sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

אפשר שהפטריארכים יוהנס וסבס ישבו בתוך גבולות הממלכה הלטינית , אולם אין ספק שהפטריארך הנוסף היחיד שביקר כירושלים לפני נפילתה בידי המוסלמים היה לאונטיוס , שעלה לרגל אי אז בין השנים . 1180-1177 חלק מביקורו נאלץ לעשות כשהוא מחופש , שכן הפראנקים לא ראו את הביקור כעין יפה ; הסיבוכים שנגרמו על ידי שהייתו בעיר גרמו ללאונטיוס לעזוב במהרה ולחזור לקונסטנטינופול . מספר בישופים מלכיתים כיהנו בפריפריה של הממלכה הלטינית , אחרים בטריטוריה מוסלמית , אך גם לא אחד בירושלים גופה . המנהיג השני בחשיבותו במדרג הכנסייתי באיזור זה הוא האב של מנזר סבס , שהיה המנזר בעל ההשפעה הרבה ביותר מבין המנזרים היווניים בארץ ישראל . ' מאחר שהמנזר לא היה מרוחק מירושלים , נוח היה לו להחזיק מעון בעיר , בקירבת המצודה , החל במאה הי"א אם לא קודם לכן . המטאכיון = Metakhion ) אכסניה ) שהיה מוקדש למלאך מיכאל , היה המרכז האמיתי של הקהילה המלכיתית בירושלים הלטינית . ' כמו כן החזיקו במנזר קטן סמוך לכנסיית הקבר . הקהילה המלכיתית שמרה על ייחודה וחיוניותה בעיקר בתוך מנזריה . מספר מנזרים נשארו בידי המלכיתים בתוך ירושלים , ורבים עוד יותר היו מחוצה לה , סביב יריחו ובמדבר יהודה . הסקריפטוריה , Scriptoria ) כלומר , סדנאות שבהן הועתקו לרוב ספרי דת ) היו פעילים , והייחוד הרוחני של מנזרים קדומים אלה , וכן של ארץ הקודש ושל המדבר על המתבודדים שישבו בר , משך נוירים ופרחי נזירות מסיציליה , קפריסין , איי הים האגיאי , ביזאנטיון וסוריה ; ואין ספק שהתנועה היתה דו סטרית . " הענקות של קרקעות למנזרים ארץ ישראליים התרבו לאחר המאה הי , ' כך שלרבים מהם היו אדמות והכנסות מכל רחבי אגן הים התיכון . הצלבנים לא בלמו את זרם ההכנסות למנזרים , ואף לא מנעו את ביקוריהם של נזירים מלכיתיים בנכסיהם המרוחקים . גם לקבוצות הלאומיות השונות שבקרב המלכיתים היו מרכזים משלהן . כך היתה בידי הגיאורגים הבעלות על מנזר הצלב הקדוש הידוע ממערב לעיר . הארמנים היו מעטים מכדי לתמוך במנזריהם לבדם , ולא פעם התגוררו לצדם של מלכיתים יווניים וסוריים ; ויתכן שבקרב שתי קבוצות אחרונות אלה שררה מתיחות כלשהי , והפראנקים ניצלו מתיחות זו לטובתם בתקופה הראשונה של הכיבוש , 14 על פרטים רבים בסיפור תולדות חייו של הפטריארך לאונטיוס , שלא נתנו עליהם את הדעת , ראה : oiheca Hagiograp hica ( _Jraeca , 1957 , p . 985 Calholique , IX . cols . 426-427 ; F . Halkin , Bibli- 'Leo nee de Je ' rusalem ' , Dictionnaire de Theohgie linischen Reich , Miinchen 1959 , p . 698 ; [ .. Petit , Kirchliche unit lheologische I . ilerantr . byzan- raiur , Miinchen 1897 , § 90 : 1 ( p . 205 ); H . G . Beck , Krumbachcr , Geschichieder byzantinischcn Line- K . Hegiasmenou . Alexandria 1927 . p . 606 1 . Phokylidos , He Hiera Laura Saba 1011 _" מונה את אבות המנזר של המאות הי"א-י"כ , אם כי הוא מתעלם מן האב סבס המוזכר בסיפורו של ניאופיטוס ( Neophytos ) מקפריסי ן , ( 1215-1134 ) שממנו מביא _פוקילידוס עצמו קטעים בעמ' . 491 לפרסום טקסט מלא זה של _ניאופיטוס ראה : Moiiandiana , xxvi ( 1907 ) 161-301 Deiahaye , I'D rco את אב המנזר סבס יש בוודאי לתארך סביב שנת l 6 . 1160 גם המנזר היווני בהר סיני ניהל בתקופה הפראנקית _JTOKDn בירושלים , שהוקדש למשה . " על נושא זה , השנוי במחלוקת , ראה : 'L'Ordredu SaintSe ' ulcrede Je ' rusalem' Orleans A . Couret , , 8 Anastaseon' , Nia Xicbv , vn ( 1910 ) , pp . 320-332 Photopoulos , 'Peri Skevophylakon tou Naou tes Jerusalem' , EO _, IV ( 1900 / 01 ) , pp . 225-228 ; P . 1887 ]; S . Petrides , 'Le monastere des Spudaei a m _7 , pp . 3-6 [ = extrai _ts de LaTerre Sainte , 1885- p מן הסתם נבע ביקורו של הפטריארך לאונטיוס בארץ ישראל יותר ממסורת זו של חסידות ואדיקות נזירית מאשר מן המזימות המדיניות של הקיסר עמנואל .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help