sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:170

נראה כי במקום שבו היה ברשימות המאה השישית מטרופוליטאן בישוף , מינו הצלבנים ארכיבישוף . היה זה מינוי ברוח הפשרה שנעשתה באירופה על מנת ליישב את הסתירה שבין הטקסטים הפסודו _איזידוריים ובין איזידור מסביליה בשאלת _ההיירארכיה הכנסייתית . משמעות הפשרה היתה שהיו למעשה שלוש דרגות של בישופים : פטריארך = פרימאט ; מטרופוליטאן = ארכיבישוף ; ובישוף . כך מונו ארכיבישוף בקיסריה , בנצרת ( כמקום בסקיתופוליס ) ובכרך ( כמקום ברבת מואב . ( בשאלת שינוי מקום מושבו של המטרופוליטאן מוסר ויליאם מצור : 'בית שאן סקיתופוליס הינה בירתה של פליסטינה השלישית ... בימינו נצרת , הנמצאת באותה דיאוקסיה , נהנית מפררוגטיבה זו * . ' במקרה זה הוחל העיקרון הקאנוני של האפיפיור ליאו הראשון בוועידת סארדיס ; Sardica ) סופיה של ימינו ) י על פיו 'כפר קטן ובלתי חשוב לא יקבל מעמד של עיר בישוף . ' ויליאם מצור לא אמר זאת בצורה ישירה , אך ז'אק מוויטרי , שהיה בישוף עכו בראשית המאה הי"ג , סיפק את ההסבר התיאורטי : 'ערים רבות אחרות בארץ הקודש לפני זמנם של הלטינים ... היו להן בישופים משל עצמן ..., אך בשל מיעוט מספר תושביהן ועוניין כפפו הלטינים כנסיות רבות וערים רבות לקתדראלה אחת , שלא לגרוע ממעלתו של הבישוף ' * . ' משהתבססה הממלכה והורחבו הכיבושים , הוענק מעמד של ארכיבישופות גם ל ? טךה ( בשנת , ( 1168 ומושב הארכיבישוף הועבר לכרך שבמואב , שהיתה רוזנות עבר הירדן . כאן הלכו הצלבנים ברוח הפתרון שנמצא לגבי נצרת . מכל מקום , נראה כי אכפו את הפשרה האירופית שנזכרה לעיל . במהלך המאה הי"ב נוספו שלוש כישופויות : סבאסטיה , הכפופה לקיסריה , בשנת 11129 טבריה , הכפופה לנצרת , בשנת ; 1144 וחברון , הכפופה ישירות לפטריארך ירושלים . אף על פי כן , פטריארכיית ירושלים לא הגיעה לנורמה המקובלת באירופה , שעל פיה נדרשים לפחות שלושה בישופים סופרגניים לארכיבישוף מטרופוליטאני . כינונן של הבישופויות הביא לפחות להתפתחות אחת , והיא שהארכיבישופים שוב לא החזיקו בתואר כבוד בלבד , ועד סוף הממלכה הראשונה היה לכל אחד מהם לפחות בישוף כפוף אחד . תמורה נוספת במבנה פטריארכיית ירושלים היתה קביעת סדר חדש בהיירארכיית היוקרה ( dignitas ) של הבישופויות הכפופות לפטריארך . בשנת 1138 העניק האפיפיור _אינולןנטיוס השני לצור את הזכות לשמור על מעמדה כארכיבישופות סופךגנית ראשונה במעלה בפטריארכיית ירושלים , זכות שהיתה לה בתקופת כפיפותה לפטריארך אנטיוכיה . כך היתה צור לארכיבישופות הסופרגנית הראשונה במעלה , ואילו קיסריה ירדה במעמדה מיוקרתה ההיסטורית כראשונה במעלה , והיתה לשנייה . התפתחות אחרת המיוחדת לפטריארכיית ירושלים היתה _מינוןם של שלושה ראשי מנזרים" כסופרגנים ישירים של הפטריארך , וכן מינויו התיאורטי של ראש מנזר סנטה קתרינה _כסופרגן של ארכיבישוף פטךה . התפתחות זו טעונה מחקר נוסף ! כשלב זה ניתן להציע כי הצלבנים יצרו פשרה הגיונית , בהבטיחם את מבנה כנסייתם והמשכיות הבחירה בה . הנוהג שראשי מנזרים מכהנים כסופרגנים , התפשט באירופה בתקופה מאוחרת יותר . ' - * ויליאם מצור , ח . J ( עמי . ( 327 ' י- , _sivc iiicrosoliiniiuinu ? . alter (> _1 . < ii 1 cn 1 < 1 li \ . 1 ; 1 cohus dc _Vitriaco . ijhcii duo quorum prior Oriental ! 90 . ון "' _Historiac nomine _iiucrilmntur . I ) . 1397 . ראשי המנזר של 'מקדש האדון' בהר הבית , הר ציון , והר הזיתים ( כנסיית _העלייהן ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help