sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:192

סיכום תחילתה של המאה הי"ג עמדה בסימן העמקת _המיגוון והשוני כין הנוצרים של ירושלים ועליית כוחם של הקופטים , האתיופים והגיאורגים . אולם לקראת סופה של המאה , בעקבות השפל הכלכלי בארץ ישראל , ירידתה למעמד משני במסגרת המדינה הממלוכית הגדולה וכן גם הניוון הפנימי במספר קהילות , נעלמו הכיתות הנוצריות הקטנות יותר . הארמנים שמרו על ייחודם הלאומי ; רק הקהילה המלכיתית ( החל בתקופה העת'מאנית , כנראה , פשט הכינוי 'אורתודוקסים יוונים ( ' שמרה על חיוניותה במידה מספקת על מנת לעשות נפשות בקרב כיתות אחרות ולקלוט רבים מבניהן בארץ ישראל שלאחר המאה הי"ד . אולם ימי הזוהר של הקהילה הנוצרית בכללה שוב לא חזרו בירושלים . מרבית אזרחי העיר היו עתה מוסלמים ; עד המאה הי"ט לא מנו הנוצרים אלא כשמינית מן האוכלוסייה . ' A . Cohen & B . Lewis , Population and Revenue in Princeton , N . J ., 1978 , pp . 81-91 the Towns of Palestine in the Sixteenth Century , להתחלק בשירותים רבים עם היוונים . במשך פרק זמן מסוים שלטו הגיאורגים בקהילה הכלקדונית , עד נפילת ירושלים לידי השלטון העתימאני בשנת . 1517 לאחר מכן החלה ירידתם המ _י הירה . הקהילה הארמנית שמרה על כוחה כמרכז נזירי וצלייני . אף על פי כן , איכרים וסוחרים ארמניים עזבו את הארץ עם השפל הכלכלי שפגע באיזור לאחר המאה הי"ג , ורק במאות הי"ח והי"ט חזרו גוליה . הכיתות הנוצריות האחרות לא שגשגו . אם כי ניוונן בירושלים שיקף את התנאים ששררו במזרח התיכון בכללו . המרכז הנסטוריאני עבר מזה זמן רב לעראק ( מצב שחזר על עצמו במאה erf t אך פלישות המונגולים במחצית השנייה של המאה הי"ג , אף כי פגעו פחות בנוצרים מאשר במוסלמים , שיבשו במידה ניכרת את חיי הקהילה . המרתו של איל ח'אן עאזאן לאסלאם בשנת 1295 סימנה את קצה של רווחת הנוצרים באיזור זה ; ברבות הזמן נדחפו הנסטוריאנים מפני הדיכוי אל הרי כורדיסטאן , וחברתם הושתתה על נאמנויות שבטיות והיירארכיות משפחתיות . התפתחויות אלו צמצמו בהכרח את הנוכחות הנסטוריאנית בירושלים כמעט לאפס עד סוף המאה הי"ג , אם כי קהילות של סוחרים נסטוריאניים המשיכו לשבת לאורך חוף הים התיכון ובקפריסין . יתר על כן , כנסיית הנסטוריאנים , שיחסיה עם הכלקדונים המקומיים והמונופיסיטים מעולם לא היו טובים — איבדה גם את זכויותיה בכנסיית הקבר . גם דרכם של היעקוביטים לא צלחה . לחצים פוליטיים הגבירו את בידודם המסורתי , והניוון שאחז בהנהגתם הביא לידי הופעת פטריארכים מתחרים בסוף המאה הי"ג — בסוריה הצפונית ובתורכיה . לאחר מכן זנחו מרכזי העדה בצפון את האינטרסים שלהם בירושלים , והחל במועד מסוים במאה הט"ו שוב לא מונו בישופים יעקוביטים לעיר הקודש . גם המשרה הקופטית לא אוישה לאחר , 1362 עד התקופה העת'מאנית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help