sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

וקוים גם על ידי פרידריך השני הוהנשטאופך ( אולם ספק אם נתקיים לאורך כל התקופה הממלוכית ) / והשטח שבקירבת הר הבית , למרגלות מסגד אלאקצא , שבו שונה קו החומות המאוחר לעומת זה של התקופות הקודמות ( אם כי קו החומות הקודמות לא נתגלה עד עתה . ( בשטח זה חלו שינויים של ממש כבר בתקופה הצלבנית , שעה שהטמפלארים בנו כאן את בנייניהם וביצרו את השטח , ' אם כך לגבי קווי ביצורים , שהיו חיונלים לקיומו של קיבוץ אנשים כקהילה עירונית , על אחת כמה וכמה לגבי היבטים אחרים של הקיום העירוני . מקומם הקודם של המצודה ומסגדה , מחראב ךאוד , הכתיב את המשכיותם בתקופה הצלבנית . ה'קלעה' הערבית הפכה ל'קאסנ 1 לום' ול'טוריס' ( Tu iris , _Castciium ) צלבניים והשתכן שם לא חיל המצב בלבד אלא גם המפקד הצבאי של העיר . ה'קאסטלאנוס' ( Casteiianus ) הצלבני הוא שתפס את מקומו של אפתח'אר אלךולה , המפקד המצרי האחרון של העיר . באותו מקום נמצא גם — בגלל הקירבה לשערה העיקרי של העיר , שער יפו — משרד המכס שגבה תשלומים על הסחורות הנכנסות העירה , י לימים המקום שבו גבו השלטונות המוסלמיים דמי כניסה מצליינים נוצרים . בנפול העיר לידי צלאח אלדין היו פודים כאן את שבויי המלחמה הצלבנים . מתקבל על הדעת שמשרדי מכס היו קיימים גם בשער שכם , שהיה שער כניסה חשוב בתקופה הצלבנית . החל בעשור השלישי לקיום המדינה הצלבנית נמצא בקירבת מקום — בצמוד לשער המרכזי , הוא שער יפו , ולחיל המצב של העיר — ארמון מלכי ירושלים . ארמון זה השתרע בהמשך למצודה לאורך רחוב הארמנים , ואולי היה קשור ישירות למצודה עצמה . יש לשער שבמקום היה עוד קודם לכן בניין כלשהו והצלבנים השתמשו בו ופיארוהו . מלכי הצלבנים עברו לשטח זה ( בקירוב שטח ה'קישלה' בימינו ) לאחר שפינו את משכנם הראשוני במסגד אלאקצא ומסרוהו למסדר הטמפלארים . בתחילת שנות השבעים של המאה הי"ב מציין צליין נוצרי תוספת בנייה במצודה ובניין הארמון , כ'כניין חדש / ללא ספק בניין פאר , שדימויו נשתמר בציור צלבני מן המאה הי"ב " . המצודה והחומות היוו את המערך הביצורי השלטוני המרכזי של העיר ; חפיר וכנראה גם חומה פנימית הפרידו בינו ובין העיר " . הביצורים קבעו גם את מקום הכניסות העיקריות לעיר . אמנם , תיאורי ירושלים בני הזמן מדברים ברגיל על ארבעה שערים מרכזיים ! אולם דברים אלה היו סמליים יותר משהיו ריאליים , ושיקפו את ההשקפה שהעיר היא מרובעת ופונה לארבע רוחות השמיים . למעשה , היו שלושה שערים עיקריים ; שער יפו , שער שכם ושער יהושפט ' ) שער האריות' בימינו ) י שער ציון מילא תפקיד משני למדי , והוא הדין בפשפשים שהיו מצויים הן בחומה המערבית , לא רחוק ממצודת העיר , והן בחומה הצפונית ( פשפש לזרוס ופשפש מרים המגדלית ) ובחומה הדרומית ( פשפש הבורסקאים , הוא 'שער האשפות' של ימינו . ( שער אחד , הוא 'שער הזהב = ) "'' שער הרחמים ) שימש י י לעניין זה ראה : אבו שאמה , כתאב אלרוצ'תין , 1 RHC _ח ? . 1101 . v . פראוור , תולדות , ב , עמי . 80 על הכללת הר ציון כשטח המבוצר על ידי פרידריך השני ראה : פראוור , שם , עמי 96 הערה , 56 ושם גם הפניה למפת מרינו סנודו ולמפת פירנצה ( עליהן ראה להלן , כפרק ' מפות ירושלים בימי הביניים . ( ' '' תיאודוריך , ד , עמ' . 12-11 5 א ; Ro / icrc . _Caruiiain ? , no . 45 . pp . 83- פראוור , מוסדות , עמי * . 94 הבניין צויר במפת קמבריי , שפורסמה פעמים אחדות ; ראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים " . ' ארנול , תיאור , ד , עמי : 33 'ההולך ממצודת העיר לרחוב הארמנים עובר פשפש בחומה , שבגלל מיקומה היתה חייבת להיות פנימית והיתה חלק ממערך מבצר העיר '" . ' על 'שער הזהב' ראה : פראוור , הצלבנים , עמ' . 188

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help