sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:124

וצורתן , כבכתובות הקודמות שהזכרנו . אמנם , הזכרת הבונים בכתובת מאפשרת לתארך את בניית החומה לזמנו של צלאח אלדין , אך הבונה המוזכר איננו צלאח אלדין אלא אחד מבניו ; עובדה זו מתיישבת עם תיאורים של בניית ביצורי ירושלים , שעל פיהם השתתפו גם בני השליט במלאכת הבנייה . כתובת בנייה גדולה נוספת נתגלתה בחפירות החומה השלישית , אלא שהיא שבורה ואין לדעת אם אכן מדובר בה בביצור העיר . א : לאוסף הכתובות מתקופה זו יש להוסיף כתובת שנקבעה אף היא בשימוש משני במבנה עות'מאני — בחומת העיר העתיקה בצפון הצלע המערבית שלה . _י הואיל ואין כל ספק שכאן מצוי איזור בנייתו של צלאח אלדין , נראה שמקומה הנוכחי של הכתובת איננו מרוחק ממקומה המקורי . מכל האמור לעיל עולה שמפעל הביצור של צלאח אלדין בירושלים השאיר את רישומו על מהלך חומות העיר העות'מאניות . מג'יר אלדין אף מזכיר כמה ממושלי העיר בזמנו של צלאח אלדין : חסאם אלדין סיארוח , ' עז אלדין _ג'יז ין ושייח' מוסא אבן ע'אנם אלאנצארי . משפחתו של זה האחרון מוכרת , כאמור , גם משום קריאת אחד משערי הר הבית על שמה , הוא שער בני עאנם ( אלעואנמה , ( ואילו _ג'ו דיך מוכר בין השאר גם מכתובות בירושלים "' . כאשר שהה צלאח אלדין בירושלים התגורר , לדברי מג'יר אלדין , כ'בית הכמרים , ' הוא רובע המוריסתאן , ושם אף שהה כשעסק בשיקום חומות העיר " . מג'יר אלדין מציין את מקומו של בית הכמרים בסמוך לכנסיית הקבר . על פי תיאורים נוצריים עדיין שימש האיזור כבית חולים בזמנו של צלאח אלדין , ובתפקיד זה התמיד תקופה ארוכה לאחריו " . יתר על כן , לאחר שכבש צלאח אלדין את ירושלים הרשה לשישה נזירים להמשיך לשמש כבית החולים כמשך שנה נוספת , כדי לשמר את תפקידו . בשנת 1215 הוקמה שם זאויה לכבוד שיטת ההלכה השאפעית , על ידי אחיינו של צלאח אלדין " . חלקים מהמבנים של רובע המוריסתאן אף שימשו כמעונות לעולי רגל נוצריים עד לתקופה מאוחרת למדי ( המאה הט"ו . ( מקומו המדויק של בית החולים של צלאח אלדין היה כנראה בבית החולים הצלבני , שהפך למרכז שלטון בתקופה הממלוכית ושוב , כאמור , מקום לעולי רגל עד שפורק על ידי העות'מאנים , כדי להשתמש באבניו לבניין חומות ירושלים . צלאח אלדין אף דאג לצורכיהם של עולי הרגל הנוצרים שביקשו לבקר כירושלים . מחוץ לעיר , באיזור שמצפון לשער שכם , המשיכה לשמש , כבתקופה הצלבנית , אורווה לחמורים , שעליהם רכבו עמי , ( 291 אך עניין זה דורש בירור נוסף . על כל פנים השם מופיע בטקסט כ'דאראלאקסא ; ' המלה 'אקסא' ידועה כצורת הריבוי של 'קסיס' — כומר נוצרי או נזיר . ראה R . Dozy , Supplement ? j « t diainmiires . . K r _« f crcfl , n _«< r _, 00 ' 0 *> , ea " en-e £ l מבני ההוספיטאלרים לבית ספר שאפעי ראה , למשל : אכן אלאת'יר , rhc HOr , 1 , p . 71 ) 7 - ' ' - כך , למשל — Jerusalem 1952 , pp . 63-72 Englishman' , in : e . Hoade , Western Pilgrims , 'itinerary of a Certain ? . pM . u citez , v תיאור של מסע לירושלים כשנת . 1344 / 45 יי מג'יר אלדין , עמי . 165 לנזירים שהורשו לשהות בבית החולים ראה : ונסן אבל , עמ' . 962 , 648 4 י ונסן אבל , עמ' ; 963 וראה להלן , בהערה הבאה . 27 ראה : אבו שאמה , RHC HOr . v , p . 49 - " א"ל סוקניק ול"א מאיר , חפירת החומד . השלישית , ירושלים תרצ"א , עמי . 46-45 למועד שלטונו של עזיז עת'מאן בירושלים ראה : ואן ברכם , העיר , עמ' 29 . 99 ואן ברכם , העיר , מס' , 40 עמ' . 123-119 '! מג'יר אלדין , עמ' . 262-261 , 82 ג'רדיךנזכרגםעל ידי אבו שאמה , ? , RHC HOr . v . p . _nx שנת מותו מצוינת שם — 1197 / 8 — ומתוארים מעשיו הטובים למען צלאח אלדין והתמנותו למושל ירושלים . עניין מינויו חוזר אצל אבן אלאת'יר , . RHC HOr , 11 . p . 67 וראה עוד : ואן ברכם , מפתח , עמ' , 20 בערך " . Djurdik ראה לעיל , הערה , 22 ומגייר אלדין , עמ' . 79-78 לפי ונסן היה 'בית הכמרים' לא אחר אלא ארמון הפטריארך , הוא אלח'אנקאה אלצלאחיה ( ונסן אבל ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help