sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:185

מלחמתי . בארסה הם היוו את שכבת הפרולטריאט _" , וקרוב לוודאי שזה היה מעמדם גם בירושלים . ידוע לנו כי פליטים סוריים רבים מאדסה התיישבו בירושלים לאחר שעירם נפלה לידי זנגי בשנת - ' . 1 144 הערבית שימשה בדרך כלל אמצעי תקשורת בקרב השכבות המשכילות בקהילה היעקוביטית , הואיל והמצרים לא ידעו סורית , ואילו הסורים לא ידעו קופטית בחיו ית או געז , והשימוש ביוונית היה מוגבל לפולחן . למרות ההערכה שרחשו המלכים הפראנקיים לחשיבותם הרבה של הסורים כמתיישבים , סוחרים ואיכרים , ברור היה לסורים כי אין להם ידידים של ממש בקרב הקהילות הנוצריות האחרות . בעקבות ההתקרבות בין ירושלים לקונסטנטינופול בשנות השישים והשבעים של המאה הי"ב , נראה היה כי יש סיכוי לחידוש הכנסייה היוונית בירושלים , כפי שאירע באנטיוכיה ( שם יכול היה הפטריארך היווני אתנסיוס להתגורר בין השנים 1165 ועד ;( 1171 והרי הביזאנטים היו אויביהם המושבעים ביותר של המונופיסיטים . הארמנים אלה היו מאז ומתמיד עם לבדד ישכון , העומד בהתנגדותו להתבוללות בקרב שכניו . מרבית הארמנים לא היו כלקדונים 1 מיעוט כקרב הארמנים , שנקראו 'צטוי' = Tzatoi ) בוגדים , ( התקשרו עם הכנסייה הביזאנטית הכלקדונית , והדבר עורר את איבת אחיהם עד שלרוב נאלצו להתחבר עם היוונים . אנו מוצאים ארמנים משני עברי המתרס במאבקים השונים של ימי הביניים : הם לחמו עם היוונים נגד הסלג'וקים , ולהיפך ; עם הפראנקים נגד _ביזאנטיון , דולב , או דמשק ; ונגד הפראנקים כשכירי חרב בצבאות בני עבאס או הפאטמים ! לצדם של המונגולים ונגדם . גמישות זו לא חיבבה אותם על שום משטר , ואף יצרה פילוגים בתוך הקהילה הארמנית , שגרמו פיצול לא רק בממלכות הארמניות אלא גם בתוך הכנסייה הארמנית ( ראה להלן . ( להלן רשימת הבישופים הארמנים בירושלים : הפטריארך והבישוף הארמני של ירושלים י : היו בעיר בשעה שהצלבנים הטילו עליה מצור בשנת p . 239 J . B . Segal , Edessa . the Blessed O 7 >\ Oxford 1970 , 22 ( 1929 / 30 ) , pp . 120-130 the American Schools of Oriental Research , XI with Incidents in the Second Crusade ' , Annual of W . R . Taylor , "A New Syriac Fragment Dealing 23 24 את קברו אפשר לראות בחצר כנסיית יעקב הקדוש ברובע הארמני כירושלים . 25 מקום מושבו של הקאתוליקוס גרגוריוס השני ( 1105-1065 ) היה בעיר , Dzamntawe מערבה ממלי _^ נה , אולם הוא נהג להשאיר שם ממלאי מקום בשעה שהוא עצמו יצא למסעות ארוכים למצרים , ואולי גם לרומא ; לכן אין זה מפתיע שהיה בירושלים בשנת . 1099

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help