sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:189

התקופה האיובית : שובם של גולים ; מדנים קהילתיים אובדן ירושלים מידי הצלבנים וכיבושה בידי צלאח אלדין מציינים נקודת מפנה בתולדות הנוצרים המזרחיים בירושלים . בעקבות שינוי השליטים הזה בשנת 1187 חלה מהפכה במעמדם . התוצאה הראשונה היתה היעלמות ההיירארכיה הכנסייתית הלטינית , שלא הוחזרה על כנה אפילו במשך שנות שלטון הפראנקים המחודש . ( 1244- 1229 ) השינוי היה רב משמעות עבור הקהילה המלכיתית , שיכלה עתה לחדש את אופיה האוטונומי המלא . אף על פי שהקיסר יצחק השני קומננוס ( 1195-1185 ) פתח מייד במשא ומתן עם צלאח אלדין , עברו עשר שנים תמימות עד שחזר פטריארך יווני לירושלים . לאחר מרת הפטריארך לאונטיוס בקרנסטנטינופול מינה הקיסר את הכומר המוודה שלו , _דרסיתאוס , כפטריארך ירושלים . ( 1189-1187 ) כאשר התפנה כס הכהונה בקונסטנטינופול ניסה הקיסר להעביר את דוסיתאוס למשרה זו , אך תוכניתו נתקלה בקשיי הנהלים הקאנוניים , וועידת כנסייה בבירה כפתה על דוסיתאוס להתפטר משתי המשרות . יורשו , מרקוס קטפלורוס , ישב כנראה אף הוא בקונסטנטינופול , ולא נסע לארץ ישראל " . אך קרוב לוודאי שהפטריארך _^ ותימיוס 1224-1200 ) לערך ) כיהן בירושלים גופה , שכן בתום כהונתו פרש למנזר סנטה קתרינה בסיני , ושם נקבר . הפטריארך אתנסיוס השני , ( 1236-1224 ) יליד תסלוניקי , ישב גם הוא בירושלים , שכן סוס הקדוש מסרביה , שביקר בארץ פעמיים בשנות השלושים של המאה הי"ג , מזכיר אותו . על פי המסורת , אתנסיוס _וסופרוניוס השלישי (? 1244-1236 ) היו מרטירים ; הראשון נהרג כנראה בשעת מהומות מקומיות או פשיטה של המוסלמים , ואילו השני עונה קשה ואולי הומת בזמן מצור . עוד לפני שובם של הפטריארכים שלהם הגיעו בישופים יווניים נוספים שמונו לכהן בארץ ישראל , וכן גם נזירים נוספים . בשנת , 1204 שעה שמסע הצלב הרביעי כבש את קונסטנטינופול , לא יכלו היוונים להושיט תמיכה רבה למלכיתים שבשטחי השלטון המוסלמי . לפיכך נאלצה הקהילה המקומית לפעול ולהבטיח את רציפותם של אנשי הכהונה , מה עוד שאנטיוכיה עדיין היתה נתונה לשלטון לטיני ולא ישב בה פטריארך מלכיתי . היה זה אפוא דבר בעתו שבדיוק בשעה שנחלשה ההשפעה הביזאנטית בארץ ישראל גבר עניינם של שליטי גיאורגיה בארץ . להלן נתייחס לנוכחות הגוברת של שכירי חרב וצליינים גיאורגיים בארץ ישראל ; הם היו כלקדוניים , כדוגמת המלכיתים , והם נהנו מעמדת השפעה , הודות לקשריהם הקרובים עם שכירי החרב הממלוכים הצ'רקסיים הרבים ששלטו במלחמה ובמדיניות במצרים ובארץ ישראל במאות הי"ג והי"ד . הקהילה הארמנית סבלה פחות מצוק העתים בתקופה זו . הארמנים שכנו בצל המצודה ( המקום המבוצר היחיד בעיר לאחר שנת , ( 1219 ושכירי חרב ארמניים ( לפעמים מוסלמים למראית עין ) המשיכו לשרת בצבאות האיוביים השונים . אך המשך קיומה של הממלכה הארמנית _בקיליקיה יצר בעיות עבור הארמנים בירושלים , במיוחד לאחר התבססות הממלוכים ( ממצרים ) בארץ ישראל סביב שנת . 1250 בסופו של דבר , בשנת , 1311 הכריז הבישוף הארמני בירושלים על פרישתו מסמכות הקאתוליקיס הארמני בסיס ( Sis ) שבקיליקיה \ י , 49 \ _2 % y , Eastern Christian Quarterly , VII ( 1947 ) , p . G . Every , 'Syrian Christians in Jerusalem 1183- 34 גורס שמרקוס היה מועמד _מ לכיתי , סורי מקומי , למשרת הפטריארך , אך לדעה זו מתנגדים חוקרים יווניים . ייתכן שהפתרון מצוי בתארו של מרקוס , ' קטק ! לורוס , ' המתייחס אולי למנזר בקונסטנטינופול . לאפשרות אחרת ראה : בנשביץ , ' קטלוג ( לעיל , הערה , ( 33 עמ' , 280 בתיאור כתב היד , Sin . Gr . 1117 . 54 לשנת , 1178 / 6676 שם מוזכר אחד _יוהנס , ארכידיאקון של Hagiophloritou . יי בניגוד לפירוש פוליטי זה , מספר חוקרים ארמניים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help