sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:178

אחדות הכנסייה שתי בעיות עיקריות עמדו בפני הכנסייה הלטינית : הבטחת הכנסתה הכספית , ומימוש האוטונומיה שלה הן כלפי רומא והן כלפי השליטים הפראנקיים של ירושלים . באשר לבעיית ההכנסות , לא היה צורך לתבוע את כל הרכוש הכנסייתי בארץ ישראל , שכן המתנות וההענקות שנצטברו במרוצת המאה _הי"ב בארץ ישראל ובאירופה הבטיחו תמיכה מספקת במוסדות השונים של הכנסייה הלטינית , בנוסף על ההכנסות שבאו לה מן הצלבנים במשך העשורים הראשונים של הכיבוש . לפיכך לא נקטה הכנסייה הלטינית המקומית , בדרך כלל , כל יוזמה להסדיר את יחסיה עם הקהילות הלא לטיניות , שכן כל הסדר כזה היה מחייב עיון מחדש בתביעת הכנסייה הלטינית על נכסיהן וסמכויותיהן של קהילות אלו . יוזמת ההתקרבות אל הכיתות הנוצריות שבאזורי השלטון הצלבני עברה , אפוא , לידי רומא . באופן מיוחד נקטו היעקוביטים והארמנים מחוות פיוס כלפי השליחים האפיפיוריים שהופיעו בירושלים , שהיה בהן כדי להצדיק את ציפיותיה של רומא . שכן במאה הי"ב עדיין לא הגיעו דרישות התיקונים והדקדקנות המשפטית של רומא אל שיאן , כפי שאירע במאה הי"ג , שעה שקריאותיה של רומא לאיחוד הכנסייה כללו דרישות נוקשות יותר לאין ערוך . לקורת רוחם של הנוצרים המזרחיים , שהיו להוטים להבטיח את מעמדם ביחס לפראנקים , דרישותיה של רומא במאה הי"ב לא היו קשות במיוחד למילוי . בשנת 1139 הגיע לסוריה לגאט אפיפיורי , הקרדינאל אלבךיק ( Aiberic ) _מאוקטןה . לאחר שסיים את ענייניו באנטיוכיה , המשיך הלגאט דרומה , נפגש עם משלחת _מרוניטית בטריפולי והגיע לירושלים בשנת . 1140 שם נתכנסה ועידה כנסייתית בתקופת הפסחא , להלכה כדי להסדיר את הכרתו של הפטריארך הלטיני ויליאם באחד משני הטוענים לכס האפיפיורי . הבישוף היעקוביטי איגנאטיוס 1138 ) לערך1183- לערך ) נכח בוועידה , וכן גם הקאתוליקוס הארמני גרגוריוס השני , ( 1166-1113 ) שהגיע מסוריה יחד עם אלבריק . מן הסתם נכח גם הבישוף הארמני של ירושלים , אסי . ( Essai ) לא שרדו לידינו החלטות שנתקבלו בכינוס זה , ואכן הוא לא עסק באופן רשמי בכנסיות המזרחיות . אולם לאור התוצאות ניתן לשער שהקרדינאל אל _? ריק קיבל מידי המנהיגים המונופיסיטים ניסוחים דוגמאטיים שהלמו את דרישותיה של רומא . נושאי הפולחן והסקךמנטים היו חשובים באותם הזמנים , והמונופיסיטים הבטיחו לשקול שינויים גם בנוהגי הפולחן על מנת שיהיו תואמים למנהגי רומא . כוועידה לא נכחו נציגים מלכיתיים , אם כי במרוצת העשורים האלה ניהלו תיאולוגים רומיים דיונים עם הכנסייה היוונית בקונסטנטינופול . כהונתו של הפטריארך היעקוביטי מיכאל הגדול ( 1199-1166 ) חפפה את התקופה שבה ניסה הקיסר הביזאנטי עמנואל הראשון ( 1180-1143 ) לנקוט גישה פייסנית יותר כלפי הלטינים , הארמנים והיעקוביטים . יחסיו של פטריארך זה עם הפטריארך הלטיני אימרי ( Aimery ) מאנטיוכיה היו טובים , והוא ביקר כירושלים פעמיים ( 1179 , 1168 ) כעולה רגל , בין היתר כדי להסדיר את מעמד הכנסיות היעקוביטיות בממלכת הצלבנים . שותפו של מיכאל היה התיאולוג דיוניסיוס בר צליבי ( מת , ( 1171 וממנו ביקש הבישוף היעקוביטי איגנאטיוס להכין 1899-1904 . XV . ii . p . 183 : A . Meiers . Die Michel leSyrien , C 7 _j / o _«/^ wf . eel . J . B . Chabot . Paris _J S / m-
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help