sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:158

הנוצרי אלא דווקא בשלטון המוסלמי שקדם לצלבנים . בתקופה זו לא שימש הרובע כסניוריה , במובן הרגיל של הביטוי , כלומר ו יחידה טריטוריאלית בעלת סמכות נפרדת מוכרת בחלק מירושלים , אולם למעשה היה קיים מצב שבו התרכזה הקהילה הנוצרית של העיר ברובע כנסיית הקבר . נוצרים אלה — ברובם ללא ספק 'סורים , ' כלומר , דוברי ערבית , אך לפי אמונתם חסידי הכנסייה היוונית אורתודוקסית — נהנו ככל אנשי החסות מאוטונומיה דתית קהילתית . ראש הכנסייה , הפטריארך , היה על פי המקובל הראש המוכר של הקהילה המקומית ובידו היו לא רק זכויות שיפוט בדיני אישות של בני עדתו , אלא גם סמכויות בתחומים לא מבוטלים של שיפוט אזרחי . כדברי ויליאם מצור : ' כאשר לתושבים הנוצרים היה עניין שעורר מריבה , הם היו מפנים את עניינם לכנסייה , ובהתערבותו של הפטריארך שכיהן בשעה זו ועל פי פסק דינו היו מחליטים על ענייני דין ודברים שביניהם . מאז ואילך לא היה לחלק זה של העיר אדון אחר ושופט אחר אלא הפטריארך , והכנסייה תבעה אותו כאילו היה זה שלה לנצח נצחים ' . ' כיבוש העיר על ידי הצלבנים הנציח במובן מה את המצב הקודם , ומה שהיה בחינת מצב למעשה של התקופה הקודמת קיבל אישוש ולבסוף ביסוס משפטי בתקופה הצלבנית . ב 2 בפברואר 1100 מסר גוטפריד _מבויון , שליט העיר והממלכה , לפטריארך ךאימברט , אם מרצונו ואם בעל כורחו , רבע של העיר יפו , ובפסחא 1 ) באפריל ) של אותה שנה מסר לו את העיר ירושלים " . שתי נוסחאות שונות נשתמרו בעניין התחייבותו של גוטפריד לפטריארך . לפי אחת מהן היה על השליט החילוני של ירושלים למסור את העיר לפטריארך שעה שיכבוש עוד שתי ערים במדינה ; אולם אם ימות לפני שיצליח בכיבושן , יבוצע ההסכם תיכף ומייד . לפי הנוסחה האחרת הותנה הדבר בכיבושה של אשקלון " . בעיה סבוכה זו של שבועת גוטפריד מהווה פרק נכבד כתולדות ממלכת ירושלים , אולם אינה מעניינת כאן . הסכמים אלה לא בוצעו מעולם , אולם הפטריארך זכה לשלטון מלא בחלק מן הבירה ; זו היתה שליטתו המסורתית על רובע העיר שבמרכזו כנסיית הקבר . כך , אפוא , היתה ירושלים מחולקת מבחינה אדמיניסטראטיבית בין שתי סניוריות , העיר המלכותית או הסניוריה המלכותית ורובע הפטריארך , שנקרא בשם 'רובע הכנסייה או הפטריארך " . ממילא נוצרו גם שתי אדמיניסטראציות נפרדות . ואמנם , לצד ה'קוריה , ' 'החצר' ובית דין של המלך אנו שומעים על ה'קוריה של הפטריארך' ועל בורגני ירושלים נושאי תפקידים בתוכה . י'י אין ספק ש'בית המשפט של הפטריארך' מילא תפקידים הרומים לאלה של 'בית דין הבורגנים' בשאר חלקי העיר . כך היה לפחות להלכה , כפי שמסתבר מגביית תשלומים מסוימים ; ' אולם אין לדעת מה היה ההיקף המלא של השיפוט , וכן אין אנו יודעים אם הוא כלל דיני נפשות . השיפוט הצלבני בעיר היה מסוכך למדי , בשל הסמכויות השונות של בית הדין הפיאודאלי ו'בית דין הבורגנים . ' הסמכויות היו שונות הן לגבי אנשים בעלי מעמד מיוחד המוכר בחוק , אצילים , לא אצילים ( כלומר , 'בורגנים ( ' ואנשי הכמורה שהופקעו מסמכות בית הדין הפיאודאלי ובית הדין הבורגני , והן תחולתו שתאמה סוגי רכוש שונים : חזקות פיאודאליות — הפיאודה — וחזקות ' - ' ויליאם מצור ט , . 18 יי שם , שם , iv . 15 שם , שם , ; 16 רגסטה , מסי ecclcsie el patriarche Roziere . _Curlukiire , Nos . 166-167 : Quarterium 35 . 34 פראוור , מוסדות , . 305-303 יי ויליאם מצור כב 23 הממונים על גביית תשלומים ; , אלה בכל העיר מכונים ברומית xonoistre a sages el a loiaus quatrc preudomes que Ion : _nTlD" _1 _V _!^ ; digni viri pmdemes et fide וראה כעניין התשלומים הנזכרים : Roziere , Ca / 7 w / a /'<\ No . 1 x 5 , pp . 329-331

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help