sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:138

למטרות טקסיות בשני חגים מיוחדים בלבד ' ) יום א' של התמרים' ו'יום הרמת הצלב . ( ' השערים נסמכו למערך רחובות , וממילא נתקיים גם באלה יסוד של המשכיות , אם כי תוך שינויים מסוימים , מסוף התקופה הביזאנטית והתקופה המוסלמית הקדומה . מפתיע במקצת לקבוע שהצלבנים פתחו שער נוסף בחומה , והוא בחומה הדרומית . שער זה נקרא 'השער החדש' . ( Porta Nova ) לפי אבל יצר שער זה פתח ישיר לרחוב הארמנים אל מחוץ לחומות " . לגורמי היציבות וההמשכיות יש להוסיף , כמובן , גם את מיקומו של הר הבית על מערך מקדשיו . אלה קבעו גם את מערך הרחובות שהובילו אליו . בתחום זה קיים רצף דווקא מן התקופה המוסלמית הקדומה לתקופה הצלבנית , ובכך שינוי בולט לעומת התקופה הביזאנטית , שבה נדחק הר הבית לתהום הנשייה מסיבות דתיות פולמוסיות ונקודת הכובד של העיר הועברה מערבה למתחם כנסיית הקבר . הכנסת הר הבית למערך העירוני הצלבני היתה כרוכה בקשיים מסוימים . אפשר לציינה כמעבר שהותנה על ידי 'ניצור' הר הבית ובנייני הפאר שעליו . סיפורים מהמקרא , שהועברו בחלקם לכנסיית הקבר בתקופה הביזאנטית , 'נדדו' בחזרה להר הבית , ונקבעו בו אתרים חדשים , הקשורים ל'ברית החדשה' ( למשל : ישו המתווכח עם החכמים , גירוש הסוחרים מהר הכית , וכדו " . ( ' יסודות אלה הם , אפוא , אשר הכתיבו את רצף ההיסטוריה הפיסית של העיר . הצלבנים שהתיישבו בעיר לא ראו צורך לשנות מן הנתונים הפיסיים רבי הממדים , שהיקפם היה גדול מצורכיהם ו ואפילו רצו לשנות , ספק אם היה ביכולתם לעשות זאת . הבעיה היתה בעיקרה התאמת הנתונים לצרכים המוגדרים של היישוב הצלבני החדש , ולא יצירת נתונים פיסיים חדשים ונוספים לקיומו . אולם לא רק הקיום הפיסי של העיר , שלא נהרסה ואף ניזוקה במידה מעטה יחסית בזמן הכיבוש הצלבני , הוא שתרם לרצף עם התקופה הקודמת . היו גם נתונים פיסיים אחרים ויסודות אנושיים מיוחדים שפעלו למען ההמשכיות אף בתנאים החדשים . מיתקנים חשובים וחיוניים , כגון בריכות ובורות מים , מערך הניקוז , המרחצאות ' ) חמאמים ( ' ואף רוב המאפיות של העיר , היו קיימים מימים ימימה שעה שנכבשה העיר על ידי הצלבנים . ארבע בריכות מים ידועות מן התקופה הקודמת -.בריכת ממילא שמחוץ לעיר ( בריכת הפטריארך , במקורות הצרפתיים : ;( Lai del Patriarch בריכת מרחץ הפטריארך ' ) בריכת חזקיהו ( Lacus Balneorum Patriarchac , ' ברובע הנוצרי , ושתי בריכות שהיו בשימוש עוד בסוף ימי הביניים , מימין ומשמאל לשער יהושפט ( שער האריות של ימינו , ( הלא הן 'בריכת בני ישראל' ו'בריכת הצאן' , ( Probatica ) אם כי היה לעתים ערבוב בשמותיהן של שתי האחרונות . מאחר שאמות המים של תקופת בית שני והתקופה הרומית שוב לא היו בשימוש בתקופה הצלבנית , סמכה העיר , כפי שיוצא מתיאורים רבים , על מי השילוח ועל הבריכות שבעיר , אולם בראש ובראשונה על הבורות שנמצאו בכל בית ' \ עם גידול האוכלוסייה , שמי השילוח המועטים והבורות 11 רגסטה , מס' 559 , 558 ( שנת ;( 1178 ונסךאבל , ירושלים החדשה , עמ' . 950 , י' פראוור , 'ירושלים בתפיסת הנצרות והיהדות בימי הביניים המוקדמים / קתדרה , 17 ( תשמ"א , ( עמי ; 72-40 'ירושלים כתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים , ' ס"י ( מוס , ( ' עמי 2-249 א . 2 יי y S . Schein . 'Between Mourn Moriah and the Hol . Sepulchre : The Changing Traditions of the Temple Mount in the Central Middle Ages _xt l rwon , 80 " 8 _J _8 , _ese _(^ cn 8 n 1 ); _rtoj 'ירושלים בספיריטואליות הנוצרית . ' י רשימת מצאי הרכוש של כנסיית הקבר בירושלים , מאמצע המאה הי"ב , מדברת על 'תנורים' או מאפיות ישנות ; ista sum nominn _tumorum _vetenim ממילא קיימים היו גם 'תנורים' חדשים lurni ) הוא תנור , מאפייה ואף מקום בישול ) no . 185 , pp . 330-3 . 11 Ro / wK . Cciiliiliiiir .: _" ראה . תיאודוריך , ד , עמ' , 11 המציין את הגגות

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help