sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:165

נתקלו במציאות סבוכה ומבולבלת , כפי שהודה האפיפיור פסחליס השני : 'מקומם המרוחק של המקומות והשינויים שחלו בשמותיהן העתיקים של הערים והפרובינציות הכנסייתיות גרמו לנו ספקות גדולים וחוסר ביטחון 1- . ' ברוב המקרים , ואף בנסיבות בעייתיות , קיבלה האפיפיורות החלטות כרוח הרפורמה הגרגוריאנית , כלומר , על פי העקרונות הפסודו איזידוריים . כנסיות המזרח זכו ליחס ולטיפול דומים לאלה שנהגו באזורי הכיבוש החדשים . נוסח הענקתו של האפיפיור פסחליס השני למלך באלדוין השני ולגיבלינוס פטריארך ירושלים תאם את העיקרון שזיהה מחוז כנסייתי עם ממלכה : ( Provincia = Regnum ) 'וכך לך , אח אהוב ובישוף שותף , אנו מעניקים לכנסיית ירושלים אותן ערים ופרובינציות אשר נכבשו , בחסד האל , בדמם של המלך באלדוין המהולל וצבאותיו . ' למלך כתב האפיפיור.- 'אנכי מעניק לך ( את הזכות ) שכל עיר של הבלתי מאמינים אשר כבשת או אשר תכבוש בעתיד תהיה תחת השלטון והסמכות של כנסיית ירושלים '" . ' נוכל לראות כאן את התמורה החשובה והמשמעותית במעמדה של כנסיית ירושלים ובמעמדו של הפטריארך , שהיה לפרימאט . לראשונה בתולדותיה היתה ירושלים לבירה חילונית של ממלכה נוצרית עצמאית , ופטריארך ירושלים נעשה לראש פרובינציה כנסייתית אשר גבולותיה היו זהים עם גבולות היחידה הפוליטית החדשה — ממלכת הצלבנים . היתה זו תמורה או התפתחות בהיסטוריה של הפטריארכיה . ברם , מנקודת ראות של סמכויות השיפוט , של המעמד ושל היוקרה ( dignitas ) של כנסיית ירושלים , הרי נגרע ממעלתם של כל אלו . לראשונה מאז כובד כס הבישופות בירושלים בתואר פטריארך , בוועידת כלקדון ( בשנת , ( 451 הוכפף הפטריארך לרומא . יתר על כן , סמכויות השיפוט שלו הוגבלו , הואיל והושוו לאלו של פרימאט באירופה , על פי המסורת הפסודו איזידורית . כטקסטים אפיפיוריים רכים מופיעה וחוזרת על עצמה הנוסחה.- 'פטריארך ירושלים או הפרימאט' 17 . ( Jerosolymitanus Patriarcha sive Primas ) מאז המאה הט' מקובל היה במערב אירופה שהפרימאט מכתיר את המלך . תפקיד זה בדיוק מילא גם פטריארך ירושלים , אשר הכתיר את המלכים והמלכות של ממלכת הצלבנים " * . ג . פטריארכי ירושלים בהשוואה לפטריארכי אנטיוכיה באנטיוכיה היה המצב מורכב , מסובך ורגיש עוד יותר . יש מן העניין להשוות בין יחסיה של האפיפיורות לשתי פטריארכיות אלו . מבחינה היסטורית היתה אנטיוכיה , כידוע , אחת משלוש הפטריארכיות הראשונות . היא נוסדה לפי המסורת הנוצרית על ידי פטרום עצמו לפני שעבר לרומא . היה לה מעמד נכבד כפטריארכיה המרכזית ביבשת אסיה , וטריטוריה נרחבת היתה נתונה לסמכותה 11 מכתב של האפיפיור פסחליס השני ל ? רנרד , פטריארך אנטיוכיה : , PL , 163 : 316 וראה גם : ויליאם מצור , יא , 28 ( עמ' PL . 163 : 290 15 . ( 503 > ו | שם , ; 163 : 317 וראה גם : ויליאם מצור , שם , שם _> עמ' ; primati cv patriarchae vestro _' , PL , 179 : 347 ? Wilielmo , Jerosulymituno p ; 1 iri ; 1 rch ; 1 c . tanquani . ( 502 וראה גם : _ihiil ., 179 : 372 ; 214 : 476 רק פעם אחת , כאשר בירושלים ישב פטריארך שטרם הוקדש , נתבקש אימרי ( Aimay ) פטריארך אנטיוכיה לכהן על פי מנדט מלכותי בטקס הכתרתה של הנסיכה הביזאנטית תיאודורה , ולערוך את טקס הנישואין המקדש אותה לאשת המלך באלרוין השלישי ; ויליאם מצור , יח , 22 ( עמ' . ( 858 מקרה זה משקף למעשה מגמה כפולה . ראשית , המל ך שאף לממש ללא דיחוי את חוזה הנישואין עם משפחת המלוכה הביזאנטית . שנית , היה כאן ניצול של תנאים נסיבתיים כדי להזכיר שאנטיוכיה ופטריארך אנטיוכיה הינם חלק ממסגרת ומערך לטיניים ולא ביזאנטיים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help