sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:141

( שכונה שבה רוכזה האוכלוסייה הנוצרית של העיר מדורות רבים , במיוחד על פי הסדר ממלכתי אדמיניסטרטיבי מיוחד מאמצע המאה הי"א ( _- * נתפסו כזמן הצלבנים על ידי האוכלוסייה האירופית . ויליאם מצור מספר שלאחר כיבוש ירושלים בידי הצלבנים תפסו הפראנקים הכובשים את השטח הזה : \ אולם לאחר זמן נתמלא הרובע באוכלוסייה מעורבת . ליד אוכלוסייה חילונית ישבה כאן אוכלוסיית המוסדות הכנסייתיים של הנצרות המערבית , החל בכמורה ' ) הקאנוניקים ( ' ששימשה את כנסיית הקבר והפטריארך הלטיני ופמלייתו , עבור בכמורה של כנסיות נוצריות אחרות , כגון 'כנסיית מרים הלטינית' ו'כנסיית מרים הגדולה , ' וכלה בכמורה הקשורה במטה הראשי של מסדר יוחנן הקדוש . נוצרי המזרח שחזרו לעיר אחרי הכיבוש הצלבני — אם יוונים אורתודוקסים , 'סורים' או _יעקוביטים ומונופיסיטים אחרים — נדחקו מזרחה , אל השכונה בצפון מזרח העיר , ( Juiverie ) שהתרוקנה מתושביה היהודים אשר גרו בה במחצית השנייה של המאה הי"א . רובע זה אוכלס עתה לא במעט על ידי אוכלוסייה נוצרית מזרחית , כנראה יעקוביטים , אשר הובאה לכאן באמצע העשור השני של המאה על ידי המלך באלדוין הראשון מעבר הירדן המזרחי . ' עצם נוכחותם של נוצרים מזרחיים אלה הבטיחה רציפות של מסורות פיסיות ומסורות דתיות מסוימות , שנקשרו לאזורים השונים של העיר . כנסיות מזרחיות מסוימות היו קיימות בסביבה זו כבר לפני הכיבוש הצלבני ! כך , דרך משל , כנסיית מרים המגדלית , שנבנתה תחת שלטון הסלג'וקים , כדור אחד לפני הכיבוש הצלבני . כמשך הזמן נוספו לכנסייה יעקוביטית זו כנסיית אגנם הקדושה וכנסיית אליהו , וקרוב לשער שכם נוספה 'כנסיית אברהם . ' אולם למרות המעבר שמרה המסורת על כוחה עד להתמיה : סדרי האדמיניסטרציה שקבעו השלטונות המוסלמיים באמצע המאה הי"א לגבי האוכלוסייה הנוצרית בעיר — אז הנוצרים המזרחיים ברובעם — הועברו בשלמותם לתקופה הצלבנית ושימשו יסוד לסדרי המינהל החדש ביוצרם סניוריה כנסייתית נוצרית לטינית בתוך העיר , היא הסניוריה של 'רובע הפטריארך . ' קבוצה נוצרית מזרחית אחרת , שהיתה יחידה לשונית ודתית נפרדת ומגובשת ביותר , היתה הקבוצה הארמנית , שישבה בירושלים כנראה מאז המאה הד' או הה' ולידה קבוצה גיאורגית , שאולי אף קדמה לארמנים במקום " . קבוצות אלה שכנו בדרום מערב העיר , בשטח שבקירבת המצודה וארמון המלך והיציאה להר ציון שמחוץ לחומות . פה נמצאו כנסיות שלהם , ובייחוד כנסיית יעקב הקדוש , וכן בית הארחה ארמני לרשותם של עולי רגל מבני עמם '" . קבוצה נזירית קטנה של אנשי ,. I . Prawer , The Patriarch ' s Lordshipin . _Icrusalem ' 24 בתוך : הנ '' ל , מוסדות , עמ' . 314-296 Jf ויליאם מצור יא , ; 27 פראוור , מוסדות , עמ' - ' " . 101-85 פראוור . מוסדות , עמ' 93 ואילך ; וראה לעיל , בפרק ' שלטון הצלבנים . ' 1187-1099 לפי מקור קופטי רוב אוכלוסי ירושלים ערב כיבוש העיר על ידי צלאח אלדין היו נוצרים מזרחיים . אין לכך הוכחה חותכת . ראה לעיל בפרק 'שלטון האיובים' הערה . 9 : 7 כנסיית מרים המגדלית הפכה מאוחר יותר למדרסה _אלמימוניה ; כנסיית אגנס היא המסגד גיאמע אלמולויה , וכנסיית אליהו היא דיר אלעךס . שרידי כנסיית אברהם נתגלו בחפירות שער שכם ראה : , j . b . " pp . 2-7 at the Damascus Gate 1964-6 " . Levant , 11 ( 1970 ) , Henessy , * Preliminary Report on the Excavations ראה להלן , בפרק על האדמיניסטרציה . " על הארמנים בירושלים ראה : . Armenians in Jerusalem and the Crusaders ' , . 1 . Prauer . The _קק 976 . ו _'rnr 1976 220-236 ; K . Hintlian , Historyoj the Armenians in ArmenianandRibHealStudies , _}? n _\^\\<; m . the Holy Land , ! arm על שתי העדות בירושלים לפני הכיבוש הצלבני ראה : ס"י ( מוס , ( ' עמ' '" . 1 . m - 1 29 , 12 s- 120 יוחנן מווירצבורג , טו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help