sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:128

מג'יר אלדין מתאר גם בניית מדרסה לחנפים מול שער הדואדאריה . המוביל צפונה מהר הבית . לדבריו היה אלמל ך אלמעטם עיסא קשור לחנפים , בניגוד לבני משפחתו , שנהגו על פי השיטה השאפעית . מדרסה וו מוכרת היטב , הן מן הספרות הארכיאולוגית 64 והן בשמה כיום — המעטמיה . כתובת אחת מתארת את בניית המבנה על ידי אלמלך אלמעטם עיסא , וכתובת נוספת את בניית הצריח על ידי בנו אלמלך אלקאהר . מג'יר אלדין מפליג בתיאור בניית ק 3 ת אלנחויה ( כיפת הדקדוק ) על ידי אלמלך אלמעטם עיסא , בצד הדרומי של רחבת כיפת הסלע , לשם לימוד השפה הערבית . '' במבנה עצמו נשתמרה כתובת הבנייה משנת . 1207 / 08 לדברי מקור שזמנו כמאה שנה לאחר התקופה הנידונה , שימש המזרחי שבחדריו כמקום מגורי האמאם , ואילו בחדר המערבי למדו תלמידים ( חנפים . ( בין שני החדרים היתה שדרת עמודים . העמודים , המוצבים היום בשימוש משני בכניסה המחודשת , היו במקורם מן התקופה הצלבנית . מהות המבנה איננה ברורה — האם היתה זאת מדרסה , או שמא , לאור צורתו המיוחדת , מבנה זיכרון שבו עסקו בלימוד השפה הערבית . מבנה אחר , שנמסר לידי החנבלים ( שאליהם הגה אלמלך אל מעטם עיסא יחס מיוחד , ( היה סוק אלמעךפה ' ) שוק ההכרה' או 'שוק הידיעה ;( ' איננו יודעים עליו דבר . לדברי מג'יר אלדין הוא היה בצד מזרח , מזרחית למחראב דאוד : גם הוא אינו יודע מה מקור השם הזה , שהוא קדום . לדבריו היה המבנה מקומר . אלמלך אלמעטם עיסא גם חידש ושיקם את הנאצריה והפכה לזאויה . זו היתה זאויה שעמדה בסמוך לשער הרחמים , במפלס גבוה מעליו ; היא נקראה על שם שיח' נאצר אלמקךסי , שלימד בה תקופה ארוכה . כבר כזמנו של מג'יר אלדין לא נותרו ממנה אלא שרידים מועטים . מג'יר אלדין מוסר כי אותו סלטאן אף שיקם את באב אלנאטר ( שער המשגיח , ( בשנת " . 1203 / 04 השער נקרא גם בשם 'שער מיכאל , ' ואליו , לפי המסורת , קשר המלאך גבריאל את בהמת הרכיבה האגדית אלבראק בליל מסעו של מחמד . כתובת מאותה שנה נמצאה בשער , כעיטור על רצועה בחלקן העליון של שתי כנפות הדלת . קדמות השער מתיישבת יפה עם ידיעותינו על שער מן התקופה הצלבנית שהיה במקום . . ( 1351 ) לרשימה שלמה של תיאור שתי הכתובות , הקדומה והנוכחית , ראה : ואן ברכם , שם , עמ' . 86 מכך שהכתובת נזכרת במקומה בשנת 1275 / 6 ניתן ללמוד שאכן נקבעה בתקופה האיובית . וראה סיכומו של ואן ברכם , שם , עמ' . 97-94 מידת האמה היא בערך 49 ס"מ לבינונית ו 60 ס"מ לגדולה . מידות הר הבית הן 273 x 384 מ' או 273 X 470 מ' ולכן המציאות קרובה לאמה הגדולה דווקא , אם מחלקים את מידות הר הבית למספר האמות הנקוב בכתובות . מג'יר אלדין , עמ' . 156 , 86 ראה : קלרמון גנו , עמ' 173 בהערה . ואן ברכם , העיר , מס' , 55 עמ' ; 173-170 מס' . 56 מג'יר אלדין , עמ' 86 וכן עמ' , 111 בעת דיונו במדרגות העולות מרחבת הר הבית לרחבת כיפת הסלע . כמו כן מזכיר מג'יר אלדין ( עמ' ( 140 את תאריך הבנייה בשנת 604 ( היא שנת ;( 1208-1207 האחראי לבנייה עצמה , חסאם אלדין אבו סעיד עת'מאן , נזכר בעמי . 263 וראה תמרי ( בהערה הבאה , ( עמי , 241 שם מוזכר שם המבנה גם כאלמדרסה אלמעטמיה . ואן ברכם , הר הבית , מס' , 155 עמ' ! 66-59 וראה להלן , בפרק 'ארכיטקטורה ואמנות איובית , ' איור מס' . 3 לדיון כבעיות הארכיטקטוניות שמעלה מבנה זה ראה ; ש' תמרי , קבת אלנחויה — תשובה ארכיטקטוראלית איובית לצלבנים בירושלים , ' בתוך . הצלבנים בממלכתם , עמי . 242-206 שוק זה מוזכר אצל מג'יר אלדין , עמ' . 102 שם , עמ' . 140 , 128 שם , עמ' . 135 ואן ברכם , הר הכית , מס' , 154 עמ' . 59-57 כאותו רחוב מסתתר בניין איובי גדול , שבאבניו נבנה בניין ממלוכי אחר , ראה ; בורגוין , עמ' . 123 , 121 לאורך הר הבית , שאליו צמודים היום בעיקר בניינים ממלוכיים , היו בוודאי בניינים מן התקופה האיובית , הנרמזים פה ושם . כך , למשל , אפשר שברבאט אלכרד יש מכלולים איוביים , ראה : שם , עמ' . 458-456 , 148

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help