sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:181

כלל דתיים . ( ברם , אף על פי שכל הפראנקים היו אמורים להימנות עם חסידי הפולחן הלטיני , בעוד שהאוכלוסייה המקומית השתייכה לסוגים שונים של חברות לא לטיניות , קו הגבול בין השליטים לנשלטים לא היה בעיקרו דתי , אלא לאומי " . הדבר בולט במיוחד במקרה של היוונים האורתודוקסיים ( מלכיתים . ( הם היו _כלקדונים , כמו הלטינים , ומאז צורפו למבנה הכנסייתי הלטיני שוב לא נחשבו בעיני הלטינים לפורשים או מינים ( ראה להלן . ( אולם אחדות דתית רשמית זאת עם רומא ( דוגמת זו של המרוניטים ) לא השפיעה על מעמדם האזרחי , שנבע מעצם העובדה שאינם פראנקים . מבחינת המיסוי לא היו הבדלים בין כל הנוצרים המקומיים . לאחר שהיו חייבים במס הגולגולת ( גץיה ) תחת שלטון האסלאם , הטילו אותו עליהם הצלבנים המנצחים , שגבו עתה מס גולגולת גם מנתיניהם המוסלמים והיהודים . על הנוצרים הוטל עוד להעלות מעשר כנסייתי לבישופים הלטיניים ! לא רק המלכיתים היווניים אלא גם היעקוביטים נאלצו לעתים קרובות לשלם מס זה יחד עם הלטינים . מרבית הנוצרים המזרחיים היו דוברי ערבית , להוציא רק את אלה שמוצאם מן הקווקז ( ארמנים , גיאורגים וכד . ( ' כמעט מן הנמנע לקבוע את זהותם האתנית של הנוצרים המקומיים ; ללא ספק היו לקהילותיהם שורשים ארמיים סוריים , אולם בקרב האוכלוסיות הכפריות הביאה הסתערבות אתנית גם לידי הסתערבות תרבותית במידה ניכרת "' . כל קהילה שמרה , כמובן , על לשונה היא ( יוונית , סורית , קופטית , ארמנית rcoc וזו שימשה אותם בכנסייה , במגעם בינם לבין עצמם , ובספרותם הכנסייתית . בירושלים עצמה רבים מבין הנוצרים המזרחיים לא היו ילידי הארץ , ובמיוחד אנשי הדת , אלא בעיקרו של דבר מהגרים , תושבי קבע או ארעי , מיוון ואיי הים האגיאי , מן הקווקז , אסיה הקטנה , סוריה הצפונית מזרחית , מצרים ועוד , בדומה לפסיפס העדתי של ירושלים בהווה . באזורים הכפריים היה אחוז הנוצרים המזרחיים ככלל הרבה יותר נמוך , קטן יותר ממספר הפלאחים המוסלמיים . בערים האחרות , כגון עכו ויפו , היו הפראנקים הקהילה הגדולה ביותר . מלכיתים יוונים , כלקדונים מקומיים בכותרת זו נכלל מיגוון של קהילות משנה , שהמשותף להן הצטמצם בדרך כלל לדבקותן באורתודוקסיה הכלקדונית . לאורך החוף היו רוב המלכיתים יוונים , בתרבותם אם לא במוצאם ; בפנים הארץ התרבו יסודות ארמיים / ערביים , ובאתר צליינות כדוגמת ירושלים היה ייצוג גם לכלקדונים גיאורגיים , ארמניים ומצריים . כתוצאה מן ההומוגניות הדתית ששררה באירופה המערבית , ואף _בביזאנטיון , וכן כשל התמדתן של תרבויות שבטיות מזמן פלישות הברברים , היה רובה של אירופה מורכב מעמים אשר לכל אחד מהם יסודות אתניים , לשוניים , משפטיים ותרבותיים משלו . _rvmnp 'לאומיות' מעין אלה — שהגבולות ביניהן נקבעו הן על ידי שלטון והן על ידי מוצא ותרבות — היו גורם רב כוח בתוך צבאות הצלבנים . הפראנקים העתיקו השקפה זו , כאופן שרירותי , אל נתיניהם בארץ ישראל . ראה : NationesChristianorum Orientalium' imVerstand- A .-D . van den Brincken , Z )/ _c nis der Lateinischen Historiographie , Koln 1973 '" ראה : orient ' mitique ' . Revue des Eludes Islamiques , Athens 1909 ; A . N . Poliak , _'L'arabisation de Onhodoxon Christianon Syrias kai Palaistines , Karolidos , Peri 1 es _Ethnikes Katagoges ton des Melkites' , £ 0 , xi ( 1908 ) . pp . 35-40 , 82-91 ; p . C . Karalevsky , 'L'origine ethnographique ! Minorites ethniques et reiigieuses dans ! 'Orient byzantin a la xn ( 1938 ) . pp . 35-63 ; G . Dagron . , ; 1976 , pp . 177-216 Travaux et Memoires , ed . Paul Lemerle , Paris fin dux & au xi siede ; ! 'immigration syrienne וראה גם : ס"י ( מו , ( _' _0 עמי , 120-117 והספרות המובאת שם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help