sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

הנוכחי כבעל אופי אדריכלי מקומי , שהדגשיו האמנותיים מוכרים יותר בארמניה מאשר בארץ : את תאריך הבניין הוא קובע במחצית השנייה של המאה הי"ג — תאריך שקשה לקבלו בשל כמה מאפיינים של התקופה הצלבנית , כגון תוכנית המבנה , הפתחים המעוטרים בכריות , וכד "" . ' ברובע זה של העיר מצוי מנזר נוסף שבניינו מן התקופה הצלבנית , הוא המנזר הסורי על שם מארקוס הקדוש " " . הכנסייה ושערה בנויים בסגנון ברור של המאה _הי"ב . מג'יר אלדין אף מציין את הפיכתה לזאויה מוסלמית בשנת . 1452 במפה אף ציינו ליד מגדל דויד את מקומם של הצבעים היהודים המתוארים על ידי בנימין מטודילה , המציין את מקומם — 'תחת מגדל דויד . ' י סביבותיה הקרובות של העיר מבנים במפת קמבריי מתוארים פרטים רבים באיזור הגובל במערב בחומות העיר ובמזרח בפסגת הר הזיתים . שני שבילים יוצאים משערי העיר במזרח — שער האריות ושער הרחמים — ונפגשים בכנסיית מרים הקדושה שבעמק יהושפט . שביל נוסף יורד מפסגת הר הזיתים , שם נראית כנסייה , קרוב לוודאי כנסיית העלייה , לעמק שמתחתה ומסתיים בכנסיית גת שמנים . עוד מצוין באיזור זה רחוב ( vicus ) הנזירים — קברים מימי הבית הראשון והשני ששימשו מאז התקופה הביזאנטית למגורי נזירים . כמו כן מתוארים כאן 'שילוח , ' כעין רבוע הצמוד לחומת העיר ( ללא ספק בשל מגבלות טכניות בציור המפה , ( וכן יד אבשלום , ובו הכתובת המציינת את שמה — Manus Absalom ) המלה 'יד' מתורגמת כאן מלולית . ( על הר הזיתים נראות כנסיית ביתניה וכנסייה נוספת ללא כיתוב כלשהו בקטע הדרומי של ההר . אין באפשרותנו לזהות כנסייה זו בביטחון ™ . להלן נתאר את האיזור שממזרח לעיר ממערב למזרח . לאורך החומה המזרחית של הר הבית היה בית הקברות של חללי המצור והכיבוש משנת ' " . 1099 י- במדרון הגבעה , באפיק הנחל , עומדת המצבה 501 הערה ו . שם זה מקובל בעיקר על הארמנים , בעקבות מסורתם שהמלאכים גבריאל ומיכאל עזרו להם בשעת מצוקה , ומלך ארמניה דאז הוא אשר בנה את הכנסייה ; אלא שהעניין כולו הוא בגדר אגדה . לאחרונה ( דצמבר ( 1989 ניקו הארמנים את הכנסייה , ונתברר לגמרי שהיא מן התקופה הצלבנית , הן על פי צורת סיתות האבן , והן על פי עיטוריה , למשל הכרכובים . כל זה מעיד , עוד לפני מחקר מעמיק , על בנייתה במאה הי"ב , במסורת הבנייה _הארץ ישראלית הצלבנית . וראה בהערה הבאה . שיק סבור שמדובר בכנסייה ביזאנטית — ראה מאמרו ( לעיל , הערה , ( 289 עמ' . 252 וכן ראה : דה ווגיא , עמי ; 330 אנלאר , עמ' . 240 זה האחרון מקבל את תיארוכם של ונסן ואבל , ומציין : 'מעניין עד כמה עדיין ממשיכות הצורות המסורתיות את אלוהצלבניות . ' לנו נראה שההמשך הוא אכן מן המאה הי"ב , אם כי העובדה שהבניין אינו נזכר במקורות מונעת קביעה חר משמעית באשר לתאריכו ; וראה גם : טובלר , א , עמי "" . 365 ראה : שיק ( לעיל , הערה , ( 283 וכן אנלאר , עמ' , 205 אך במיוחד ונסן אבל , עמ' 986 וציור בעמי ; 987 טובלר , א , עמ' . 374-372 טובלר אף אינו מזכיר כל הקשר צלבני למבנה ; וראה גם ; מג'יר אלדין , עמ' ' - _* - . 255 בנימין מטודילה , עמ' . 39 י" התיאור במפת קמבריי מתאים לתיאור המילולי של יוחנן מווירצבורג יז , שעל פיו הר המשחית מופרד מהר הזיתים על ידי הדרך המובילה לביתניה ; פלג הר זה הוא ככל הנראה המתואר במפת קמבריי . עם זאת , יוחנן איננו מזכיר כנסייה בראש הר זה . 4 ו : > פראוור , הכיבוש , עמ' ; 321 וראה לעיל בכרך זה , בפרק 'הכיבוש . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help