sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:146

סנטה אנה ומנזרה ליד שער יהושפט וגם הכנסייה והאכסניה המרכזיים של הכנסייה היעקוביטית , היא כנסיית מרים המגדלית . כן נמצאו נכסי מסדר יוחנן הקדוש בקצה השכונה . צפיפות רבה היתה גם לאורך רחוב דויד , לפחות עד תחום הבזארים . ואין פלא בדבר , שהרי זה היה רחובה הראשי של העיר הן מבחינה תחבורתית והן מבחינה מסחרית , מה גם שבחלקו העליון נמצאה ההצטלבות שממנה פנו אל כנסיית הקבר . שלושת הבזארים המקבילים היו , כמובן , מרכזה וטבורה הכלכלי של העיר . מיקום הדלפקים של חלפני הכסף המזרחיים בצפונם , במקום הצטלבותם עם רחוב דויד , יצר כאן קשר נוח לנוצר" המזרח ולעולים לרגל מביניהם שהגיעו מארצות האסלאם , ומטבעות מוסלמיות באמתחתם . הזכרנו כבר לעיל את 'הרובע המזרחי' של העיר , שהתבלט כסימטאותיו המפותלות והצרות צפונה מרחוב יהושפט , שתחם את הר הבית מצפונו . הרושם הכללי הוא שהרחובות הקרובים להר הבית , למערבו ולדרומו , היו פחות צפופים ביישובם מאשר השכונות האחרות , אם כי אפשר שאין זה אלא בבואה של המקורות שהגיעו לידנו . שלושה מרכזים קבעו את האופי המדיני והצבאי של העיר : מצודת העיר וארמון המלך הסמוך ; המטה הראשי של מסדר יוחנן הקדוש במבואותיה הדרומיים של כנסיית הקבר ; והמטה הראשי של הטמפלארים במסגד אלאקצא . מרכזים אלה בוודאי עוד נזקקו לצורכיהם לשטחים נוספים מחוץ לרובעיהם , בייחוד בשביל סוסיהם ובהמות המטען האחרות , גמלים וחמורים והציוד המלחמתי . אין אנו יודעים על כך פרטים : במאה הי"ג צוינו אורוות מסדר יוחנן ליד כנסיית סטפאן הקדוש שלפני שער שכם , וספק אם בהמות המלחמה והמשא של הטמפלארים יכלו להסתפק באורוות שלמה שבהר הבית . יש להניח שהיה להם שטח נוסף כלשהו מחוץ לחומות לצרכים אלה . בין מוקדי הכוח יש גם למנות את פטריארך ירושלים , ששלט על רובע שלם בתוך העיר , לא בחינת בעלים אלא בחינת סניור בעל סמכויות מדיניות ומשפטיות . האחדות האדמיניסטרטיבית של הבירה , בניגוד לערים גדולות אחרות כמו צור או עכו , השפיעה על המערך הכלכלי של העיר . מאחר שלא נוצרו כאן רבעים אוטונומיים , ששאפו גם לאוטארקיה כלכלית , הרי המערך הגיאו כלכלי של ירושלים היה רציונאלי יותר מאשר בערים אחרות . יתר על כן , כפי שצוין , אפשר שהשימוש ברחובות או ברבעים מסוימים משקף למעשה סדר דומה , שהיה קיים עוד בתקופה המוסלמית הקדומה — תקופה שלא נודעו בה אוטונומיות עירוניות . עמוד השדרה הכלכלי של העיר היה רחוב דויד שירד , כמו בימינו , מן המצודה להר הבית , שינה את שמו בחלקו המזרחי ל'רחוב המקדש' והסתיים ב'שער המפואר' בכניסה להר הבית . החלק המסחרי העיקרי של הרחוב היה , כנזכר לעיל , מערך שלושת הבזארים המקומרים , הניצבים לרחוב דויד ומהווים את סיומו של רחוב סטפאן ( היום : סוק ח'אן אלזית , ( שהוביל משער סטפאן ( שער שכם ) לכיוון שער ציון . 46 על כנסייה ואכסניה של מרים המגדלית ראה לעיל , הערה ; 27 וראה גם ; פראוור , הצלבנים , עמ' ; 245-243 וגם יוחנן מווירצכורג , טו , עמ' . 164 47 פראוור , מוסדות , עמ' no . 167 . p . 302 Roziere , Canulahe , ; 98-97 48 על פי צליינים ביוחנן מווירצבורג , ב'אורוות שלמה' שברשות הטמפלארים , מתחת להר הבית , היה די מקום ל 2 , 000 סוסים או 1 , 500 גמלים ; על פי תיאודוריך אוכסנו שם 10 , 000 סוסים , אך אין מספר זה מתיישב עם הנתונים במציאות . המיתחם של מסדר ההוספיטאלרים נמצא מחוץ לחומה — היה זה מערך של בניינים שנקרא 'אורוות החמורים' . ( 1 / Asinerie ) בתחום זה היו רגילים לעמוד החמורים ובהמות המשא של _ההוספיטאל , ומכאן כינויו . ראה : ארנול , תיאור , טו , עמ' . 42-41 'י 4 על כך ראה להלן בכרך זה , בפרק על האדמיניסטרציה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help