sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

שבתקופה הממלוכית היתה וקף של הח'אנקאה צלאחיה , היא ארמונו של הפטריארך בתקופה הצלבנית . ' מלבד הבריכות הציבוריות היו גם בורות מים מתחת לבתי העיר או בחצרותיהם . בכנסיית הקבר נזכר בור עם מתקן שאיבה . בתעודה אחרת נזכר בור מיס של אחד בשם ניקולאוס . מדובר שם בכרם בסמוך לדרך בית לחם , אשר מדרומו אדמה השייכת לנזירים יווניים וארמניים , וממערבו הדרך הישנה לבריכת הפטריארך = ) בריכת ממילא ;( מצפון לכרם — בית הקברות של נזירי כנסיית הקבר = ) בית הקברות ממילא , ( הכרם מתמשך לכל אורך הדרך עד לבור של ניקולאוס . ' גם המקורות ההיסטוריים מזכירים מתקני מים שונים כעיר . בספרות הנוסעים מתואר במיוחד מעיין השילוח , או , נכון יותר , בריכת השילוח , בדרך כלל בתוספת תיאור האירוע שבו ריפא ישו את העיוור . מקורות אחדים אף יודעים שהבריכה איננה מעיין , אלא שהמים מגיעים ממקור אחר וזורמים בשקט הואיל והזרימה היא תת קרקעית . פרטלוס מזכיר בריכה נוספת באיזור השילוח — בריכת הכובס — באיזור עין רוגל , ( Fons Rogel ) אך זו אינה מוכרת לנו ' " . תיאור מפורט יותר של אספקת המים בעיר מוסר בנימין מטודילה . לדבריו זורם בנחל קדרון מעיין שמימיו מעטים ו אף הוא מסביר שאנשי ירושלים שותים ממי הגשם , שכן יש להם בורות ' ) גבים' בלשונו ) בבתיהם , כפי שאף ראינו בתעודות ' " . תיאודוריך מרבה בתיאורים . כך , למשל , בתיאורו הכללי של עמק הקדרון הוא מציין את מקומה של בריכת השילוח , Natatoria ) על פי יוחנן ט , 7 כלומר בריכת שחייה — כנראה בשל גודלה או נקיון מימיה , שהרי לבריכת הצאן קראו בשם . ( piscina והוא חוור ומתארה בהקשר לגבעת עיר דויד , בצאתו מהר הבית דרומה . הוא חולק על ההסבר המקובל , שעל פיו באים המים בתעלה תת קרקעית מהר שילה ; לדעתו נובעים המים במערבולות , ( dc terra Scaturiat ) ממלאים את בריכת השילוח , זורמים לבריכה אחרת נמוכה יותר , ונעלמים שם . יורדים אל הבריכה בשלוש עשרה מדרגות , והיא מוקפת בסטווים . צורתה מרובעת והיא בנויה בקירות פשוטים . ' - נראה שהבריכה הנמוכה המצוינת על ידי עולי הרגל איננה אלא ברכת אלחמרא דהיום , היא בריכת השילוח המקראית . בריכה אחרת הנזכרת הרבה בספרות עולי הרגל , כבר מראשית התקופה , היא בריכת הצאן ( יפרובאטיקה . ( ' כבריכה זו ובבעיית הבלבול בין בריכת בית חיסדא ובריכת בני ישראל כבר דנו לעיל , בהקשר לסביבה של כנסיית אנה הקדושה . בורות המים שעל הר הבית ידועים גם הם מן המקורות . האב דניאל , למשל , מתאר את המשטח של הר הבית ואת בורות המים שתחתיו . תיאודוריך מציין את בורות מי הגשם ( cistemes piuviarum receptacites ) כאילו הם מצויים מעל לאורוות שלמה ומתחתיהם — מקוואות ומרחצאות . י-י 46 י ראה : מג'יר אלדין , עמ' . 190 ח » רגסטה מס' 293 , 136 , 130 ( בורות מים בגן שליד מגדל דויד , בית עם בור תחתיו ליד הדרך מהר הבית לעמק יהושפט ; התעודות הראשונות משנת , 1124 והאחרונה — משנת 166 ;( 1154 ( בכנסיית הקבר 590 ;( ( בור ניקולאוס 535 ;( ( ברחוב דויד , בצדו הצפוני , ( 48 י למשל : זיוולף , עמ' ; 43 האב דניאל , כו ( עמ' , ( 41 מציין כי זה מקור המים היחיד של ירושלים — אין בה נהר , באר או מעיין וכך יש לתושבי העיר מים לשתייה בלבי ; וכמוהו פרטלוס , עמ' " . 413 פרטלוס , עמ' 421 ( עמ' 58 במהדורת ואן בורן . ( את הזרימה התת קרקעית מזכיר גם יוחנן מווירצבורג _יג , עמ' "" . 167 בנימין מטודילה , עמ' . 40 הבורות של בתי ירושלים מתוארים בפרוטרוט אצל תיאודוריך ג . 'יי תיאודוריך ג , יט . "י האב דניאל , _יוו ( עמ' ;( 38 תיאודוריך יז ; וראה גם : ונסן אבל , עמ' . 970

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help