sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:152

ירושלים ; הראשונה מתבצעת בעיר , אולם לא תמיד עוסקת בה , ואילו השנייה עוסקת בניהולה של ירושלים ממש . עובדת היות ירושלים בירה השפיעה על אופיה של העיר ; כאן נמצא ארמון המלך ובית המלוכה , מרכז השלטון של המדינה , ועובדה זו הביאה , בדומה למה שאירע לאחר מכן בעכו , לידי גיבוש מיוחד של אוכלוסי העיר . עצם נוכחותה של חצר המלכות הניעה את אצילי המדינה להתיישב בעיר או לפחות למצוא לעצמם מקומות מגורים בתוכה . כבירה ישבה 'אסיפת החצר' המלכותית ( Curia regis ) או 'אסיפת בית הדין העליון' , ( Haute Cour ) כפי שקראו הצלבנים למועצה העליונה של הממלכה , שבה השתתפו בנוסף על המלך ונושאי המשרות הרמות במרינה גם רבי האצילים , הסניורים , שהם הווסאלים החשובים ביותר של המלוכה ( ותיאורטית גם הוואסלים הנמוכים של בית המלוכה ) 1 וגם עובדה זו בוודאי דחפה רבים מהם , מטעמי נוחות ויוקרה , לעשות את הכירה לביתם . ירושלים היתה _, כאמור , מרכז של אדמיניסטראציה מלכותית בשתי רמות שונות : הרמה הממלכתית והרמה העירונית . אין אנו נזקקים כאן לראשונה , אולם מן הדין שנזכור את תרומת האדמיניסטראציה המלכותית לגידולה ועיצוב אופיה של העיר . ארמון המלך ונושאי המשרות הרמות שלטו מן המרכז הירושלמי של הממלכה . יש לשער שארמון המלך , אותה curia regis המסומנת בהבלטה במפת ירושלים מן המאה הי"ב , היה מקום האסיפה של גדולי האצולה הצלבנית , שבה נחתכו העניינים החשובים ביותר במדינה , כגון תוכניות מלחמה ושלום , נישואין בבית המלכות , שנתלווה להם אופי או לפחות היבט מדיני ! אישור הענקת סניוריות ליורשי הסניורים ; פסקי דין במשפטים שבין גדולי האצולה ; ואישור נישואין לאלמנותיהם . זמנן של האסיפות הללו לא היה קבוע , אולם יש לשער שעל פי המסורת האירופית התקיימו פעמים אחדות בשנה , לרוב בסמוך ואף בזיקה לחגים הגדולים של הלוח הנוצרי — פסחא באביב וחג המולד בחורף . לאסיפות אלה הוזמנו להלכה כל האצילים החשובים של המדינה , כל אלה 'שהחזיקו ישירות ( את רכושם ) מן המלך' לפי ההגדרה הפיאודאלית . אחרי שנות השישים של המאה הי"ב , על פי שינוי שחל בחוקה הצלבנית , הוזמנו אליהן כל אצילי הממלכה . אולם , כפי שאפשר היה לשער על פי חשיבות הדברים שנדונו בהן , הן היו רחוקות מאסיפות ענייניות גרידא . היו אלה בראש ובראשונה מיפגשים של אצילים שיחסי אחווה וקשרים פיאודו וסאליים קשרו אותם איש לרעהו . במיפגשים אלה בא לידי ביטוי המושג 'משפחה' או 'בית האדון , ' שהוא מסימני ההיכר של החברה האבירית . בימות חג השתתפו באי האסיפה האצילים , על מלוויהם ומשרתיהם , בתפילות בכנסיות העיר , וכמובן גם במשתאות שהיו מלווים כנסים מסוג זה . הנוכחות המלכותית ופעילותה של האדמיניסטראציה השפיעו ללא ספק על חיי העיר . נושאי המשרות הבכירות , כולם בני האצולה , הטביעו את חותמם על העיר . בירושלים נמצא הסנישאל , ( Seneschal ) ששימש משנה למלך גם בפיקוד בצבא וגם בניהול אדמיניסטראטיבי ; הוא אשר קיבל את שבועת הנאמנות הפיאודאלית של הווסאלים , והוא ישב כממלא מקום המלך כראש בית הדין מפת כתב יד קמבריי _, ראה : פראוור , תולדות , א , עמ' ; 138 יראה להלן ככרך זה , הפרק 'מפית ירושלים בימי הביניים , ' מפה מס' . 1 _vvb _nV 7 v rvx'j _piim m "" _irv * . ( ligece Assise sur la ) ראה : . 1 . Richard . Le royaume latin de 00 ' Age , LXV ( 1959 ) . pp . 41- Noblesse et le regime feodal du royaumc Latin de Jerusalem , Paris 1953 , pp . 61-92 ; . 1 . Prawer , ? La ז ; 74 Jerusalem ' , Le וכן : פראוור , מוסדות , עמ' ; 45-36 הנ"ל , הצלבנים , עמ' . 129-128

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help