sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:163

איזידור מסביליה ( בישוף סביליה , מת בשנת ( 636 הבחין כארבע דרגות של בישופים : פטריארך , ארכיבישוף , מטרופוליטאן ובישוף , המקבילים להיירארכיית הארגון המינהלי האימפריאלי . הוא הכיר בעליונות רומא , אך לא הבחין בין פטריארך רומא ושאר הפטריארכים , שכן רומא היתה בעיניו רק אחת הפטריארכיות . כמו כן דירג איזידור מטרופוליטאנים מתחת _לארכיבישופים , על פי הדירוג המקובל בכנסייה המזרחית , דבר שלא היינו מצפים למצוא באירופה של ימי הביניים ' . שיטת איזידרר היתה ידועה ונפוצה בחוגים מלומדים נרחבים , עוד לפני שנכללה בךקךטום של גךטיאנוס " . מבין הקאנוניסטים היו מי שפעלו על פי שיטתו , כגון בוניצו מסוטרי , והם הפיצו את דעתו ברבים . אך מרבית הקנוניסטים קיבלו את תפיסת פסודו איזידור . פסודו איזידור שימש באמצע ימי הביניים כמסגרת הן לספקולציה והן לחידושים בחוקת הכנסייה . הוא שרטט תרשים של המבנה ההיירארכי של הכנסייה במאות הראשונות לספירה , ולמעשה היה זה אבטיפוס לכנסייה שהוא ביקש לראות על פי תפיסה זו . ההיירארכיה היתה כדלקמן ( 1 ? אפיפיור , ( 2 פרימאט — פטריארך , ( 3 ארכיבישוף ( 4 , בישוף . כמה נקודות מפתח בתפיסת פסודו איזידור ראויות להדגשה בזיקה לדיוננו . נקודה אחת היא כי לפרימאטים נועדו תפקיד ומעמד מרכזי במבנה הכנסייה , מכיוון 'שהם מחזיקים בערים הראשונות במעלה ומכיוון שמטרופוליטאנים כפופים להם ישירות . ' הנקודה השנייה היא קיומה של הקבלה בין ההיירארכיה החילונית והדתית : הפרימאטים חלשו על ערים שהיו גם בירות פוליטיות . המשוואה , או הנורמה , שקיים שוויון בין פרובינציה כנסייתית לבין יחידה מדינית ( מלוכה ) כלשהי ( Provinda = Regnum ) מושרשת בכל תפיסתו " . הנקודה השלישית היא נטיית פסודו איזידור לזהות את משרת הפרימאט עם משרת הפטריארך . שתי המסורות , של איזידור ושל פסודו איזידור , התקיימו זו בצד זו במאה הי"ב , ושתיהן נכללו בכתבי גרטיאנוס . גרטיאנוס עצמו העדיף את תפיסת פסודו איזידור , ומשום כך המפרשים , הךקךטיסטים '" , שהלכו בעקבותיו היו מוכנים לקבל את הדעה כי פטריארך זהה במעלתו עם פרימאט : 'מה שבמזרח הוא פטריארך , באירופה הוא פרימאט " . ' ברם , התואר פטריארך נשמר לחמש הפטריארכיות ההיסטוריות : אנטיוכיה , רומא , אלכסנדריה , _קונסטנטינופול וירושלים , ולזו של גךאדו . וןין ( unpublished 1 . p . _x ' 00 idem . ? Bisho ps . Metropolitans ; mil Pri- R . L . Benson . The BishopElect . Princeton I 96 _fv mates " שיטתו של איזידור פורטה בחיבורו 'על המשרות הכנסייתיות' . ( De Eeelesiasticis _oiriciis ) הדקרטום ( Decretum ) הוא קובץ שנערך על ידי גרטיאנוס , בשנת 1140 כנראה , וכולל חיבורים פטריסטיים , _muVnn של ועידות כנסייה ועוד , ובין השאר גם את חיבורו של איזידור . שמו המלא : , Disci _M'danlium Canonum Concordia ובקיצור : _ciratiani Deerelum . () , Pereis . Texie zur _deschichie des romischen mid Boni / o _Sutrinensis . Liber de vita Christiana . ed . L _י 2 . 3 _Kanomschen Rechtsim Milieluller . I . Berlin 1 _' _) . * פסודו איזידור הוא השם שניתן למחבר 'הצווים המזויפים' המיוחסים _לאיזידור מסביליה . קובץ זה נתחבר ככל הנראה בצפון צרפת במחצית השנייה של המאה הטי . י' 1 : _O . וו Provincia = Regnum \ C ' olloquia ) 3 ; Paris 19 _W . pp . 4 ! 69 Occhleiu ( _Pennsslvania-Paris-Dumbarton Oaks a _nrtfarn ar < an , \ 10 \ en . / re . ? Islam . _Hyzaiue , _Makdisi & d . sourdel-Thomine , eds .. / _w / "ww « R . I Benson . '" הדקרטיסטים הם המשפטנים בימי הביניים אשר עסקו בפרשנות החוק הקאנוני , וביישוב סתירות בו , על יסוד החומר שבחיבורו של גרטיאנוס . 159 : 1004 G \\ _bcnus Lunkxn _* '\ s . Liberdeslam licclesiac . PL . "

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help