sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:159

בורגניות , בנוסף על הרכוש הכנסייתי . " שיפוט זה ניצב בירושלים ובערים הגדולות האחרות בפני שתי בעיות נוספות : בעיית הנוצרים המזרחיים ובעיית השיפוט בעניינים הפעוטים , שנבעו מחיי היומיום בשוקי ירושלים . הנוצרים המזרחיים , שהתפצלו לכיתות שונות , התגוררו כאמור לעיל ברובע הצפוני מזרחי של העיר , אולם אנו מוצאים אותם גם ברבעים אחרים . פה ושם היו מרוכזים גם במקצועות מסוימים , כגון החלפנים המזרחיים , שפעלו בקצה אחד של מערך הבאזארים של העיר , בעוד שבני אומנותם הלטיניים היו מרוכזים בקצה האחר . נוצרים מזרחיים אלה נהנו משיפוט עצמי בזמן השלטון המוסלמי , שיפוט שהיה מעוגן בעצם מושג העדה ( כלומר , שיפוט נפרד לכל עדה ועדה שמעמדה הוכר על ידי המדינה המוסלמית . ( על פי מקור צלבני אחד פנו הנוצרים המזרחיים לשליטים הראשונים של הממלכה וביקשו : 'שהם יישלטו על ידי הנוהג של הסורים , ושיהיה מתוכם ראש ומושבעים של בית דין , ושעל ידי בית דין זה יונהגו בהתאם לנוהגיהם במריבות שיעלו ביניהם . והוא העניק להם זכות זו , למעט דיני נפשות ומשפטים שבעקבותיהם מאבדים חיים או איברים ומשפטים על חזקות בורגניות . בעניינים אלה הוא רוצה שיתדיינו ויהיה פסק דין לפניו או לפני הוויקונט . וראש בית דין זה נקרא "ראיס" בשפה הערבית והאחרים — מושבעים . ובמקומות מסוימים יש בית דין של הסורים ואין ראיס ; אולם ה" באיי" ( baiiii ) של השוק במקום זה הוא כמו "ראיס . " ומשפטי הסורים באותם עניינים באים לפניו ונפסקים על ידי המושבעים של בית דין זה כמו לפני ה"ראיס , " אשר במקרה זה פועל כמו ויקונט 1 ומאז ועד היום זוהי הצורה שבה נוהגים לגבי הסורים של הממלכה , כמו שנאמר לעיל '" . ' אין שום סיבה שלא לקבל תיאור זה , אף אם טושטשו בו כנראה עניינים אחדים . ברור שאין מדובר בתיאור זה בדיני אישות , שנחתכו כמקודם על ידי אנשי הכמורה על פי החוק _הקאנוני של עדתם , שהיה מקובל גם בעדה היוונית אורתודוקסית וגם בעדה היעק וביטית מונופיסיטית . מדובר במשפטים אזרחיים , ואין ספק שעניינים אלה נקבעו על פי החוק הביזאנטי המאוחר או החוק שהתפתח ממנו - " . ה'ראיס' הוא שמו של נכבד העדה שישב בראש בית הדין והיה מתמנה על ידי האדון הפראנקי של המקום , ואנו אף יודעים על 'ראיסים' עירוניים ו'ראיסים' כפריים . אולם , כפי שגם מספר ז'אן מאיבלן , במקומות מסוימים נתבטלו — או ביתר דיוק השתנו — בתי הדין של הסורים ונתמזגו או נתחלפו בבית דין אחר , שהיה קיים בכל עיר גדולה , הוא 'בית דין של השוק' de hi Fonde ) . ( com בית דין זה היה רשאי לשפוט ולפסוק בעניינים שנוצרו במיקח וממכר של השוק , ואף זה רק עד סכום כסף מסוים . י 4 יש להניח שמחמת ההתפלגות התעסוקתית בירושלים ואלה המונחים הטכניים לסוגי הרכוש : — leodum בבעלות מונופוליסטית של האצולה , borgesic ; היא gage tenure — _but להלכה מותר רק _ליבורגנים , eleemosyna ; ' כלומר , 'חזקת צדקה / שהיא מיוחדת לרכוש הכנסייתי . lbelin , ch . IV . Lois . I , p . 20 Jean d אוסף חוקים כזה הוא Rechlslmeh misdemfunflen , lahrlwnderl , Leipzig _F-. Sachau . 1 S 1 T / . vc /; - / Wm / . v < 7 x . v sso l sso Some Lesser Officials in Latin '" ; s _> ria \ anrari Historical Review , lxxxvii . 1 . Ri 1 e \ -. Smith . •/ Crusades . Warminster 1977 . pp . 9-22 L ' astem iCCO'Tl ' . Lands in the I ' eriod of the Muslim Administration ' , in : p . m . Holt ( ed . ) . 7 'A
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help