sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:179

המשטר הפראנקי האזרחי והנוצרים המזרחיים מגבלה נכבדה עמדה בפני תוכניותיהן של רומא והכנסייה הלטינית המקומית לגבי הנוצרים המזרחיים , הלא היא משטר המלכים והברונים של הממלכה הלטינית . כפי שכבר צוין פעמים רבות , המשטר הצלבני היה תלוי בנוצרים המקומיים לצרכים צבאיים וכלכליים כאחד " . הכנסייה הלטינית פעלה לעתים בקוצר ראות כלפי הנוצרים המקומיים ; לדוגמה , כאשר הציע הנסיך תורוס מארמניה ל 30 , 000 מהגרים ארמניים להתיישב בארץ ישראל , היתה זו תביעתה הנוקשה של הכנסייה הלטינית להטיל עליהם חובת מעשר שהניעה את תורוס לבטל את הצעתו . לעומת זאת , השליטים החילוניים היו מודעים לערכם של היוונים , הסורים והארמנים . במישור הדיפלומאטית המלכותית , למשל , נטלו לעצמם מרבית המלכים הלטיניים נשים לא לטיניות : באלדוין הראשון נשא לאשה את ארדה , בתו של טטול ( אציל ארמני ;( באלדוין השני נשא את מורפיה ( Morphia ) הארמנית , בתו של גבריאל ממליטנה ; בתם מליסנדה נישאה ליורשו של באלדוין , פולק _מאנז'י ; באלדוין השלישי נשא את תיאודורה , אחייניתו של הקיסר הביזאנטי עמנואל קו מבנרס ; ואמלריך הראשון נשא את מריה קומננה ( אשר נישאה לאחר מכן לבאליאן מאיבלן . ([ Baiian d'lbelin _] בעידוד בעליהן עשו מלכות אלה לרווחתם של הנוצרים המקומיים , דאגו לאינטרסים שלהם ועודדו אותם במפעליהם . בתי הדין , המנהגים , הכנסיות , המנזרים והאוטונומיה הכללית של הנוצרים המזרחיים כובדו על ידי השליטים הפראנקיים . נדון ביחס לנוצרים המזרחיים בזיקה לחוק ולמיסוי לאחר שנעיין במעמדו של גורם נוסף שהיה מעוניין בגורלם — הוא ביזאנטיון . Paris 1903 Labourt , csco , Scriptores Syrii , Ser . 11 , t . xcin , Dionysius Bar-Salibi , Expositio Liwrgiae , tr . j . 8 אפילו לטיני קנאי ככישוף של עכו , זיאק מוויטרי ( בערך בשנת , ( 1220 מציץ בחיבורו Orientalis , ed . G . Bongars , Gesla Dei per Francos , Hisioria Hanau 1611 , c lxvii שהסורים , היוונים , היעקוביטים , המרוניטים , _הנסטוריאנים , הארמנים והגיאורגים היו חיוניים לממלכה הודות לכשרונותיהם במסחר . בחקלאות ובמלאכות שימושיות אחרות . לתרומתם החשובה לכלכלת הממלכה , ראה גם לעיל בכרך זה , בפרקים 'גיאו אתנוגראפיה של ירושלים הצלבנית ; ' 'שלטון הצלבנים . ' ביאור על הליטורגיה . בחיבור זה הציג דיוניסיוס בישוף אמדה את מנהגיהם וטעויותיהם של היוונים , הלטינים , הארמנים והנסטוריאנים , בנימה תקיפה למדי . מובן שלא כל המחלוקות יושבו בשנת , 1140 ואף לא היה זה בסמכותו של איגנאטיוס להתחייב בשמו או בשם קהילתו בירושלים לקשור קשר רשמי עם רומא . מרכזו האמיתי של הדושיח הדתי היה בסוריה הפראנקית , שם התנהלו דיונים מעמיקים בין קונסטנטינופול , הארמנים והיעקוביטים ברום קלעה ( קלעת אלרום ) במשך שנות השבעים של המאה הי"ב . עד שהושגו במהלך המאה הסדרי איחוד פורמאליים בין רומא לבין המרוניטים והארמנים , שוב לא שלטו הפראנקים בארץ ישראל . מכל מקום , היחסים בין הפראנקים לבין הפטריארך היעקוביטי מיכאל הצטננו משהכיר השלטון הלטיני בירושלים במתחרהו של מיכאל , תיאודור בר והבון . זה האחרון רב עם מיכאל סביב שנת , 1181 ולאחר נדודים רבים השיג תיאודור תמיכה רשמית מצד המלך הארמני של קיליקיה ומצד ממלכת ירושלים הצלבנית . בר והבון אף היה בירושלים שעה שהעיר נפלה לידי צלאח אלדין בשנת . 1187

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help