sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:145

שכונות ורחובות מסוימים היו מיושבים בצפיפות יחסית ; וריכוזים אלה היו כוודאי קרובים לשערים הראשיים של העיר , הם שער שכם ( הוא 'שער סטפאן הקדוש ( ' בצפון , ומעל לכל שער יפו ' ) שער דויד ( ' במערב . בשני שערים אלה התמקדה גם התנועה שבאה מחוץ לעיר — של תושבים , של צליינים ושל סחורות , כולל מיצרכי המזון שהיו דרושים לתפקוד הבזארים והשווקים האחרים של העיר . משער שכם הוביל רחוב סטפאן הקדוש , דרך הבזארים , והפך לרחוב הר ציון בחלקו הדרומי , הכל בתוואי של ה'קארדר לשעבר , החוצה את העיר מצפון לדרום . נראה שהעיר היתה בעלת צפיפות יישובית גדולה יותר מערבה מקו זה , שכן שני המרכזים של העיר , המרכז האדמיניסטרטיבי שליד מצודת העיר וארמון המלך מכאן , וכנסיית הקבר מכאן , היו מוקדים יישוביים כעלי משקל . אף נדמה שריכוז הכנסיות האחרות במקום , הן לטיניות והן יווניות , יעקוביטיות וארמניות , הוסיף מוקדים לאוכלוסיית התושבים או הצליינים בריכוזים אלה . הריכוז הצפוף ביותר של התושבים היה כנראה סביב כנסיית הקבר עצמה , ברובע הפטריארך , שכן הבזארים למזרחו , שוקי התבואה והבהמות למערבו וריכוז הכנסיות בסמוך ובתוך רובע ההוספיטאלרים השכן , השפיעו בדרך הטבע על ריכוזי אוכלוסין במקום . יש לזכור שרובע זה היה הרובע הנוצרי אף לפני הכיבוש הצלבני , ואף כי ידוע לנו על בריחת הנוצרים מן העיר בלחץ המוסלמים עם התקרבות הצלבנים אליה , ברור שנוצרים רבים נשארו בעיר אף בזמן המצור . עם הכיבוש היה רובע זה הראשון שבו נאחזו הצלבנים , בגלל קירבת כנסיית הקבר וכן משום שהכמורה הנוצרית — הפעם הנוצרית הלטינית של הפראנקים — ניסתה כמובן להשתכן בקירבת הכנסייה הראשית של העיר ושל הנצרות . ברובע זה , כפי שאנו למדים מתיעוד עשיר למדי , נמצא גם רכוש גדול של הקאנוניקים האוגוסטיניים , ששירתו בכנסיית הקבר , ואלה השכירו את רכושם הן לזרים והן לאנשים שהיו קשורים אתם או תלויים בהם באופן כלכלי . במקרים מסוימים אף נצטוו אנשים מסוג זה , שנקראו 'קליינטים' , ( clientes ) לעבור לגור ברכוש הכנסייה , דרך משל ליד 'בריכת מרחץ הפטריארך 41 . ' ברובע זה אנו מוצאים צפיפות בנייה רבה , בתים בני שלוש קומות ושימוש במערך של קשתות כדי לאפשר בנייה לגובה ועם זה לשמור על דרכי התחבורה ברובע . נראה , אפוא , שכאן בקירבת כנסיית הקבר הצטופפה אוכלוסייה רבה , בחלקה אולי מבין התושבים הנוצריים של העיר לשעבר אולם ברובה אוכלוסייה אירופית חדשה , חילונים ואנשי כמורה , שחיפשו את קירבת מקדשם . ליד רובע מאוכלס זה נמצא הרובע הצפוני מזרחי של העיר , זה שבין שער שכם ושער יהושפט . רובע זה , ששימש פעם רובע יהודי , נתרוקן מתושביו והתמלא כאמור לעיל בתושבים נוצריים מזרחיים , בחלקם אולי מאותה אוכלוסייה שברחה או גורשה מן העיר ערב הכיבוש הצלבני , ובחלקם אוכלוסייה שהובאה לכאן מעבר הירדן המזרחי , כפי שהוזכר כבר לעיל . תיאור צלבני אחד מתאר שכונה זו במונח 'כעין _עיר'ץ ואפשר שהכוונה לסימטאות הרבות והעקלקלות בתוך הרובע 1 או שמא מבקש הכותב להדגיש את ייחודה של שכונה זו , השונה מן האחרות ; ואפשר שיש גם בביטוי זה כדי להדגיש צפיפות אוכלוסייה מרובה . ידוע לנו כי בתחום זה נמצאו גם כנסיות לטיניות , כמו כנסיית נ ; Rozie ' re , Carlulaire , nos . 77-82 , 101-106 4 תסטה , מס' T : aim ; 160 , 156 , 154 , 128 מוסדות , עמ' . 314-31 1 le ire ' sor de I ' ordre de Saint-Jean de Jerusalem a J . Delavile le Roulx , Les Archives , la bibliolheque el 44 ; Millie , Paris 1883 , no . 5 רגסטה , מסי . 170 י ' comme une ville' ( p . 160 ) Iossaffas , a rues aussi com une ville ( ch . 22 , p . 49 ); de la cite ' , a main senestre , dussque a la Porte de 'EntreleRuedelossaffaset les murs - . 77 X /' , 7 Vim 4

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help