sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:142

גיאורגיה נמצאה במנזר הצלב , במבואותיה המערביים של ירושלים " . ליד שני גורמים יסודיים אלה , המערך הפיסי וקיומה של שכבה אתנית וחברתית , שהבטיחו רצף בהתפתחותה של העיר , נוצרו עם הכיבוש הצלבני תנאים שפעלו בכיוון הפוך ומנוגד , כלומר , לניתוק הקשר עם העבר , מורשת ביזאנטיון והתקופה המוסלמית הקדומה , לטביעת אופי נוצרי מערבי לעיר . הגורמים המכריעים היו הגורם הדתי והגורם הדמוגראפי . באשר לאוכלוסין , אירע למעשה מהפך דמוגראפי , שהתבטא בהחלפה כמעט טוטאלית ( להוציא , כאמור לעיל , את נוצרי המזרח ) של אוכלוסי העיר וחדירת אוכלוסייה חדשה אשר יצרה מערך יחסים חדש בתוך העיר . עיקרו של התהליך התבטא בייסוד מוקדי כוח ומוקדי משיכה חדשים או מחודשים בתוך העיר , שהשפיעו בהכרח על עיצוב שונה של פניה . הערב רב האירופי לא זו בלבד שהשתווה אל הערב רב של נוצרי המזרח , אלא אף עלה עליו . כל מרחבי אירופה על מרכיביהם האתניים והלשוניים , מפורטוגל במערב ועד הונגריה במזרח , ומאנגליה וסקנדינביה בצפון ועד יוצאי איטליה בדרום , היו מיוצגים בירושלים . האוכלוסייה הצלבנית של העיר , כלומר , האוכלוסיה הפראנקית , היתה כנראה שונה באופיה מזו של הבירות הצלבניות האחרות , אנטיוכיה או טריפולי . באנטיוכיה בלט היסוד הנורמני , אם מנורמנדיה שבצפון מערב צרפת ואם משטחי הכיבושים של הנורמנים בדרום איטליה ובסיציליה ; ואילו בטריפולי , בלט היסוד הפרובאנסאלי והדרום צרפתי . בשני המקרים משקף הרכב האוכלוסייה את מוצא השליטים בנסיכות וברוזנות , ששימש מוקד משיכה ליצירת משקע התחלתי לבני לווייתם ומאוחר יותר לעולים ומתיישבים מבני ארצם המחפשים מגורים במולדת החדשה בחסות שושלותיהם המסורתיות . אף בג'ביל ( גבל ) שומעים אנו על התיישבות גנואזית , בלא ספק מכיוון ששושלת גנואזית שלטה במקום . לא כן בירושלים . הרושם הכללי המתקבל לגבי הבירה הצלבנית הוא שהאוכלוסייה האירופית של העיר לא שיקפה דווקא את מוצאן של שושלת לותךינגיה ( Lotharingia ) או שושלת אנז'ו . ( Anjou ) שמהן יצאו שליטי הממלכה . כאן היתה כנראה אוכלוסייה הרבה יותר מעורכת , במידה רבה כעץ חתך של האוכלוסייה האירופית שממנה ינקו תנועת מסעי הצלב ותנועת ההתיישבות הקולוניזטורית של מדינות הצלבנים . אולם דווקא תערובת זו היא שיצרה מתכונות יישוב מיוחדות במינן . ריבוי האוכלוסין מכל קצות אירופה הניע יחידות אתניות מסוימות להתיישב בצפיפות זו ליד זו , בשכונות , ברחובות או קטעי רחובות מיוחדים , כלומר ו להתיישב בצורה שבה יכלו ליהנות מקירבת בני ארץ מוצאם , ממנהגים , הרגלים ושפה משותפת . רוב רובה של האוכלוסייה האירופית היה אולי ממוצא צרפתי ; מכל מקום , השפה הצרפתית היא ששלטה בעיר . אולם במירקם צרפתי זה התיישבו קבוצות אתניות אחרות . כך , בסיומו של רחוב הארמנים התיישבה — לפי השערה אחת — קבוצה פרובאנסאלית . קיומה במקום עשוי אולי להתפרש כתוצאה מפריצת גיסות ריימונד מסן ז'יל לתוך העיר באיזור זה , וכך הביאו אתם את שם עירם ברקיר לתוך אוצר השמות של רחובות העיר . קבוצה אחרת בעלת אופי מוגדר מארד היא זו של הגרמנים , או ביתר דיוק של דוברי הגרמנית . אלה לא היו מעטים בעיר וטענו אף לקירבת לשון [) ראה : / InW . XV 11 I ( 1967 ) , pp . 59-62 . 1 . Prawer , The Monastery of the Cross ' , ' - ' השערה זו על הפרובאנסאלים , שאותה ניסח אבל , ונסן אבל , ירושלים החדשה , עמ' , 950 מבוססת על העדות בדבר מציאותו של שער חדש ליד רובע ( Beaucairc ) 7 y _? J tt _^ _K J > J 77 ' _tw _KiniP , Belcuyre בפרובאנס : 'Vims _Belcarii _itixta mums / A ת _1 ו 0 _^ _ה וווו 011 ; _ק ; רגסטה , מס' 559 , 558 ( שנת . ( 1178 ראה לעיל בפרק 'שלטון הצלבנים / הערה . 16

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help