המשכיל , ' שהיה מקובל בין הקראים . גויטיין , שפרסם מכתב יקר זה בשלמותו , ייחס אותו לקהל קראי , אולם טען באופן משכנע שהיה כאן שיתוף פעולה בין שתי העדות . ראה : גויטיץ , היישוב כא"י , עמי 238 ( ושם ביבליוגראפיה לפרשנות קודמת ;( גיל , _אדץ-י _& ד _\ ל , א , עמ' . 671-670 ° גויטיין , היישוב בא"י , עמ' , 242 שר . 11-9

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help