sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:172

מבחינה כנסייתית חייב ההיגיון שישב בצור , שהיתה הארכיבישופות הראשונה במעלה בפטריארכיית ירושלים . לחלופין , יכול היה לכונן את מושבו ביפו , שלא היה לה בישוף קודם לכן , ושהיתה חלק מפטריארכיית ירושלים . ייתכן כי מיקומה על הגבול המצרי נחשב מסוכן . ברם , נראה כי התפיסה שמקום הפטריארך הוא לצד המלך היא שהכריעה את הכף . החלטתו של הפטריארך נתקבלה על פי העיקרון שאיפיין את כל תולדות פטריארכיית ירושלים הצלבנית ! , Provincia = Regnum דהיינו , על הפטריארך לפעול לצד המלך ובמקביל לו . והואיל והמלך קבע את מקום מושכו בעכו , בירתה ומרכז עצביה של הממלכה השנייה , כך עשה גם הפטריארך . בכתובת על חותמות של תעודות הצליינים מראשית המאה הי"ג , שניתנו על ידי הפטריארך , מופיע הנוסח : 'לאחר שירושלים נכבשה על ידי הסךקנים הועבר המושב ( הפטריארכלי ) לעכו ' . ' שלב נוסף במיסוד מעמדו של פטריארך ירושלים כפרימאט חל בתקופת כהונתו של אל 5 רט , בישוף ורצ'לי , ( Vercelli ) שכיהן כפטריארך בין השנים , 1214-1206 ואשר קיבל מהאפיפיור אינוקנטיוס השלישי גם מינוי לתפקיד של לגאט אפיפיורי . אמנם , מתחילה היה זה מינוי אישי לתקופת כהונתו , אך במרוצת הזמן הפך הפטריארך , כמוהו כפרימאטים במקומות אחרים , גם ללגאט אפיפיורי קבוע , המוכר במרוצת המאה הי"ג בתואר ? _' \ Legatus Natus מעמד זה הרחיב בהרבה את סמכויות הפעולה של הפטריארך . בשנת 1258 קיבל הפטריארך סמכויות פיקוח על המסדרים הלוחמים . ' צעד זה היה בגדר הקלה פרוצדוראלית על ממלכת הצלבנים , משום שאיפשר טיפול בבעיות חוקיות רכות שפתרונן נדחה משום שניתן היה לפתרן רק ברומא . יחד עם זאת , היה בשילוב זה של פטריארך ולגאט גם משום סיכון או הכבדה , שכן לעתים התעורר ניגוד בין העמדות שהיה על הפטריארך לייצג ו מצד אחד , האינטרסים של הדיאוקםיה שלו , ומצד שני , האינטרסים האפיפיוריים . האירוע הדרמאטי ביותר . ואולי גם המגוחך ביותר בתולדות כנסיית ירושלים הצלבנית , היה כרוך בשהותו של הקיסר פרידריך השני הוהנשטאופן ( Hohenstaufen ) בארץ ישראל בשנת . 1229 הקיסר , שקיבל על עצמו לצאת למסע צלב , הוחרם על ידי האפיפיור כשנת 1227 משום שלא יצא למסע בתאריך שהתחייב לו . כשהגיע לממלכת הצלבנים המשוועת לעזרה , היה במעמד של צלבן מוחרם . יתר על כן , פרידריך השני היה נשוי ליולנדה , ( Yolande ) יורשת הכתר הצלבני , והיא ילדה לו את בנם קונךאד , שהיה יורש העצר המוכר . יולנדה מתה בשנת , 1228 ועל כן ( על פי החוק של ממלכת הצלבנים ) היה פרידריך העוצר החוקי לבנו בתקופת קטינותו . מנקודת ראות כנסייתית , הפטריארך ורבי הכנסייה האחרים נקטו כלפי פרידריך עמדה נוקשה ועוינת . למרות הנחיצות בקבלת סיוע צבאי , הקיסר היה מוחרם על ידי האפיפיור ואסור היה לקיים עמו מגע . יש אירוניה בכך שדווקא פרידריך הצליח להחזיר לידיים נוצריות את נצרת , בית לחם וירושלים ( להוציא את הר הבית , ( וכל זאת במשא ומתן עם הסלטאן המצרי אלכאמל , ללא שפיכות דמים . הקיסר מיהר לעלות לירושלים על מנת לקבלה לידיו מידי המוסלמי , ביום 17 למרץ . 1229 למחרת לבש המלך בגדי מלכות ושם כתר לראשו בכנסיית הקבר , כדי לציין בטקס ממלכתי את החזרת ירושלים לידי הצלבנים , כפי שהעידו דבריו במכתב ששלח מירושלים להנרי השני מלך אנגליה " . _torum Terrae Sanclae , Jerusalem 1974 , p . 74 S . de Sandoli , Corpus Inscriptionum Crucesigna- 4 _iJ " _* י ; Delaville , Canulaire , no . 2797 יראה : המילטון , עמי 268 הערה . 3 נ Hiswriarum , ed . H . G . Hewlett , Rolls Series , Rogeri dc Wendover , Liber qui Dicitu Flores _LXXXIV , London I _886-X 9 . p . 365

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help