sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:168

א ) הכנסייה הלטינית הוקמה על פי המתכונת של הכנסיה היוונית האורתודוקסית . ב ) כל הפרובינציות הכנסייתיות של פטריארכיית ירושלים האורתודוקסית , חוץ מבצךא ( בחורן , ( נכבשו והוקמו מחדש על ידי הצלבנים . ג ) שלוש עשרה הדיאוקסיות הפראנקיות אשר היוו את המערך הכנסייתי של פטריארכיית ירושלים היו קטנות במספרן בהשוואה למאה ושתים הבישופויות אשר היו ברשימות המאה הו . ' ב . נורמות הארגון המערבי שהביאו הצלבנים למזרח לצורך הערכת מידת הלטיניזציה בארגון הכנסייתי , נסקור בקצרה כמה מהעמדות המקובלות באירופה שנוסחו בחוק הקאנוני ועל ידי הקאנוניסטים במאה הי"ב . שאלות המפתח שהעסיקו את אנשי החוק הכנסייתי היו כדלהלן : כמה חלקים ואילו משרות מרכיבים דיאוקסיה או פרובינציה ? כמה בישופים כפופים למטרופוליטאן בפרובינציה שלו ? כמה בישופים כפופים לפרימאט ? על פי מספר טקסטים עיקריים ניתן לשרטט את המצב המקובל באירופה . החשוב ביותר הוא טקסט פסודו איזידורי , שזכה לתפוצה רחבה אחרי גךגוריוס השביעי משום שנכלל בחיבורו של איוו משארטר , ( Yves de Chartres ) הקובץ 'בעל 74 כותרות , ' ולאחר מכן גם בךקךטום של גרטיאנוס . טקסט זה , הנקרא = ) 'Scitote להווי ידוע 7 , ( נ מונה עשרה או _אחר עשר סופךגנים ( בישופים כפופים ) בפרובינציה — מספר הנדרש לבחירת בישוף . טקסט אחר , / Summa Elegantius שנכלל אף הוא בכתבי גרטיאנוס אך איננו פסודו איזידורי , קובע כי צריכים להיות שלושה בישופים בפרובינציה — מספר זה נדרש על מנת לקדש ( consecrare ) מטרופוליטאן או כישוף . פסודו איזידור דיבר על שנים עשר בישופים בפרובינציה — מספר הנדרש לשם עריכת משפט של בישוף נאשם . ךקךטיסטים אחדים טענו כי _המטרופוליטאן איננו נכלל בין השנים עשר . כאשר יש רק עשרה בישופים , המטרופוליטאן או הפרימאט משלימים את המספר הקאנוני למשפט . על פי הוגוצ'יו היו עשרה או אחד עשר בישופים , אך הוא מקבל את המספר an _ncsosr כדוגמה ולא כמספר מחייב . כמה בישופים כפופים לפרימאט ? על פי 'Summa Elegantius היו במעמד זה שתי פרובינציות ושני בישופים מטרופוליטאניים , עם הבישופים הכפופים שלהם . גילברט מלימריק ( Limerick ) האירי סבר כי לפחות ארכיבישוף אחד , ולא יותר משישה , היו כפופים לפרימאט ואילו הוגוצ'יו טען כי ארכיבישוף אחד או שניים , או מספר קטן של מטרופוליטאנים ( ארכיבישופים , ( היו באותו מעמד . הרוב הסכימו כי לפחות מטרופוליטאן ( ארכיבישוף ) אחד , עם הבישופים הכפופים לו , חייבים היו להיות כפופים לפרימאט . כיצד הוחלו תקנים אלה בפטריארכיית ירושלים ? הניתן היה להחילם בשלמותם במציאות של ממלכת הצלבנים ? מסקנות אלה ראויות לבחינה מחודשת , שכן הצלבנים כוננו מערך כנסייתי שהיה שונה בעיקרו מרשימת הבישופים מהמאה הו' שאותה מצאו . הלטיניזציה של הכנסייה המזרחית נתפסה והוצגה כפעולת תיקון , המחדשת את המסורת של מבנה הכנסייה הקדומה . אולם נראה כי במציאות היתה אכיפה של תפיסות בשאלות ארגון והיירארכיה שהתגבשו בכנסייה המערבית המתוקנת באירופה . y Latin Church of ! he Fnrl Crusnders ' . Chmrh _iiisiorv , viii (] 9 _y )) . pp . 113-1 . 11 26 המילטון , עמ' - . 84 כנהוג בשפת הקאנוניסטים , נקראו הטקסטים על שם מלות הפתיחה שלהם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help