sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:144

ועתה ניגש למקום 'הצגת האדון' , ( repraesentatio ) ובקירבתו מקום ברית המילה שלו , שנעשתה ב'מקדש האדון' ( כלומר , בכיפת הסלע .,. ( אדוננו ישו המשיח הוצג על ידי אמו במקדש ( לאחר ארבעים ימי טהרתה ) ונתקבל על ידי שמעון הקדוש ( לוקאס ב 25 ואילך .... ( ועוד מציין יוחנן שבמקדש האדון התווכח ישו עם היהודים 1 בראש המגדל ניסה השטן את ישו ; מהר הבית גירש את הסוחרים — ואין קושי לאתר את המקום , מספר יוחנן , שכן מצויה שם האבן שעליה עמד ישר לבדו מול המון הסוחרים . וכמובן , עקבות המשיח נראים ער היום באבן . שם גם הגן ישו על האשה הנואפת ושחרר אותה ? , מקום זה נראה במערה קטנה , שהכניסה אליה מצויה משמאל המקדש . באותו המקום ניתנה הבשורה לזכריה על הולדת יוחנן המטביל , ונמצא אף מקומם של חלום יעקב והסולם העולה לשמיים " . כל המקומות הנזכרים הונצחו בפסיפסים ובכתובות מתאימות . אזכור מחודש זה של 'הברית החדשה' ( בנוסף על זכרונות המקרא ) הביא להצהרה המופלאה של הצליין המלומד הגרמני , תיאודורין : 'המקדש שאנו רואים בימינו נבנה על ידי ... הקיסרית הלנה ובנה הקיסר קונסטנטינוס לכבוד אדוננו ישו המשיח ואמו הקדושה' [ י . [ שני מוקדי משיכה אלה , הר הבית וכנסיית הקבר , לא ייצגו , אפוא , את תקופת המקרא מחד גיסא ואת הברית החדשה מאידך גיסא , אלא שניהם נתפסו כחלקים משלימים של תולדות הנצרות , האחד בתולדותיו הקדומים של 'ישראל האמיתי' והשני כשלב המאוחר לאחר הופעת המשיח הנוצרי . שני המוקדים , שהיו דתיים ביסודם , לא איזנו את שיווי המשקל של שני חלקי העיר . בעימות — התיאורטי , כמובן — שביניהם , כנסיית הקבר היא הקובעת לא רק את נקודת הכובד ומרכז העיר אלא את מרכזיותה של העיר בעולם הצלבנים ובעולם הנוצרי כולו . מכלול כנסיות ירושלים הוא שקבע את הדימוי הנוצרי של העיר , והוא הכתיב את נתיבי העלייה לרגל לצליינים שעליהם מבוסס היה חלק ניכר של הכלכלה העירונית . מסורות דתיות ישנות ומסורות דתיות חדשות , שניזונו לעתים מצרכים כלכליים או אתניים , יצרו את 'הסיבוב , ' כפי שייקרא מסלול הצליינים בשלהי ימי הכינים . עד עתה לא נמצא כל רמז לכך שהיו קיימים בירושלים הצלבנית רבעים מיוחסים או רבעים של מיוחסים בעיר . יש מן הפרדוקס בכך שאנו יודעים דווקא על הרבעים המיוחסים פחות , כמו אותו שטח הקרוב ל'שער האשפות' של ימינו , שבו נמצאו בתי המטבחיים ובתי המלאכה של פושטי העורות והבורסקאים של העיר . טבעי היה , אולי , לחפש רובע מיוחס בקירבת ארמון המלוכה , אלא שארמון זה נדד ממסגד אלאקצא , שבו השתכנו שליטי הממלכה הראשונים , אל קירבת מצודת העיר שבשער יפו , בגבול הרובע הארמני בדרום מערב העיר . קיומו של רובע מיוחסים ליד מסגד אלאקצא י אינו נראה סביר , מאחר שבשטח הזה נמצאו , כאמור , בתי המטבחיים והבורסקאים , שמילאו בדיחותיהם ולכלוכם את הסביבה . באשר למיקומו ליד מצודת העיר , אפשר שכך היה הדבר , אולם אין לכך הוכחות . עם זאת , אם אין בידנו להצביע על רבעים מיוחסים במובהק , ניתן לשער במקצת את המפה הדמוגראפית של העיר . ף ! יוחנן _מווירצבורג , ד , עמ' 41 . 123-119 תיאודוריך , טז , עמ' 42 . 25 על פי מקור ערבי ( אבו שאמה . ( RHC H 01 \ v , 340 נמצאה שכונת הפראנקים המיוחסים בסביבות הר הבית , אולם אין אישור לכך ממקורות אחרים , ואין בנמצא מחקר גיאוגראפי חברתי שיוכל לאשש טענה זו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help