sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:190

סטטוס קוו ; ירידת הנוכחות הנוצרית לעניינו של הקיסר יצחק לחרש את הנוכחות היוונית בארץ ישראל במלואה לא היה המשך בימי יורשיו , והגלייתם של הקיסר הביזאנטי והפטריארך מקונסטנטינופול אל ניקאיה לאחר שנת 1204 צמצמה עוד יותר את התמיכה הביזאנטית בחסידי פולחנם בארץ ישראל . כך השתנו פניה של הקהילה מסתפקים בהערה כי תארים אלה לא שימשו באופן עקיב , וכי לפני 1311 נהגו לעתים קרובות בישופים ארמנים בירושלים לכנות את עצמם פטריארך . 6 וראה לעיל בכרך זה , בפרק 'ירושלים בין צלבנים , מוסלמים ומונגולים . ' היעקוביטים זכו לתקופת שלום קצרת ימים לאחר שנת . 1187 הפטריארך המתחרה שלהם , תיאודור בר והכין , עזב את ירושלים לאחר נפילתה לידי צלאח אלדין ועבר לארמניה הקטנה י שם מת זמן קצר לאחר מכן ( 1192 ) והשאיר את הפטריארך מיכאל ( 1199-1166 ) שוב ללא מתחרה . אחיו של מיכאל , אתנסיוס , היה בישוף ירושלים , אך גם הוא עזבה בשנת 1187 וקבע את מושבו באנטיוכיה , כפי הנראה מחמת המצב המעורער ששרר בעיר . נראה שיורש שלו חזר לירושלים בשנות התשעים של המאה . אף על פי שהנוכחות הלטינית בירושלים פחתה לאחר , 1187 היא לא נעלמה כליל . ההתפתחויות כעשרות השנים שלאחר קרב חטין , אובדנן של אדמות צלבניות כה רבות , וחיסול הסיכוי לאיחוד לטיני יווני של ממש לאחר כיבוש _קונסטנטינופול על ידי הלטינים בשנת — 1204 כל אלה עוררו את האפיפיורות לנקוט גישות חדשות כלפי הכנסיות המזרחיות , בדמות המיסיון . הדיפלומאטית הפוליטית בשירות הכנסייה לא באה על קצה , אלא נפסקה עד לשלהי המאה הט"ז . הפטריארכים הלטיניים של ירושלים , שהשתכנו עכשיו בעכו , ביקרו בירושלים לעתים רחוקות , במיוחד מכיוון שחיל המשמר במצודת העיר נשמע לקיסר , שהוחרם על ידי הכנסייה '" . ( 1240-1229 ) משוללי כל ביטחון והכנסות , נציגיה העיקריים של הקתוליות היו הפראנציסקנים והדומיניקנים . כאשר ביקר הפטריארך היעקוביטי איגנאטיוס השלישי בירושלים כשנת , 1237 כן שיחו הלטיני היה ראש המנזר הדומיניקני , ודרכו העביר הפטריארך לרומא את הצעותיו לאיחוד הכנסייה ( אלה כללו בין השאר שחרור מתשלום מעשרות להיירארכיה הלטינית . ( אחד הליגאטים של האפיפיור אינוקנטיוס הרביעי שנשלח למזרח היה הפראנציסקני לורנצו מאורטה , ( Orta ) שביקר בירושלים בשנת 1247 במסגרת סיורו במזרח , ושם נפגש עם בני הכיתות הלא לטיניות והביא בפניהם את נוסחות הפיוס החדשות של רומא . גישתה החדשה של רומא הגיעה לשיאה כאשר יצא הפטריארך הלטיני מאנטיוכיה , וכך איפשר לפטריארך היוונים , דויד אלח'ורי , לכהן ככישוף היחיד של הכלקדונים ( 1247-1242 ) לאחר שהודה בעליונותה של רומא . וכך , להוציא את שנות שלטונם האחרונות של הפראנקים ( 1244- 1241 ) הגיעו הקהילות הנוצריות לדפוס של שוויון בינן לבין עצמן , מצב שהמוסלמים עודדוהו . משמעות קצה של הממלכה הלטינית היתה שהכלקדונים הלטיניים והיווניים נעשו לקהילות לאומיות מוגדרות שחילקו ביניהן את המקומות הקדושים החשובים ביותר . אך גם הופעת הנזירים הפראנציסקניים והדומיניקניים בארץ לא מנעה את המשך העוינות והתחרותיות בעתיד . אלה הפכו עקרות יותר ויותר , שכן שוב לא היתה בנמצא מעצמה נוצרית שתוכל לפשר ביניהן .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help