sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:191

הנוצרית תכלית שינוי לאחר , 1187 למרות הכרזתו של צלאח אלדין על החזרת הסטטוס קוו שלפני . 1099 הטלת מס הג'זיה מחדש על הנוצרים והיעלמות ההגמוניה הדתית של הלטינים היו המאפיינים הקדם צלבניים היחידים שחזרו לקדמותם . לבד מכך , צלאח אלדין העדיף את נתיניו הנוצרים המצריים בחלוקת זכויות במקומות הקדושים ? לראשונה הוענקו לקופטים _פריווילגיות בכנסיית הקבר בנפרד מאחיהם המונופיסיטים הסוריים , ועם הקופטים באו גם האתיופים . בשנת — 1236 כנראה מתוך אי התחשבות בתוצאות העתידות — מינה הפטריארך הקופטי בקהיר , קירילוס השלישי לקלק , ( 1243-1235 ) בישוף לקופטים של ירושלים . שנה שלאחר מכן ביקר בעיר הפטריארך היעקוביטי איגנאטיוס , וכאות למורת רוחו מגזילה זו של מעמד היעקוביטים כמייצגי המונופיסיטים , מינה בישוף לאתיופיה . בשורש הסכסוך עמדה העובדה שהפטריארכים המונופיסיטיים של אלכסנדריה ואנטיוכיה חילקו ביניהם זה מזמן את המזרח התיכון : ארץ ישראל נכללה בתחום השיפוט של הפטריארכיה הסורית , ואילו אתיופיה וניביה נכללו כזה של מצרים . חלוקה זו לא היתה טריטוריאלית גרידא " היא ייצגה גם הבדלים תרבותיים ולשוניים בין הקופטים והסורים ומסורותיהם . הפטריארך קירילוס לא התכוון לספח את ארץ ישראל אלא להעמיד למונופיסיטים הקופטיים מנהיג רוחני בן עדתם . הפטריארך איגנאטיוס לא היה לבדו בתלונתו , שכן הבישופים במצרים מחו גם הם על שקירילוס לא נועץ עמם בעניין המינוי . מכל מקום , לאחר שנעשה הדבר הפך החידוש למסורת , ומעתה ואילך פרשו קהילות הקופטים והאתיופים מצל חסותם של הסורים והחלו להעמיד מוסדות משלהם . השלטון הממלוכי שקם במצרים לאחר מכן 1250 ) ואילך ) ושלט גם בארץ ישראל ובסוריה הפך את הישיבה בירושלים למושבת עוד יותר עבור נזירים וצליינים מצריים ונוביים . להלן רשימת _בישופיה הקופטיים הראשונים של ירושלים : כסיל אי , ( 1260-1236 ) בוטרוס א' , ( 1306-1271 ) מיכאל , ( 1324-1310 ) יואנס , ( 1340-1326 ) בוטרוס ב' . ( 1362-1341 ) קהילה אחרת שהגדילה את כוחה היתה הגיאורגית . שיבת ירושלים לחיק השלטון המוסלמי באה בד בבד עם עלייתה של אליטה צ'רקסית חדשה , הלא הם המ 7 ? לוכים , ועם ימי שלטונה הזוהרים של המלכה תמר ( 1212-1184 ) בגיאורגיה , ארץ שממלוכים רבים הכירוה מקרוב — רבים מהם היו גיאורגים שעברו לאסלאם . מלכה לוחמת זו גילתה דאגה ניכרת לרווחת בני דתה הכלקדונים בארצות שבשלטון בני איוב ; היא הציעה כופר למען החזרת שרידי הצלב האמיתי ( שנשבה על ידי צלאח אלדין בקרב חטין , _< ושלחה ממון רב לשיקומם של מנזרים ומוסדות צדקה בארץ ישראל . השפעה גיאורגית גוברת זו עודדה גיאורגים נוספים לבקר בארץ , ובתוך זמן לא רב הוקמו עבורם אכסניות , מנזרים וכנסיות משלהם " , בנוסף על מנזר הצלב הקדוש , שהיה מאז ומתמיד מוסדם העיקרי בירושלים . שלא כקופטים , הגיאורגים לא תבעו הנהגה דתית נפרדת מן המלכיתים , אלא המשיכו הכנסייה הגיאורגית על שם יוחנן הקדוש , באתר הקרוי היום 'סן סלוודור , ' נמכרה לפראנציסקנים בסוף המאה הי"ד . יש עדות לכך שמלכה גיאורגית כלשהי פרשה לירושלים סמוך לאחר הכיבוש הפראנקי ובנתה שם מנזר , וכך כמעט לא פסקה הנוכחות הגיאורגית בעקבות שינוי השלטון . זאת ועוד , ההכנסות מאדמות בגיאורגיה , שהועברו זה זמן רב לכנסייה המלכיתית בירושלים , נשלחו גם במאה הי"ב לבעלים הלטיניים החדשים . בשל כך שררו יחסים טובים בין הגיאורגים לבין הפראנקים ; וראה : Queiques textessur les premiers temps de l'Eglise latine de Jerusalem' , in : Recueil de J . Richard , _arern «' 1 _'Ecoie des Chartes , 12 420-430 ( = Memoires & documents pubiie ' s par la travauxoffenaM . c / _ovmB / _wk' / , Paris 1955 , II , pp .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help