sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

באיזור המכונה ניקפוריה , והשרידים קיימים שם עד היום "" . קפלת ממילא הקדושה נבנתה בלב בית הקברות ממילא , במקום הנקרא 'מערת האריה . ' האתר היה מוכר כ'מקום' גרידא בזמנם של האב דניאל ופרטלוס "' . האירוע שנקשר במערה זו מתואר בפרוטרוט על ידי תיאודוריך י הוא מתאר קפלה , ( capeiia ) שדרכה ירדו במדרגות רבות אל מקום קבורתם של עולי רגל רבים מספור , שנקברו שם בשל התקפת פתע של המוסלמים על נוצרים שהמתינו מחוץ לעיר , " כנסיית הצלב הקדוש ( המכונה היום מנזר המצלבה ) עומדת במקום עד היום . המנזר נוסד עוד במאה הי"א והוחזק בידי הגיאורגים גם בתקופה הצלבנית . הללו הראו במקום את שרידיו של הצלב הקדוש . '" תעודה משנת 1177 מזכירה כרמים שהיו למלכי ירושלים בסמוך ; על פי מקור זה העניק המלך באלדוין הרביעי שני קנטרים של צימוקים לשנה מן הכרמים המלכותיים 'שליד כנסיית הצלב הקדוש' , ( prope eccksiam Sancte Crucis ) תמורת המעשר שקיבלו הקאנוניקים של כנסיית הקבר מכרם אחר . " הכנסייה נזכרת גם על ידי תיאודוריך , המתאר עמק פורה שבמרכזו עומדת כנסייה נאה . ( _Ecciesia nobilis ) כאן , הוא אומר , מעריצים המאמינים את מקומו של גזע העץ שממנו נעשה הצלב של ישו . לדבריו שייכת הכנסייה לסורים , _(!> והיא מבוצרת היטב בביצורי חומות ומגדלים ; יש בה בתים , חדרי אוכל , חדרי מגורים ועוד מיתקנים לשימושים שונים . " מכלול של מבנים רבים מתאר כבר זיוול ף עוד לפני הבניות הגדולות של התקופה הצלבנית . "' בעיר ובסביבתה אנו מכירים מספר דרכים . ראשית יש להזכיר את שתי הדרכים העיקריות שהובילו אל העיר וממנה , שנקודת המוצא שלהן היתה בשער דויד ( הוא שער יפו דהיום . ( דרכים אלו מופיעות במפות של ירושלים . " כמפת קמבריי אף נראות דרכים משער ציון לכנסיית הר ציון , משער הרחמים ומשער יהושפט לכנסיית מרים בעמק יהושפט , ומשער סטפאן הקדוש אל הכנסייה בשם זה . מערכת של דרכים בדרום העיר מתוארת La _Vn & l | ( פרק _snr שלוש הדרכים יוצאות משער ציון . האחת , שנזכרה לעיל , הובילה לכנסיית הר ציון . דרך אחרת הקיפה את חומות העיר מדרום וממזרח עד לשער הרחמים , ומכאן המשיכה אל תוך אפיק הקדרון . לדרך זו היתה הסתעפות דרומה , לעבר כנסיית פטרוס בגליקנטו ; נראה שירדה אל גיא בן הינום ומכאן התחברה לדרך בית לחם . דרך בית 330 ונסן אבל , עמ' , 966 , 928 אם כי ההתייחסות היא לכנסייה הביזאנטית . במקום עצמו קיימים עד היום שרידים צלבניים המכוסים בדשאים . "' שם , עמ' , 871-868 ובייחוד עמ' ; 870 האב דניאל , עמ' . 54 הוא מזכיר את המערה ו פרטלוס , עמ' 428 ( עמ' 68 במהדורת ואן בורן . ( -יי תיאודוריך לז ( עמ' . ( 55 " י על ראשית תולדות המנזר ראה ו בהט , המערך הפיסי , עמ' 75 ( על פי ונסן אבל , עמ' , ( 943-942 וראה גם : אי לינדר , 'קהילות הנוצרים בעיר , ' ס"י ( מוס , (' עמי . 123-121 ונסן אבל , עמ' , 969-968 מייחסים את ביצורו של המנזר כפי שהוא נראה היום לתקופה הנידונה כאן . אך אין הוכחה לכך וראה הערה 336 להלן . 4 תסטה , מס' . 163 Roziere , No . 169 = BGG . No . = 552 ראשיתה של עיסקה מסובכת זו בתעודה אחרת , משנת /? e , ? _e . _» a . No . 536 = BGG , No . 161 = — 1176 . Ro / ierc No . 170 על פיה נתן ראש מנזר הר ציון , ךנו , למלך אמלריך כרם למרגלות הר ציון מתחת לביתו של גרמאנוס וכרם קטן צמוד . השטח היה נחוץ למלך כדי לבנות את בריכת גרמאנוס לשימוש הציבור הנוצרי בעיר . בתמורה לכרם זה קיבל מנזר הר ציון מאמלריך כרם אחר , ליד כנסיית פרוקופיוס שבסמוך , והוא הכרם השני הנזכר בתעודה משנת . 1177 335 תיאודוריך , לח ( עמ' . ( 86 336 זיוולף , עמי . 44 לתיאור דומה של ביצורים וחומות ראה גם : האב דניאל , עמ' . 54 קשה להניח שמדובר כאן בביצורים צלבניים , שהרי האב דניאל היה במקום לפני הכניות הגדולות . תיאור מפורט של המסורות הקשורות במנזר מופיע אצל , u > cite : _יט , אך אין בו תוספת מידע על המבנה עצמו . ככל המפות 'העגולות' של ירושלים מופיעות הדרכים עם כיתוב ; וראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help