sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:180

דמותן של הקהילות השונות תכונות משותפות של החברה הנוצרית המקומית כפי שככר נאמר , ממלכת ירושלים הצלבנית היתה מדינה פראנקית , נשלטת על ידי אליטה פראנקית , מערב אירופית , שפולחנה הפולחן הלטיני . כל שאר תושבי הממלכה הוחזקו במידה שווה שונים מן הפראנקים . מבנהו הפיאודאלי של המשטר , וכן החובות והזכויות של אזרחיו בתחומי הצבא , הכספים והמשפט , היו מוגבלים לאירופים אלה . כל האחרים חיו בחברותיהם נחותות הדרגה , בין אם היו נוצרים , יהודים או מוסלמים . לכל קהילה מקומית היו בתי דין משלה ומנהיגים כמקובל עליה ( בדרך ההשפעה הביזאנטית כמרוצת העשורים הראשונים של הכיבוש הצלבני בסוריה ובארץ ישראל שררו יחסים צוננים עם ביזאנטיון . כשליט הנוצרי העליון באיזור , ציפה הקיסר אלקסיוס קומננוס כי פירות הכיבושים הצלבניים יועברו לידיו . ציפיות אלו נגעו כוודאי לאנטיוכיה , ואולי אף לטריפולי , אךסה וירושלים ( שלא חזרה לידי ביזאנטיון במאה הי . ( ' הקיסר יוחנן ( 1143-1118 ) ניסה לממש את תביעתו על אנטיוכיה הלכה למעשה ופעמיים נכנס אל העיר , ואף דרש מן המלך פולק שיקבל את פניו בירושלים . הקיסר עמנואל , ( 1180-1143 ) אף כי התמיד בתביעותיו כלפי אנטיוכיה , בחר בדרך פייסנית במגעיו עם ירושלים . בשנת 1159 הגיע המלך באלדוין השלישי לידי הסכם עם הקיסר , ולאחר מכן תכננו שני השליטים סדרת מסעות צבאיים משותפים , תוך ניצול הצי היווני , לכיבושה של מצרים . כעקבות הסדרים אלה הופיעה שורת נכבדים ביזאנטיים בירושלים , ביניהם ה ? 3 גאדוקס ( אדמיראל ) יוחנן _קונטוקטפנוס , ( 1160 , 1158 ) אנדרוניקוס קומננוס 11164-1163 ) לימים — קיסר כיזאנטיון , ( והמגאדוקס אנדרוניקוס קונטוסטפנוס ;( 1169 ) אורחים אלה העניקו תחושת גאווה לתושביה היווניים של ירושלים . בדומה לדיונים הכנסייתיים ברום קלעה , ( 1179-1171 ) ההתקרבות הפוליטית בין ירושלים וקונסטנטינופול לא השפיעה הרבה על הנוצרים המזרחיים בארץ ישראל . לעומת זאת , הדיפלומאטיה של עמנואל כללה את המנזרים והמקומות המקודשים של הנוצרים המזרחיים . מעבר לפסיפס הביזאנטי המפורסם בבסיליקת המולד שבבית לחם ( 1169 ) לא שרד הרבה מנדבת לבו של הקיסר , אך המנזר הידוע על שם יוחנן המטביל שעל יד יריחו ומנזר מר אליאס ( בדרך מירושלים לבית לחם ) שוקמו גם הם במימון קיסרי , וחלק מן הכספים מצא את דרכו גם אל כנסיית הקבר ושימש לקישוט המבנה הצלבני המחודש . אך רק קהילת היוונים האורתודוקסיים ( המלכיתים ) נהנתה משיפור זה של היחסים בין ביזאנטיון והפראנקים , ו'תור הזהב' הזה בא לקצו הפתאומי עם מות הקיסר בשנת . 1180 במערך זה , על זיקתו הקרובה לחיי הנזירות , נודעה חשיבות גם לרוח של פיוס בין חומות המנזרים עצמם . מן הטיפיקון ( _וחיוחז 0 סדר עבודת הקודש בכנסיות המזרחיות ) של מנזר סבס ( 1122 ) והסיפורים הרומנטיים על מוצאה של אגודת הנזירים הכרמליטיים , וכן גם מהערות בספרי מסעות , עולה כי אנשים שנהגו לפי הפולחן הלטיני חיו לצדם של נזירים שקיימו את הפולחן היווני במנזריהם . אף על פי שתופעה זו לא היתה שכיחה , נראה שהיתה מצויה בין פראנקים אדוקים בני נישואי תערובת או מי שכיבדו את הכנסייה המזרחית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help