sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:121

מבנה נוסף שהפך ממבנה נוצרי למבנה מוסלמי היה בית הפטריארך הצלבני , שהפך לח'אנקאה — בית התבודדות לדרוישים צופיים . לח'אנקאה זו אף הוקדשה כוקף בריכת מרחץ הפטריארך ( היא בריכת חזקיהו דהיום ) וכן איזור בקעה ( שכונת גאולים של ימינו . ( למשגיח על הח'אנקאה מינה צלאח אלדין את עאנם אבן עלי אלאנצארי , שעל שם משפחתו שער בני עאנם ( אלעואנמהא אחד משערי הר הבית . נראה שכנסיות אחדות מן התקופה הצלבנית , הקיימות עד היום , נהפכו למסגדים , תוך הכנסת שינויים קטנים בלבד במבנים , כגון שינוי כיוון התפילה וכד . ' לפי תיאוריו של מג'יר אלדין , פעל צלאח אלדין רבות בירושלים . בנוסף על תיאור אסלומם של כנסיית אנה הקדושה וארמון הפטריארך " , מספר מג'יר אלדין על מעשיו של צלאח אלדין על הר הבית : הוא ציווה לחשוף מחדש את המחראב של מסגד אלאקצא , שכוסה בידי הטמפלארים על ידי בניית קיר . הוא אף הקים מבנה גדול ומקום כינוס מערבית לק _? לה של המסגד ( ראה להלן . ( את מבני הצלבנים בסמוך למחראב הוא הרס , וכל אשר נבנה בין העמודים נהרס אף הוא . מפורסם ביותר הוא המנבר שנבנה בחלב על ידי נור _אלדין בשנת , 1168 / 69 ואשר עלה ממון רב ; צלאח אלדין הביאו והציבו במסגד אלאקצא " . כל הפעולות הללו של צלאח אלדין מוצאות ביטוי גם בכתובות . שיפוץ כנסייה זו דווקא כמדרסה ראה : אבו אלפדא , . HOi ; 1 , p . 66 rhc _'הסלטאן חזר לירושלים ביום 13 בספטמבר 1192 כדי לבדוק את המצב . הוא ציווה לחזק את החומות וציווה להגדיל את הכנסות המדרסה שהוא ייסד בעיר הזאת . לפני האסלום _> ק ? ל אלאסלאם ) היה הבניין ידוע בשם סנטה חנה , מכיוון שאומרים שבו היה קבר חנה אם מרים . בזמן השלטון המוסלמי שימשה הכנסייה כבית לימוד ( דאר עלם . ( הפראנקים , כשנעשו אדוני ירושלים בשנת , 492 החזירו לה את ייעודה המקורי . כאשר כבש הסלטאן את ירושלים חזר והפכה למקום לימוד . ' ... על הפרשה כולה ראה : קלרמון גנו , עמ' , 126-116 ובמיוחד עמ' 120 ואילך ; וכן ראה : . la degli Sludi Orientuli . XL 11 I ( 1968 ) , pp . 327-349 Gerusalemme nella Madrasa as-Salahi yya' , Rivis- 'Sulla conversione della chiesa di Sant'Anna a s . H . Tumari . תמרי מנסה לברר אם חלו שינויים כלשהם בכנסייה עם הפיכתה למדרסה . נראה שעברה שינויים חיצוניים רבים במאה הי"ט , ואז גם נעלם המנזר הגדול שהיה צמוד אליה ; קשה , אפוא , לעמוד על מהות השינוי שחל בשנים . 1192-1187 ראה : a ' RB , LXXXV ( 1978 ) , pp . 81-83 propos de I ' eglise des "Sept Douleurs" a d . Bahat , . Jerusalem הפרק הנ"ל של קלרמון גנו מתייחס גם למצב , הקיים עד היום , שהשווקים שנשאו את שם הכנסייה הם חל ק מהיקף הכללי של ירושלים מאז ימי צלאח אלדין . ראה : , rhc HOr , v , pp . 82-83 שם ציטוט מדברי עמאד אלדין , שאינו מזכיר במפורש את הכנסייה . לעניין הענקת השווקים למדרסה ראה גם.- קלרמון גנו , עמ' ; 122 מג'יר אלדין , עמי . 171 ואן ברכם , העיר , עמ' ; 90-87 מג'יר אלדין , עמ' 191-190 ( בריכת הפטריארך , ( עמ' 133 הערה 2 ( מינוי המשגיח , ( בך , כנראה , כנסיית אגנם הקדושה , ראה . ונסן אבל , עמ' , 992-991 עמ' 966 הערה ; 2 וכן מספר כנסיות קטנות אחרות בירושלים , הקיימות עד היום , שמועד הפיכתן למסגדים אינו ידוע . מג'יר אלדין , בעיקר עמ' . 83-74 שם , עמ' . 166 , 154 , 77 שם , עמ' crt , 75-74 ואן ברכם , הר הבית , מס' , 279-277 עמ' , 402-393 ובמיוחד עמ' 398 ושם הערה . 5 לחשיבותו של המנבר במכלול התעמולה שניהל נור אלדין נגד הצלבנים ראה לאחרונה : . Kalamazoo 1986 , pp . 223-240 , esp . pp . 231-235 Goss ( ed . ) , The Meeting of Two Worlds , Jihad under Niir _A-Din ( 1146-1174 )' . in : V . P . 'Monuments with a Message : Propagation of Y . Tabaa , תרומתו היחידה לגבי כוונת נור אלדין להציב את המנבר במסגד אלאקצא היא : Aqsa mosque in Jerusalem ' with the apparent intention of placing it in the time that Nur al-Dfn commissioned the minbar 'it was around this ( ההדגשה שלי — _ד"ב . ( נראה שכוונה זו יוחסה לנור אלדין בשל הטקסט הלוחמני שעל המנבר , המלא הצהרות על הכנעת הכופרים וניצחון האסלאם — וכמובן גם דברי עמאד אלדין ( מובאים שם , עמי , 233 וכן אצל ואן ברכם , שם , עמי . ( 400-399 וראה להלן , בפרק 'ארכיטקטורה ואמנות איוכית , ' איור מסי . 14

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help