sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

עולי הרגל אל העיר פנימה , העלייה לרגל היתה כרוכה בתשלום ובתנאים מחפירים , כגון כיסוי העיניים בדרך אל כנסיית הקבר . הם נכנסו לעיר דרך פשפש לזרוס הקדוש . מג'יר אלדין מתאר את ניסיונו של מלך אנגליה למנוע עלייה לרגל , על מנת להגביר את רצונם של עולי הרגל לחזור להילחם במוסלמים ולשחרר את העיר מעולם . כנסיית הקבר עצמה לא סבלה הרס בשל הכיבוש , אך צלאח אלדין ציווה לסוגרה ולמנוע כניסה מעולי הרגל הנוצרים . ברם , הוא דחה את השתדלויותיהם של כמה מבני פמלייתו שיהרוס את הכנסייה . איסור הביקור נמשך עד " . 1192 השווקים הצמודים לרובע המוריסתאן ממזרח , שהיו בעבר מקור הכנסות לכנסיית אנה הקדושה , העבירו עתה את ההכנסות בתוקף וקף של צלאח אלדין למדרסה אלצלאחיה ( שליש מההכנסות ) ולמסגד אלאקצא ( שני שלישים . ( לדברי מג'יר אלדין העביר השוק המערבי — שנקרא אז שוק הבשמים — את הכנסותיו לטובת הצלאחיה , ואילו שוק התבלינים ( המרכזי ) ושוק הבדים ( המזרחי ) העבירו את הכנסותיהם להר הבית ( מסגד אלאקצא בלשונו " . ( הואיל וכל הכתובות שכהן שמה של אנה הקדושה , שנתגלו בשוק באתרן , מצויות בשוק המרכזי ( הוא שוק הבשמים דהיום , ( נראה שמג'יר אלדין טעה בקביעתו האמורה , והשוק המרכזי הוא שהעביר את הכנסותיו למדרסה . מחוץ לירושלים מזכיר מג'יר אלדין שטח ששמו בקעה , המשתרע מחוץ לעיר מערבה ודרומה . הוא היה הקדש ( וקף ) לצופים שישבו בח'אנקאה אלצלאחיה . באיזור זה היו מגורי קיץ לעשירים " . מבין מבני הדת הנוספים שהתקיימו בירושלים בזמנו של צלאח אלדין , מזכיר מג'יר אלדין שניים . האחד , זאוית אלח'נת'ניה או ח'ת'ניה , צמוד למסגד אלאקצא מדרומו " . לפי התיאור נבנתה הזאויה לפני ימי הצלבנים ( מתקופת 'אלרום , ' הם הביזאנטים או היוונים . ( ואכן , נראה שחלקים מן המבנה נבנו עוד בתקופה הפאטמית ואף שימשו בתקופה הצלבנית - " , ואילו חלקים אחרים הם מתקופתו של מג'יר אלדין . הזאויה הפכה לוקף בזמנו של צלאח אלדין , לטובת שיח' בשם ג'לאל אלדין אבן אחמד , שפרש למבנה זה . המבנה כולו נבדק במאה הי"ט על ידי שיק . 4 : מתוצאות הבדיקה והתוכנית שפורסמה קשה לעמוד על תוכניתו המקורית של המבנה ואופן השימוש בו . 1 מג'יר אלדין , עמ' . 81 האורווה נזכרת גם אצל T \ n xv La ואף על פי שהמקור הוא בן המאה הי"ג ברור שהאורווה היתה חלק מן המכלול ההוספיטאלרי , שכן היא נזכרת בתעודות מן המאה הי"ב , כגון ; רגסטה , מס' . 651 , 535 , 391 , 329 לתיאור מדויק של תהליך ביקורי הנוצרים בעיר בתקופה זו ראה ; י י \ ciwz . xv וראה הדיון במיקום האורווה , לעיל , בפרק על התקופה הצלבנית ; וכן ראה : Latin . zdpv , ci ( 1985 ) , pp . 82-92 Hospices in Jerusalem in the Late Middle Ages ' . s . Schein . שיין מציגה תיאור מן המאה _הי"ד ואילך , אך נראה שהמקום שימש גם במאה הי"ג , שהרי אם לא כן לא היה משתמר . 16 מג'יר אלדין , עמ' . 78-77 37 לעניין זה ראה : 361 M . c . Lyons & d . e p . Jackson , . י ] Saladin , Cambridge 1986 , מג'יר אלדין , עמ' . 171 מג'יר אלדין אף מביא כאן את הסיפור הידוע של חלוקת שוקי הנוצרים לטובת המוסלמים כזמנו של הח'ליפה עמר אבן אלח'טאב — אולי כדי להבליט את הדמיון בינו לבין צלאח אלדין , דמיון המופיע גם בפרשת כנסיית הקבר ; ראה גם : ק לרמון גנו , עמ' , 126-116 ובמיוחד עמ' 123 לגבי זיהוי שלושת השווקים בשמותיהם . 'יי מגייר אלרין , עמי . 191 " שם , עמ' . 141-140 גם היום היא מכונה כשם ח'נת'ניה , אך משום מה מתקן סורר לח'ת'ניה ( הערה 1 בעמי . ( 140 אף היא מכונה בפי ערביי ירושלים בימינו _ח'נת'יה . ' ראה לעיל בפרק זה תיאור החומה הדרומית של הר הכית כתקופה הצלבנית . מן הראוי לציין כי אף על פי שיאלרום' מכוון ברגיל לביזאנטים , הרי רוב המקומות שמזכיר מג'יר אלדין _כבנויים על ידי 'אלרום' אינם אלא מבנים צלבניים ( וראה להלן . ( " , pefqs , 1892 , pp . 19-24 ; G . o . Wray , C . Schick , 'The Buildings South of the "Double 42 Southern Projection from the Masjed Al Aksa , Gate p ef , qs 1891 , pp . 320-322 , Jerusalem

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help