sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:187

חיי התרבות אמנות ואדריכלות מפעלי הבנייה של הצלבנים הם השריד הממשי ביותר שהותירו בארץ ישראל . למן העת העתיקה לא נבנו כה הרבה מבצרים וביצורים ולא הוקמו כנסיות ומנזרים כדוגמת אלה של הצלבנים , וכל זאת בתוך פחות ממאתיים שנה . בירושלים שיפצו הפראנקים את חומות העיר , בנו הוספות במיתחם הר הבית , הרחיבו את כנסיית הקבר , בנו ארמון מלוכה , מצודת עיר מחוזקת , בניינים למטות המסדרים הצבאיים ועשרות מנזרים חדשים גדולים וקטנים ואכסניות . הנוצרים המקומיים ניצלו גם הם את שנות הביטחון בירושלים כדי להרחיב את שטחי בנייניהם : הארמנים בנו בסיליקה חדשה ברובע שלהם , הגיאורגים המשיכו לייפות את מנזר הצלב הקדוש בעמק המצלבה , היוונים שיקמו רכים The Nestorians in Egypt and Me'diemk , xn ( 1969 ) , pp . 113-126 ; o . f . a . Jacobites a Jerusalem ' , Cahiers de Civilisation j .-M . Fiey , Les peierinages des Nestoriens et 28 129 Jerusalem' , Orkm _CfeWi 7 ; aww , Li ( 1967 ) , pp . 112- Meinardus , 29 המחלוקת המונותליטית התפתחה מהוויכוח על אופני הפעולה בישו , ועיקרה בשאלה , האם היה בישו רצון אחד או שניים ( תלמה = רצון ביוונית . ( המונותליטים סכרו שיש לישו רצון אחד , המפעיל את שני טבעיו . דעה זו הוכרזה כמינות במאה הד . w פרטים על יישוביהם ראה : פראוור , מיעוטים ( לעיל , הערה , ( 2 עמ' . 94-89 הנסטוריאנים בעראק . אולם היחסים בין כיתות אלו לא היו רגועים והם נעו בין סובלנות לבין תחרות מתוחה . לנזירות היתה היסטוריה רבת תהפוכות כ'כנסיית המזרח' ( כינוים של הנסטוריאנים לעצמם . ( עם זאת , מספר ניכר של נזירים וסגפנים _נסטוריאניים שהו מתמיד באתרי ההתבודדות במדבר ובמקומות הקדושים של ארץ ישראל , - ' וניתן להניח , אם כי אין לכך הוכחה , כי כך היה גם במאה הי"ב , וכי כמה מנזרים נסטוריאניים קטנים בהר ציון ובהר הזיתים , שהיו פעילים במאות הקודמות , המשיכו בפעילותם גם בימי הפראנקים . מרוניטים סורים מונותליטיים" אלה — כפי שכינו אותם שכניהם הנוצרים — לא היו תמיד כת מבודדת בהרי הלבנון ו הם התקבצו שם רק במאות הט"ו-ט"ז . בתקופות קדומות יותר הם מוזכרים בחלב , בדמשק ובערי החוף של סוריה וארץ ישראל '" . תועלתם לגבי הפראנקים נבעה בין היתר מקשריהם עם הכנסייה הרומית , שקיבלו אישור רשמי כין השנים 1182 ו 6 ו . 12 ברם , לא תמיד מזוהים המרוניטים בבירור במקורות מערביים , יווניים וערביים , ולפיכך קשה להפריד בינם לבין שאר קהילות הנוצרים הסוריים , שאליהן נוהגים לשייכם בשל המסורת הלשונית המשותפת . רק ויליאס מצור וז'אק מוויטרי מזהים אותם באופן ברור . אין לקשר שום כנסייה , מנזר או שכונה בירושלים במאה הי"ב עם המרוניטים באופן מיוחד . שום בישוף _מרוניטי לא ישב בעיר הקודש , אם כי ניתן למצוא קהילות _מרוניטיות נפרדות בערי החוף הפראנקיות של ממלכת ירושלים השנייה . ( 1299-1192 )

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help